راهبرد نجات اقتصاد ایران

این وبلاگ تلاشی فرهنگی جهادی برای توسعه و پیشرفت اقتصاد ایران است

راهبرد نجات اقتصاد ایران

این وبلاگ تلاشی فرهنگی جهادی برای توسعه و پیشرفت اقتصاد ایران است

راهبرد نجات اقتصاد ایران ( 531 ) " گندم " عامل سقوط دولتها ؟

این هفتمین مطلبی است که راجع به کمبود گندم و تبعات آن در دنیا منتشر می کنم؟

اهمیت این مائده آسمانی بقدری شگفت انگیز هولناک و سرنوشت ساز شده است که قدرت های بزرگ اقتصادی مانند چین آمریکا و اتحادیه اروپا را به تلاش و تدابیر وسیع واداشته است متاسفانه طبق معمول در خاورمیانه افریقا و جهان اسلام آن طور که باید به آن پرداخته نشده است؟

متاسفانه هر 24 ساعتی که می گذرد صحنه تحولات و دگرگونی بازار خرید و فروش به شکل عجیبی دچار تغییرات اساسی می شود.

به گونه ای افسانه ای غیر قابل تصور هر روز وضع از روز قبل تهیه آن سختر و گرانتر می شود.

از یک سمت روز به روز به کشورهای نیازمند به علت خشک سالی افزوده می شود از سوی دیگر فرصت طلبان سود جویان بین المللی دست به خرید و احتکار میلیون تنی زده و می زنند ؟

چین ذخایر استراتژیک خود را به بالای 200 میلیون تن نزدیک کرده و هنوز بزرگترین خریدار گندم است مصرف سالانه گندم چین در سال حدود 130 میلیون تن است اکنون برای یک سال ونیم یا 18 ماه ذخیره دارد اما هنوز اشتهای سیری ناپذیری از خودش نشان می دهد.

اولین مشکل گندم اینست که حداقل اقدام برای تولید آن 6 ماه زمان می برد و خرید آن هم روز به روز سخت می گردد؟

در ایران آقای صفری معاون وزیر امورخارجه فرمودند ما با تهاتر نفت از کوبا گندم وارد می کنیم این بی پشتوانه ترین حرف غیر تخصصی ترین دروغ برای امنیت غذایی کشور است؟

اولا کوبا خود وارد کننده محصولات کشاورزی و غلات است از سال 1396تصمیم گرفت در ازای کاهش کشت نیشکر ذرت و گندم بیشتری   بکارد هنوز به خودکفایی صد در صدی نرسیده ؟

دوم اینکه نه گندم نه ذرت تا کنون با هیچ کشوری نتوانسته ایم تهاتر کنیم؟

در واقع این حرف بسیار بی پایه است اصلا ایشان در جایگاه یک مقام کشاورزی یا بازرگانی نیستند این سخن فقط به خاطر موافقت کوبا برای شروع تهاتر زده شده است هنوز هم عملیاتی نیست؟

کوبا در بین 30 کشور بزرگ تولید کننده گندم و غلات قرار ندارد و جمع تولید آن به جدول جهانی و سازمان فائو نرسیده اصلا در جداول تولیدات جهانی نام کوبا نیست .

اما چرا وضع گندم دارد روز به روز بدتر می شود؟

عوامل زیادی در این قضیه دخیل هستند علاوه بر کرونا که استارت کمبود تولید مواد غذایی را زد و فقر یک میلیارد انسان بیشتر در دنیا رقم زد.

کرونا باعث گسترش فقر در کشورهای ضعیف و عدم سرمایه گذاری در تولیدات کشاورزی بود .

کرونا عامل مهاجرت ثروتمندان از کشورهای مختلف دنیا به غرب و آمریکا بود به خاطر خدمات بیمارستانی درمانی واکسنی برای ثروتمندان و فرار از اپیدمی در کشورهای فقیر ؟

نگاه کنید به جدول خروج هندیان ثروتمند از هند به خاطر کشتار کرونا ( آمار با تمام پنهان کاریها بسیار وحشتناک است )

جنگ روسیه و اوکراین ریختن نفت به این آتش شعله ور بود.

نقش شرکت های جهانی و سودجویی آنان از دمیدن در شیپور کمبود مواد غذایی و گندم روی دیگر این سکه است؟

در حالیکه آمریکا خود از فروش گندم و ذرت تولیدی خودش به شدت مراقبت می کند برای فروش بیشتر گندم به هند و برزیل آرژانتین فشار روز افزونی را دارد اعمال می کند.

چین به عنوان بزرگترین دارنده ذخیره ارزی بالای 3000 میلیارد دلار اکنون دارد نقش بانک مرکزی خرید اختصاصی گندم و غلات ایفا می کند.

اشتهای سیری ناپذیر چین برای خرید نشان از آینده شومی برای کشورهای فقیر و نیازمند واردات گندم دارد؟

تا جایی که گواترش مدیرکل سازمان ملل متحد اعلام اخطار "طوفان کرسنگی" و اخطار به کشورهای نیازمند می کند مبنی بر مدیریت مصرف و جلوگیری از احتکار و گران شدن مطرح می کند.

واقعا چه اتفاقی افتاده آنان که خواب هستند بیدار می شوند؟

30 کشور دنیا بیش از پنجاه درصد تولید داخلی باید گندم وارد کنند؟

در راس این کشورها مصر قرار دارد با 13 میلیون تن واردات در سال 2021 بعد ترکیه و رقم ششم یا هفتم متعلق به ایران است در جداول سالهای گذشته ؟

اما تخمین زده می شود ایران به علت فقر روز افزون و خشک سالی و گران شدن جهنمی دستمزد کارگر و تراکتور و کمباین آّب ( هم برای خرید هم برای کرایه ساعتی ) و افزایش جهنمی قیمت قطعات یدکی و تعمیر ماشین آلات کشاورزی و عدم به روز رسانی سال جاری به نفر دوم لیست خرید جهانی تغییر مکان کند؟

از هم اکنون بوی کمبود و گرانی گندم به شدت در اروپا آسیا افریقا طنین انداز شده است؟

السیسی رئیس جمهور مصر بیش از همه نگرانی خودش را اعلام کرده گفته است که 20 قرص نان به قیمت یک سیگار که نمی دهند؟

این گفته اقرار به ارزانی نان در مصر و نگرانی برای آینده باید تعبیر کرد؟

نه فراوان خواهد بود نه ارزان ؟

نیوزویک جمله طلایی را سرمقاله خود کرده دوران غذای ارزان پایان یافت ؟

مفهوم این جمله اینست " نان به قیمت جان در جهان سوم" بدون شک کمبود عظیم گندم در تولید و بخصوص در توزیع شرایط بسیار ناگواری را برای 30 کشور فقیر و ابتدای جدول نیاز رقم خواهد زد؟

اگر هر نفر در دنیا فقط 100 گرم نان ( یک لقمه ) در هر وعده غذایی صرفه جویی کند کمتر بخورد دنیا این بحران بدون تلفات بدون جنگ بدون نزاع سپری خواهد کرد ( البته شرط مفروض اینست که گرانتر هم نشود قیمت ثابت باشد)

چون مجموع تولید جهانی گندم 765 میلیون تن بوده که اکنون 30 درصد آن مختل شده یا در کشتی ها در منطقه جنگی گرفتار شده اند یا تولید نخواهند شد تا سال 2024 میلادی

اما هر نفر 300 گرم در روز صرفه جویی کند با احتساب جمعیت 9 میلیاردی این مقدار صرفه جویی بیش از کمبود خواهد بود 

اما در عمل این گو نه نیست بوی کمبود گرک ها را هار تر و گرسنه ها را گرسنه تر خواهد کرد.

نقش بانک های بنکدار جهانی نقش سرمایه داران احتکاری در کمبودها بسیار پر رنگ و اثر گذار است متاسفانه دولتهای غربی همواره در این مشکلات دخالت های سهمگین و شرمگینی داشته اند همنطور که در جنگ جهانی دوم نان به قیمت طلا فروختند یا به قیمت تسلیم ؟

اینک نیز دارند دقیقا همان نقش را بازی می کنند؟

در روی پرده خود را بسیار خیر خواه و بزرگ منش و بخشنده نشان می دهند به هند می گویند گندم خود را عرضه کن به کشورهای دوست مقدار ناچیزی گندم مجانی هبه می کنند؟

اما در پشت پرده کشتی کشتی گندم در اسکله های خاص تخلیه و ذخیره می کنند؟

فروش روزانه کشورهای آمریکا جنوبی از روزی دو میلیون تن به روزی 9 میلیون تن افزایش پیدا کرده اما تعداد کشتی های روانه خاورمیانه و افریقا به شدت کاهش پیدا کرده است.

عراق اعلام کرده به علت خشک سالی فقط برای مصرف یک ماه گندم ذخیره دارد پاکستان برای خرید 9 میلیون تن گندم تقاضا ی خرید دارد افغانستان برای خرید 3 میلیون تن تقاضای خرید دارد ( فاقد وجه برای پرداخت )

سقوط ناگهانی تولید گندم بنگلادش این کشور به وارد کننده تبدیل کرده ترکیه برای خرید 9 میلیون تن دیگر تلاش می کند سومالی مصر لیبی عربستان کویت لبنان سوریه امارات یمن تونس اندونزی کنگو کامرون آلمان اتحادیه اروپا ژاپن همگی افزایش تقاضا برای واردات ثبت کرده اند.

سازمان فائو کمبود شدید برای آسیا پیش بینی کرده و از دولتها خواسته تا سال 2050 میلادی تولیدت خود را تا 75 درصد افزایش دهند؟

تولید گندم یک پروسه زمانبر و تدریجی است نیاز به سرمایه گذاری برای تسطیع زمین آبیاری مدرن و مصرف کود شیمیایی و نیروی انسانی ماهر است برای ماشین آلات کشاورزی دارد.

این امکانات برای همه کشورها امکان پذیر نیست اما در مقابل کسری مواد غذایی و کرسنگی و شورش مردم عاجز شده چاره ناپذیر است؟

حتی اگر شده کشورها دست از سایر تولیدات کشاورزی بکاهند و رو به کاشت گندم و غلات کنند امنیت بیشتری را کسب خواهند کرد.

گندم به علت نقش اساسی که در سیاست و اقتصاد کشورهای در حال توسعه دارد یک حالت تابو پیدا کرده از یک سمت قوت لایموت این کشورها وابسته به گندم است از سمت دیگر اساس و پایه حکومتها وابسته به تامین نیاز گندم دارد.

لذا گندم یک کالای استراتژِک و اساسی در دنیا تلقی می شود 

به شکل پیچیده ای گندم به سیاست و قدرت آمیخته و لازم ملزوم یک دیگر شده اند.

کسری گندم در کشورهای در حال توسعه یک حالت ویژه و جنگ شورش به پا خواهد کرد از این درآمیختگی به قدرت از آن به عنوان شمشیر آویخته به مو بر سر سیاستمداران نام برده می شود. ( شمشیر داموکلس)

تاریخچه گندم در این فقره بسیار خونین و سیاه بوده است بر اساس شواهد تاریخی از 3 هزار سال قبل از میلاد مسیح تا به امروز " گندم " یک نقش محوری در شورش ها جنگها و حتی صلح و آرامش داشته است؟

این مقاله جای بحث در این تاریخچه خونین نیست و گرنه شواهد تاریخی هم در جهان هم در ایران نشانگر اهمیت بسیار حیاتی این کالا دارد.

این گندم تنها یک کالا نیست جعبه سیاه قدرت اقتصاد سیاست و امنیت است؟

در یکی از آخرین آنها نقش همین گندم در پاکستان و تهیه کسری از روسیه منجر به برکناری عمران خان از نخست وزیری پاکستان شد؟

اگرچه هنوز گندم یک بحران تمام عیار برای پاکستان است ؟

در تاریخ بیقی نشان از رد پای گندم بسیار دیده می شود هرجا گندم بود وفور نعمت بود هر جا گندم نبود قحطی و مریضی نا امنی کشتار می کرد؟

همین اثر در تاریخ آسیای خاوری و غربی میانه و حتی اروپا و آمریکا می توان دید.

نقش گندم در ثبات کشورهای آسیایی افریقا اروپایی بسیار اساسی اما متغیر است ؟

طبق نظر سازمان ملل یک میلیارد هفتصد میلیون نفر در دنیا از فقر غذایی و کمبود رنج می برند در بحران جاری پیش بینی تلفات 20 میلیون نفری خوش بینانه ترین گمانه فائو است.

اگرچه رسانه های بین المللی پیش بینی سقوط دولتهای فقیر بسیاری را پیش بینی کرده اند؟

همانطور که بحران 2008 در مصر باعث برکناری حسنی مبارک و بهار عربی در بسیاری از کشورهای خاورمیانه شد.

این بحران کمبود گندم هم دنبال قربانی می گردد؟

اگرچه غرب قصد دارد این بحران کمبود گندم هدفمند و هدایت شده به اهداف خودش بزند؟

شکی نیست ایران یکی از اهداف اصلی این شرارت گندمی است.

این بحران برای غرب فرصتی برای تنبیه و تطمیع فراهم کرده نیاز 20 میلیون تنی ایران به غلات ما را در صدر این تنبیه قرار خواهد داد؟

شک نکنید قیمت نان برای ایران به قیمت عقب نشینی چهل ساله از پیروزی های جبهه مقاومت و نابود کردن تمام اندوخته انقلابی موشکی هسته ای سیاسی و حتی فرهنگی خواهد بود؟

متاسفانه درگیری های جناحی بحران آفرینی های داخلی مسئولان کشور از این مهم غافل کرده.

سخنانی گفته می شود اما درک واقعی وجود ندارد.

نوک این بحران به سمت قلب ایران نشانه رفته تا بعد از تحریم کار نیمه تمام تحریم تمام کند.

برای آمریکا و اروپا گندم دستاویزی برای تصفیه حسابهای گذشته است ؟

همانطور که در بحران کرونا دیدیم ماسک دزدی می کنند واکسن ها را تلمبار و انبار می کنند شبیخون اطلاعاتی دزدی دریایی می کنند حتی از همدیگر مصادره می کنند به افریقا و آسیا نمی دهند .

حالا که بحران کرونا فروکش کرده با تعداد عظیم ماسک های تاریخ گذشته و مصرف نشده که برای خمیر کاغذ راهی شدند.

یا واکسن های تاریخ گذشته عظیمی روبرو هستیم حول می زنند دزدی می کنند بحران کمبود درست می کنند برای دیگران اما خود را ........

نشان می دهند.

شک نکنید چند سال دیگر که بحران گندم پایان یافت با گندمهای انبار شده مصرف نشده عظیمی روبرو خواهیم شد که عرضه می شوند برای دام یا کود نگاه کنید به لیست امروز حراجی های غرب متمدن ؟

اما حالا شروع بحران گندم و غلات است و 2 میلیارد انسان جانش آبرویش دولتش سلامتش در خطر است؟

همانطور که در موضوع کرونا اعلام کردند رسما 58 میلیون تلفات دادیم ( کل آمار زیر 60 میلیون نفر اعلام شد)

اما واقعا بیش از 600 میلیون انسان تلفات بود ده برابر آمار رسمی سازمانهای بین المللی نشریات بیشماری این گزارش های    کم و بیش نشر دادند؟

فردا هم می گویند 20 میلیون نفر از گرسنکی و کمبود گندم جان سپردند در حالیکه 200 میلیون نفرتلفات خواهیم داشت 

حداقل هم ده کشور با تحولات سیاسی یا خونین دولتهای ساقط شده داشتند. یا خواهیم داشت؟

اکنون وقت داریم برای کشت دوم سال یا تهیه خارج از نوبت با سرمایه کمی تلاش کنیم فردا وقت نیست گوش شنوایی هست؟

راهبرد نجات اقتصاد ایران ( 530 ) بررسی آزاد سازی قیمتها توسط دولت سیزدهم .

هفته گذشته دولت سیزدهم با واریز یارانه 300 هزار و 400 هزار تومانی برای هر شخص اقدام به آزاد سازی قیمتهای مرغ تخم مرغ روغن  لبنیات زد این اقدام پس از آزاد سازی نرخ آرد صنعتی برای نان باکت و ماکارونی و شیرینی بصورت توالی انجام گرفت .

هر دو نشان از یک شتابزدگی و سرعت عمل دارد.

پیام این حرکت در بازار سرمایه و بازار کشور یک تلقی قطعی از افزایش نرخها و تورم جدید را تلقین و تفهیم کرد.

این دو حرکت همزمان با افزایش دو هزار تومانی قیمت ارز موجی از افزایش نرخها را بصورت سونامی ایجاد کردند.

در واقع شاهد ریزش مقاومت دولت در مقابل تورم بودیم نوعی تسلیم گرایی و دست کشیدن از شنا کردن در خلاف جهت جریان آب را شاهد هستیم.

دولت سیزدهم یک خصوصیت نسبتا جوانتر و فعالتر نسبت به دولت روحانی داشت اما همین جوانی و ناپختگی و فقدان پیران تجربه دیده باران دیده کار دست دولت داد.

خود باعث و بانی شکل گیری تورمهای جدید شد؟

کیست که نداند افزایش قیمت مواد خوراکی فقط در چهار قلم باقی نمی ماند.تمام اقلام متاثر و حتی جایگزین با نرخهای افزایشی روبرو خواهند شد.

افزایش شدید نرخ سیب زمینی بادمجان کدو سبز ناشی از افزایش نرخ گوشت مرغ و ماکارونی است.

اولین آثار این گرانی ها در ساندویج فروشی ها و تهیه غذا رستورانها و هتل ها قابل رهگیری هست

این صنوف بعد از سه سال کرونا داشتند دوباره پا می گرفتند که آثار این گرانی مواد غذایی مجددا آنها را به قهقرا خواهد برد با توجه به تعداد صد هزار تایی هر کدام در واقع سیصد هزار واحد صنفی دچار مشکل و سرگردانی خواهند شد؟

با احتساب خانواده ها 3/5 نفر عضو هر واحد بیش از یک میلیون نفر صاحبان اماکن فروش غذا و ساندویچ و احتساب کارکنان حدود سه میلیون نفر دچار مشکلات در محل ارتزاق خواهند شد بلاشک مصرف کننده مواد غذایی آماده در کوتاه مدت تغییر روش خواهد داد یا اصلا قید ساندویچ و رستوران خواهد زد یا مقدار و دفعات رجوع کاهش خواهد داد کار باری که هم اکنون هم با مشکلات زیادی سرپا مانده است احتمالا شاهد تعطیلی مراکز بیشتری خواهیم بود بخصوص در نواحی جنوب شهر.

همینطور شیرینی پزی ها و سوهان فروشها کارخانه های مربوطه که مصرف روغن آرد و غذا را دارند 

در واقع کل صنایع مواد غذایی شامل 3000 شرکت رسمی و همین تعداد کارگاه معادل 3500 واحد دچار مشکلات عدیده خواهند شد و اشتغال 500 هزار نفری این صنایع هم تجربه بیکاری بسته شدن یا کم کردن نیروی کار تجربه خواهند کرد.

اصلا ستون اصلی فروش ساندویچ در قلب ایران ثروتمند ترین شهر ایران برحول فلافل می چرخد بیش از 70 درصد فروش ساندویج و غذای بیرون بر همین فلافل تشکیل می دهد که روغن در قیمت آن نقش اساسی دارد و ارزانترین ساندویچ قابل عرضه بازار بود که با این اقدام از دور خارج می شود 

همین افزایش به صورت پلکانی و تورم افسار گریخته در تمام بازارها شاهد هستیم.

نوعی شتابزدگی عمل زدگی و خودکامگی در دولت سیزدهم شکل گرفته که ناشی از سرزنش و فشار روانی جناح اصلاح طلب و فشار اقتصادی ناشی از تحریمها در تشدید آن است

در واقع مخالفان دولت لحظه ای از فشار رسانه ای روانی سیاسی دریغ نمی کنند .

اگرچه این هم از انفجار مین های کار گذاشته توسط دولت روحانی است که نصیب دولت سیزدهم می شود.

قسمت نان و آرد آن هم انفجار ترکش های جنگ اوکراین در تهران است.

دولت سیزدهم می توانست هر دو انفجار تخفیف یافته تر عاقلانه تر برگذار کند.

نباید از حق گذشت این دولت با دولت قبل بسیار متفاوت است هم در عملکرد هم در شیوه کار اما هرچه آنان مار خورده مکر و حیله داشتند اینان ساده شتابزده کم تجربه و تازه کار هستند.

این برای کشور می تواند گران تمام شود؟

دولت باید یک حالت پلکانی قیمت در این افزایش رعایت می کرد اعلام دو برابری قیمت مرغ چهار برابری قیمت روغن اصلا خلاف عرف و توان بازار است.

لذا شاهد فرو ریزی مصرف به شکل ناگهانی و افت کیفیت غذایی خواهیم بود .

آثار کمبود پروتئین و تغذیه مکفی می تواند بسیار سنگین و کمر شکن باشد .

هزینه سنگین هم بر شخص و خانواده هم بر دولت جهت درمان و دارو و از کار افتادگی زود هنگام نیروی فعال و فقیر کشور مشکلات دوچندان کند؟

دولت می بایست هرچه سریعتر ستادبسیج اقتصادی و توزیع کالا را سر و سامان بدهد.

بدون این ستاد تمام اوامر و تصمیمات توسط بخش سودا گر بی اثر و ابتر خواهد شد.

دولت در این هنگامه فشار سنگین تورم و انتظار تورمی نمی تواند روی همکاری بخش خصوصی ( بخصوص ثروتمندان ) حساب کند؟

سود جویی نوعی اپیدمی خطرناک و مسری همگانی در کشور حاکم کرده که هر گونه ابزار نظارتی خنثی و بی اثر می کند.

لذا فقط بخش مطمعن همکاری و توزیع برای کشور یک ستاد داوطلب و بسیجی باقی می ماند؟

اکنون به ضرس قاطع می توان گفت عامل تمام واگرایی تصمیمات اقتصادی همین عدم وجود روحیه همکاری قناعت و امانت داری بخش عمومی و خصوصی کشور است؟

بگذریم که خود دولت عامل این همه سهم خواهی ولخرجی اشرافی گری بوده است؟

وقتی شما نمی توانید یک کالا را دست توزیع کننده بدهید که با کمال امانت داری با قیمت مصوب توزیع کند چگونه می خواهید 85 میلیون نفر اداره کنید بدون ابزار سیاستی و عاملیت اجرایی نمی شود توزیع و قیمت فرجام بخشید؟

اگرچه ابزار اتحادیه ها و تعاونی توزیع ها هنوز قابل اطمینان هستند اما نیاز به ستاد اجرایی و تسویه مرتب دارند.

حتی اصناف هم می توانند کمک بزرگی باشند اولا خوشنامها دوم با گرفتن تضمین و اسناد کتبی و مالی .

از فقدان این ستاد بگذریم دولت دست به کاری زد که خود اولین ضرر کننده آن خواهد بود.

در واقع تمام سیاستهای ضد تورمی خود را نقش بر آب کرد ثانیا یک باد تورمی کاشت که با طوفان آن باید مقابله کند.

بدون شک این اقدام موجبات تورم 50 درصدی در کوتاه مدت فراهم خواهد کرد.

50 درصد تورم یعنی کسری مجدد بودجه یعنی متمم لایحه بودجه یعنی ناتوانی مالی بیشتر دولت یعنی قربانی شدن بودجه عمرانی و نا کافی بودن بودجه فعلی و یک تسلسل تورم و رکود آتی آنی برای دولت.

اما برای بخش خصوصی ناتوانی مالی و کاری برای بخش عظیمی از حقوق بگیران و خرده فروشان دستفروشان و افزایش آسیب های اجتماعی

و نا امنی بیشتر  حتی در شهرهای بزرگ و پایتخت خواهیم بود افزایش سرقتها و خفت گیری ها طلاق ها مجرمها اختلاس ها معتادها بیکارها.

در واقع شاهد ناتوانی بخش عظیمی از بخش خصوصی کوچکتر و کم توانتر خواهیم بود اما بخش خصوصی ثروتمندتر شاهد سودهای کلانتر و افزایش سرمایه خواهد بود ؟

بزودی با تعداد متنابعی نوکیسه های چند ده میلیون دلاری و چند صد میلیونی جدید روبرو خواهیم بود؟

دولت در حالی دست به اینکار زد که خود از عواقب نتایج اطلاعات کاملی ندارد؟

منتظر صرفه جویی در هزینه ها و افزایش درآمد بودجه ای هست اما آنچه درو می کند مغایر این انتظار است.

متاسفانه در سالهای اخیر شاهد افت شدید اعتبار و اعتماد به دولت هستیم.

دولت رئیسی هم وارث همین بی اعتمادی و بد گمانی هم هست.

در واقع من این عمل خود زنی می دانم از ترس دشمن ؟

بدون شک اولین آثار این افزایش شدید نرخ باعث توقف تولید در مرغ و تخم مرغ حتی روغن خواهیم بود.

بسیاری از فعالان این بخش ها بیکار یا ورشکست خواهند شد.

مغازه های مرغ فروشی هم با کسادی و حتی تغییر شغل مواجه خواهند شد.

عدم درایت دولتمردان در گذشته ریشه تولید و کشاورزی در کشور خشک کرده بود اینک سنگ تابوت هم بر قبر تعداد دیگری نصب خواهد شد .

بزودی شاهد آگهی های بسیار فروش مرغداریها خواهیم بود.

دور بعدی که ملت به مرغ نیاز پیدا کند باید رفت سراغ واردات؟

اصلا این نرخ بسیار بالاتر از قیمت جهانی این محصول است در حالیکه مرغ در بازار جهانی کیلویی 1/7 دلار دارد فروش 60 هزار تومانی آن مفهوم بالاتر از نرخ جهانی دارد.

در حالیکه در ایران قیمت سوخت کارگر و سایر اقلام تولید پائینتر از نرخ کشورهای دیگر است.

اگر آزاد سازی قیمت ها تدریجی و برنامه ریزی شده باشد می تواندبه نفع کشور تمام شود در غیر اینصورت جز هزینه های سیاسی مالی تولیدی و اعتمادی چیزی برای دولت و ملت ندارد؟

شاید گزافه نباشد بگویم ما انتظار ارزانی داشتیم از دولت آقای رئیسی نه گرانی آنهم اینچنین افسار گریخته 200 تا چهارصد درصدی؟

متاسفانه چرخه افراط و تفریط هنوز غالب بر سیاست و اقتصاد کشور است

راهبرد نجات اقتصاد ایران ( 529 ) جنگ جهانی " مواد غذایی "

این عنوان جدیدترین نام اطلاق شده در تاریخ جنگهای دنیا است ؟

سه سال پیش که این عنوان در رسانه های غربی بوسیله یک کمپانی تجاری مواد غذایی مطرح شد بسیاری مطرح کردن حتی نام این جنگ را محکوم کردند و بسیاری از رسانه های غربی داد سخن از دنیای پیشرفته سازمان ملل و اینکه هرگونه انحصار و احتکار مواد غذایی محکوم است بکلی منکر چنین واقعیتی شدند؟

اما امروز هرچه از جنگ روسیه و اوکراین می گذرد این ایده بیشتر و بیشتر دارد رنگ واقعیت بخود می گیرد world war foods.

قبل از پرداختن به موضوع لازم می دانم نکاتی چند را یاد آور شوم.

این موضوع مواد غذایی بسیار مسئله مهمی است شوخی یا زیاد از اندازه مطرح کردن خطرات آن هم بسیار خطرناک و ایجاد ترس در افکار عمومی بابت آن هم گناه بزرگی می دانم 

از سمت دیگر کوچک کردن خطر آن و نادیده گرفتن شواهد هم می تواند خطر بزرگتری را بدنبال داشته باشد.

انتخاب تیتر موضوع هم برای نگارنده خیلی سخت است اما وجدان من نمی گذارد آرام بگیرم امیدوارم همه چیز بزرگ نمایی پیش از واقعیت باشد و خبری در آینده نزدیک اتفاق نیفتد.

اما اهمیت حیاتی موضوع حکم می کند بسیار با دقت و احتیاط جوانب کار سنجیده شود و برای مقابله با آن تدابیر لازم اتخاذ و اجرایی شود؟

 در صورتیکه وقوع خطر از این ناحیه را حتی زیر 30 درصد بدانیم می توانیم با سرمایه گزاری ده میلیارد دلاری برای زیر ساخت تولید گندم و ذرت این خطر پشت سر بگذاریم .

اگر این اخبار غیر واقعی و بزرگ نمایی شده باشند بازهم کشور ضرری نمی کند چون این سرمایه گذاری در داخل برای زیر ساخت های کشاورزی انجام خواهد شد و برای آینده کشور مفید خواهد بود؟

اما اگر به اخبار وارده بی اعتنا باشیم و یک دفعه با بحران روبرو شویم هزینه کشور می تواند تا صد برابر افزایش یابد بازهم به نتایج خوبی نخواهیم رسید در کل غافلگیری و غفلت در این موضوع فاجعه است و فاجعه ساز؟

جنگ اوکراین چند وجه بزرگ داشت اول اینکه یک جنگ نبود چندین جنگ در این قالب رقم خورد.

این یک جنگ راهبردی تاریخی بلوک بندی شده و ریشه ای است.

جنگ نظامی قسمت کوچکی از بحران است.

جنگ رسانه ای و شناختی جنگ بزرگتر ماجرا است اگرچه روسیه در جنگ نظامی پیروزیهای داشته اما در جنگ بزرگ رسانه ای و شناختی تا اینجا کار شکست خورده است.

جنگ اقتصادی سومین صحنه درگیری بود که با شبیخون غرب داشت پیروز می شد اما هوشیاری بانک مرکزی و برگ برنده نفت و گاز روسیه توانست دفاع خیلی خوبی انجام دهد اگرچه هنوز پایان کار نیست؟

جنگ سیاسی چهارمین قسمت و جنگ سایبرپنجمین بخش دیگر ماجرا است.

جنگ ششم جنگ تکنولوژی و جنگ ابزار جاسوسی و ماهواره ای است

اما جنگ هفتم جنگ مواد غذایی است.

تمام این جنگها حالت بین المللی دارند یک طرف آمریکا ناتو و هم پیمانان سیاسی 

طرف دوم روسیه و کشورهای مربوطه هستند ؟

این کشورهای مربوطه احتیاج به توضیح دارد کشورهای سمت روسیه و طرفدار کرملین در یک حالت ابری آفتابی حرکت می کنند.

بعضی همچون بلاروس آشکارا وارد بحران شدند بعضی دیگر مانند چین و ایران  و پنجاه کشور کوچک و بزرگ مشروط و محدود .

اما

تمام پنج جنگ بالا حالت بین المللی دارد درست است در جبهه نظامی فقط اوکراین در گیر است اما تمام دنیا در این جنگ یا دست دارند یا از عواقب و شکست ها و پیروزی های آن سهم خواهند برد.

غرب سعی دارد با پیروزی در جنگ حالت یک جانبه گرایی و اقتدار تاریخی خودش پس از فرو ریزی بلوک شرق یا شوروی سابق احیا کند؟

لذا این جنگ حتی پس از پایان عملیات نظامی تا آخر ادامه خواهد داد.

این استمرار تاریخ جنگ این هشدار برای تمام جبهه مخالف غرب صادر خواهد کرد یا با ما هستید یا مخالف ما؟

دقیقا جملات بوش پسر در ابتدای جنگ افغانستان و عراق.

اینجا مکان بررسی ابعاد جنگ نیست از موضوع مورد بررسی خارج نشویم جنگ جهانی " مواد غذایی "

یکی از سرزمین های که غرب می خواهد در این جنگ بر آن تسلط کامل پیدا کند بازار " مواد غذایی " است 

آمریکا با شروع تمهیداتی از پنج ماه مانده به جنگ اوکراین با قصد تسلط به بازار شروع کرده است.

محدودیت فروش مواد غذایی بخصوص گندم و غلات به کشورهای غیر همسو دوم تغییر دولتهای غیر همسو بخصوص کشورهای تولید کننده مواد غذایی از جمله پاکستان و .........

شش کمپانی بزرگ مواد غذایی جهان که عمدتا" آمریکایی هستند در همین راستا اقدام به خرید محموله های بزرگ مواد غذایی و مواد اولیه تولیدات غذایی به شدت افزایش دادند در حالیکه عرضه به بازار روسیه و دیگران قطع یا به شدت محدود کرده اند.

توضیح اینکه شرکت های بزرگ بیش از 30 کمپانی هستند اما شش تای آن بسیار بزرگ هستند به گونه ای که بعضی بیش از چند کشور توانایی خرید عرضه و گردش مالی دارند؟

  • Nestle – $63.8bn. شرکت نستله با 63 میلیارد دلار سود در سال 2021
  • Sysco Corporation – $60.1bn.شرکت سایس کو کورپریشن با 60 میلیارد سود
  • JBS – $51.7bn. شرکت جی بی اس با 51 میلیارد سود
  • George Weston – $50.1bn.شرکت جورج وستون با 50 میلیارد سود 
  • Tyson Foods – $42.4bn.شرکت تایسون فود با 42 میلیارد سود
  •  Bunge – $41.14bn. شرکت بونچ با 41 میلیارد سود
  • همراه با شرکت های اقماری خود به شدت دارند روی خرید و تبدیل انبار مواد غذایی کار می کنند؟
  • نتیجه این بازی سودهای کلان در این بحران است اولین برگ شرکت در معاملات خرید احتکار و انحصار ؟
  • این شرکتها قبلا هم بازارهای انحصاری بزرگی را داشتند اما امروز دارند یک کودتایی غذایی به رهبری آمریکا و غرب اجرایی می کنند .
  • تا برای همیشه از دست رقبا خلاص شوند دیگر نه اوکراینی نه روسیه ای بتواند بخشی از بازار آنها را کسب کند
  • بعد از این شش کمپانی فقط دولتهای بزرگ هستند که توانایی خرید محموله های بزرگ کندم ذرت غلات و محصولات غذایی دارند
  • که عمدتا برای کسب سود کار نمی کنند دغه دغه تامین مواد غذایی مردم کشورشان را دارند. اما هر روزی که می گذرد اقلام و محموله های کمتری برای خرید بدست می آورند سود جویی کشورهای غربی و کمپانی های بزرگ عرصه فروش روز به روز محدودتر و گرانتر میکند بسیاری از کمپانی های تولید کننده که آمار فروش و تحویل آینده خود را اعلام کرده اند نشان می دهد زمین عرضه روز به روز تنگ تر و محدود تر شده است
  • از سمت دیگر 66 کشور هم محدودیت صادرات و خروج محموله های گندم و ذرت تصویب و اجرایی کرده اند متاسفانه در این لیست به تدریج نام بزرگترین صادر کنندگان گندم هم دیده می شود هند و آرزانتین دو تا از بزرگترین کشورهای صادر کنند اضافه شده هند موقتا اما آرژانتین تا پایان سال 2024 صادرات گندم آرد ماکارونی ممنوع کرد
  • فائو از گسترش محدودیت ها گله و شکایت کرده است اما هرروز به تعداد محدود کننده ها افزوده می شود. از سمت دیگر کاشت غلات و محصولات در کشورهای مختلف به علت خشکسالی کمبود اعتبارات و نا امنی نسبت به گذشته بسیار محدود تر و سخت تر شده است. لغو برنامه فروش و کنسل شدن تحویل کالا روی دیگر سکه است که بروز می کند درست مانند ماسک دزدی و توقیف محمولات ضد کرونا در دولت ترامپ. قول های کمک و فروش آتی هم مرتب دارند کمتر و کمتر می شوند آمار جدید سازمان فائو نشان می دهد 122 کشور از 200 هزار تن تا 13 میلیون تن نیاز به خرید گندم دارند در حالیکه کل تولیدات سال آتی فقط تکافوی 50 درصد بازار دارد. کل تولید گندم سال 2021 به 768 میلیون تن بالغ می شد اما برای سال 2022 حداقل 200 میلیون تن کسری تولید از مصرف وجود دارد
  • بدهی است سود جویی انحصار طلبی تمام مرزهای اخلاقی را زیر پا خواهند گذاشت.
  • ارزش کل معاملات گندم در سال 2021 به رقم بیسابقه دویست سی میلیارد دلار بالغ شده همین مقدار هم ارزش برای ذرت 245 میلیارد دلار بوده است اما پیش بینی سایت اکونومیک ترادینگ برای سال 2022 گندم این رقم چهار برابر معادل 1143 میلیارد دلار تخمین زده است در حالیکه تولید نه افزایش که کاهش خواهد یافت سی ان ان هم افزایش معادل چهار برابر و سایت های آمریکایی از واژه کراسیس یا دیوانگی و افزایش 3 برابری مبلغ برای سال 2022 و چهار برابری برای سال 2023 صحبت کرده اند .
  • همه آمار و ارقام غربی نشان از دوختن کیسه بزرگ و گشادی برای دو سال آینده دارند 
  • بدین ترتیب بسیاری از کشورهای فقیر با مشکلات عدیده ای برای خرید سال جاری و آتی خواهند داشت.
  • نا امنی در افغانستان و کشورهای همجوار هم به این کمبود و مشکلات خواهد افزود.
  • گران شدن مواد غذایی و نان به نا آرامی و تنش های سیاسی و امنیتی در کشورهای جهان بخصوص آسیای مرکزی خاورمیانه و آفریقا منتهی خواهد شد.
  • احتمال بروز جنگ نظامی در بین کشورهای آسیای غربی بالاتر خواهد رفت.
  • بی شک تلاطم سیاسی و امنیتی در کشورهای خرید کننده گندم بخصوص در کشورهای فقیر و نیازمند بیش از 50 درصد به واردات از هم اکنون قابل پیش بینی است که خود مشکل را مضاعف خواهد کرد. نمونه های جاری آن در ازبکستان و تاجیکستان دیده شده؟
  • شرایط بازار جهانی به سمت عرضه یک جانبه مواد غذایی و گندم حرکت می کند.
  • دور نخواهد بود لغت جنگ جهانی غذا برای حداقل پنج تا شش کشور انتهای جدول نیاز دوباره اطلاق شود.
  • مشکلات اقتصادی موجود در ایران و محدودیت پرداخت دستمزد ماهانه یک آسیب پذیری عمیق ایجاد کرده است واقعا اگر نرخ نان به کیلویی 45 هزار تومان یا یک دلار برای هر قرص نان به تهران برسد یک حقوق بگیر برای 3/5 نفر بخواهد فقط نان تهیه کند مشکل خواهد داشت نرخ یک دلار برای هر قرص نان هم اکنون در ترکیه و امارات جاری هست. 
  • فراموش نکنیم این بحران وارداتی و منشاء خارجی دارد قابلیت مقابله دولت هم محدود در دایره توانایی درآمد ارزی محدودتر است.در حالت افزایش بیشتر نرخ گندم و نان در بازار جهانی توانایی ما کمتر و کمتر خواهد شد 
  • اگر حدود ده میلیون تن گندم مورد نیاز وارداتی نرخی بالای هزار پانصد دلار در تن پیدا کند وضعیت تراز پرداختی کشور دچار مشکلات جدی خواهد شد.
  • پیشنهاد دارم یک نهضت کشت وسیع همه جانبه تحت رهبری دولت با دادن وجه پیش پرداخت و کمک ماشین آلات کشت و برداشت در وسعت وسیع تا دیر نشده لازم است اجرایی شود.
  • ایران هنوز امکانات وسیع و سرزمین بزرگی برای کشت دارد اگر تلاش دولت رهبری نهضت کشت به عهده بگیرد
  • بی شک ایران برای خرید از بلوک غرب مشکلات سیاسی و گرو کشی موشکی و غیره خواهد داشت؟
  • بی شک غرب در یک کفه ترازو همه امکانات موشکی دفاعی و در کفه دیگر مواد غذایی قرار خواهد داد. 
  • تحمیل شرایط تسلیم برای یک ملت گرسنه از غرب هیچ بعید نیست  آمریکا فقط قیافه مردمی بودن و لرد بودن دارد وگرنه در عمل هیچ شرط اخلاقی رعایت نخواهد کرد. 

راهبرد نجات اقتصاد ایران ( 528 ) گندم سلاح جدید آمریکا علیه جبهه مقاومت؟

گرانی گندم در بازار جهانی پدیده جدیدی به حساب می آید که با شروع جنگ روسیه با اوکراین رقم خورده است اما شواهد بسیاری وجود دارد که این جنگ از قبل توسط غرب برنامه ریزی شده بوده است برای نیل به اهداف خاصی؟

اهداف این جنگ خیلی گسترده تر از آنچه هست که تاکنون بروز کرده است.

در واقع می توان گفت این جنگ به انتقام جنگ سوریه و باخت بزرگ جبهه غربی عربی در سوریه به پا شده است.

اولین هدف آن سرکوب گسترده جنگی مالی اقتصادی روسیه است و دومین هدف فشار اقتصادی مضاعف و کشنده بر علیه جبهه مقاومت و کشورهای غیر همسو با غرب است؟

سلاح اصلی این جنگ رسانه ای نظامی اقتصادی سیاسی و مالی غذایی است.

تشخیص آمریکا در ابتلاء روسیه به جنگ خانگی ( اوکراین را در واقع عضوی از خانواده روسیه باید به شمار آورد)

یک حرکت زیرکانه با اهداف بلند پروازی هوشمندانه باید دانست.

با نگاهی به لیست جغرافیایی و ژئوپلتیکی می توان دریافت که غیر از روسیه و اوکراین تمام تولید کنندگان عمده گندم و غلات غربی یا در جبهه غربی هستند ؟

متاسفانه بزرگترین مصرف کننده و وارد کننده گندم و غلات جهان اسلام و کشورهای خاورمیانه ای و افریقایی هستند؟

در صدر این کشورها مصر با 12میلیون تن الجزایر 8 میلیون تن ایران با 7 میلیون تن بنکلادش 6/4 تن فیلیپین 6 میلیون تن نیجریه 5 میلیون تن عراق با 4 میلیون تن عربستان با 3/4 میلیون تن یمن با 3/1 میلیون تن سوریه نا مشخص تا 3 میلیون تن ازبکستان 3/1 میلیون تن افغانستان 3/4 میلیون تن

و بقیه کشورهای اسلامی از 2/5 تا 0/7 میلیون تن جمعا حدود 30 میلیون تن گندم وارد می کنند متاسفانه ارقام واردات ذرت و غلات دیگر هم مجموعا حدود همین مقدار برای همین کشورها هست؟

در واقع نیاز اصلی جهان اسلام مواد غذایی در راس آنها همین گندم و ذرت غلات است؟

طبق گزارش سازمان جهانی غذا این آمار متعلق به سال قبل از جنگ اوکراین در سال زراعی 20-21 میلادی ثبت شده است.

در واقع جهان اسلام با واردات 80 درصد مواد غذایی چهان وابسته ترین بلوک جهان معاصر است.

اولین بارقه های جنگ گندم اقدام وسیع آمریکا و جبهه غربی عربی در جنگ سوریه رقم خورد آتش زدن عمدی مزارع گندم توسط داعش در حوزه استحفاظی آمریکایی ها و ناتو  بود.

کوچ اجباری و سریع بسیاری از طوایف عرب کرد ترکمن و ایزدی های عراق و سوریه برای وسیع تر کردن بیابانهای تحت سیطره داعش.

خشکسالی های مصنوعی ناشی از آتش زدن علوفه زارهای آفریقا و کشورهای عربی بخصوص انبار غله افریقا و تونس .

تونس هنوز در گیر آتش های وسیع و عمدی در مزراع و گندم زارهای خود است آخرین آنها متعلق به ماه جاری میلادی 2022 اتفاق افتاده که هنوز عاملین آن مشخص نشده است؟

این در حالی است که تونس یکی از بدترین اوضاع احوال اقتصادی و انقلابی خود را دارد طی می کند و بحران بدهی های رو به افزایش مشکلات زیادی را برایش فراهم کرده است.

اتش گرفتن 600 هزار متر مربع از گندم زارهای نجف اشرف در سال قبل هم یکی از سلسله های آتش سوزی عمدی داعش در منطقه است .

شکی نیست داعش به عنوان عامل اجرایی پنتاگون در منطقه عمل میکند.

از طرف دیگر با آنالیز گزارش  Foreign Agricultural Service/USDA 15 April 2022 Global Market Analysis

متوجه می شویم پنج ماه قبل از شروع جنگ اوکراین تغییرات بسیار معنا داری در فروش و بازار جهانی گندم و غلات اتفاق افتاده

که نشان از نقشه از پیش تعیین شده دارد.

از نوامبر سال 2021 فروش گندم و غلات آمریکایی به شدت تنزل پیدا کرده ( خودداری عمدی از فروش ) در حالیکه فروش آرژانتین و برزیل به شدت افزایش پیدا کرده است که ناشی از پاسخ گوی به بازار بوده  این عمل باعث شد ذخایر آمریکا افزایش پیدا کند و در مقابل ذخایر روسیه و دیگر کشورها به شدت نقصان پیدا کند.

آمریکا از نوامبر سال 2021 برای فروش گندم و ذرت مشکلات و موانع زیادی را وضع کرد در حالیکه هنوز از جنگ خبری نبود در واقع فروش را متوقف کرد . از بزرگترین صادر کننده محصولات کشاورزی به ته جدول سقوط کرد.

این آمریکا همان کشوری است که ترامپ در سفر رسمی به چین خواستار خرید بیشتر ذرت و محصولات کشاورزی آمریکا توسط چین شده بود؟

از سمت دیگر حرکت عمدی چین در بازار غلات و گندم است ؟

میدانیم که چین بزرگترین سازمان جاسوسی صنعتی دنیا را دارد و اصلی ترین مکان این جاسوسی هم آمریکا و اروپا است؟

اصولا چین 131 میلیون تن گندم تولید دارد و خود کفا است اما از سال 2019 اقدام به واردات گندم و ذرت در مقدار محدود می کرد برای بالا بردن ذخایر استراتژیک خود اما درسال 2021 اقدام به افزایش واردات خود به رقم بسیار بالایی معادل 12 میلیون تن ذرت و  گندم نزدیک پنج میلیون تن در ادامه جریان در سال جاری اقدام به خریدها بسیار بالا و پرداخت قیمت های بسیار جهنمی کرده است؟

حتی بازار پیش خرید و آتی با خرید بیش از 18 میلیون تن قبضه کرده است؟

بعضی از گزارش ها حاکی از خرید بیش از 30 میلیون تن گندم و ذرت توسط چین حکایت می کند.

سوال اینجا است چرا چین با وجودی که احتیاج به گندم و ذرت ندارد دست به خرید اینچنینی می زند؟

مگر نه اینکه بحران غذایی با ابعاد بسیار وسیع و جهانی در راه است.

خرید هر تن گندم بالاتر از قیمت برنج هر تن به مبلغ بیش از هزار دلار برای تحویل در آخر سال 2022 چه مفهومی دارد؟

در جریان بحران مالی سال 2008 میلادی چین دست به یک حرکت استراتژیک زد با توجه به بحران مالی در غرب و پایین آمدن قیمت فلزات پایه مانند مس آلومنیوم و روی ............ دست به خریدهای بسیار هنگفت زد .

نتیجه این عمل سودهای بسیار کلان و ذخیره بسیار استراتژیک برای چین شد گاهی 5 برابر مقدار سرمایه گذاری چین سود کسب کرد؟  

سازمان فائو سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد خبر از دلایل زیاد برای بحران گرسنگی در حال بروز دارد.

که از آن به طوفان گرسنگی هم یاد می شود طوفانی که بیش از همه جا در افریقا و آسیا کشتار خواهد کرد ؟

نتیجه تحقیقات فائو می گویید محدودیتهای صادراتی مواد غذایی تا کنون 22 درصد بر قیمت مواد غذایی تاثیر افزایشی داشته است و ادامه وضع را هشدار دهنده دانسته و تقاضای کنسل کردن این محدودیت ها داشته است.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، در اواسط ماه مارس درباره عواقب جهانی جنگ هشدار داد. او گفت که "طوفان گرسنگی" در حال وقوع است. با توجه به اهمیت فراوان اوکراین به عنوان صادرکننده مواد غذایی، این تهاجم "همچنین حمله ای به آسیب پذیرترین مردم و کشورهای جهان" خواهد بود.

به گفته فائو، قیمت جهانی مواد غذایی همچنان می تواند تا ۲۲ درصد افزایش یابد و به بالاترین سطح خود برسد؛ ۴۵ کشور کمتر توسعه یافته جهان حداقل یک سوم گندم خود را از اوکراین یا روسیه وارد می کنند و ۱۸ کشور در میان آنها بیش از ۵۰ درصد واردات دارند. مصر، جمهوری دموکراتیک کنگو، لیبی، سومالی، سودان و یمن از جمله این کشورها هستند. اینها همه کشورهایی هستند که در حال حاضر به کمک های بشردوستانه و منابع غذایی وابسته هستند، زیرا میلیون ها نفر در حال حاضر در این کشورها از گرسنگی گسترده رنج می برند.

در پایان گزارش فائو خالی از لطف نیست سال جاری بیست میلیون نفر با گرسنگی مفرط روبرو هستند در صورت افزایش بیشتر قیمت ها و محدودیت ها باید منتظر تلفات بیشتر هم بود.

طبق معمول هشدارهای سازمان فائو و ملل متحد هیچ تاثیر بر کشورهای غربی ندارد آنان بیشتر در پی اهداف خود هستند و استفاده سیاسی ابزاری از اهرم غذا را حق مشروع خود می دانند.

نگاهی به Farm Progress

                     Serving: United States 

سایت فارم فیچر آمریکا را بزرگترن برند و منفعت برنده جنگ اوکراین در فروش گندم و مواد غذایی می داند؟ 

هنوز آنچه که مشخص شده به مانند نوک کوه یخی شناور در اقیانوس است.افعال استفاده شده همه معنای آینده را دارند؟

لذا بسیار اهمیت دارد اکنون دولتمردان ایران و سایر کشورهای اسلامی ابعاد بسیار بزرگ و کشنده این سیاست جدید آمریکا را درک کرده و به مقابله موثر با آن بپردازند؟

در واقع دولت آقای رئیسی هنوز از عمق این بازی جدید بی خبر است .

دلیل ورود خانم آلنا دوهان گزارشکر ویژه سازمان ملل متحد برای گزارش تاثیر تحریم ها بر زندگی ایرانیان است.

سازمان ملل متحد همواره محل جاسوسی قدرت های بزرگ و تکمیل کننده فشارهای آمریکا بر ایران بوده است.

در خاتمه  تقاضای تشکیل گروه ویژه برای مبارزه با این بحران جدید دارم ؟

هنوز بازی تحریم روی نقشه شطرنج جهانی دارد به نفع آمریکا عمل می کند ایران قادر به تغییر جریان بازی نشده است؟

خدایا پناه می برم به تو از این همه تزلزل ساده نگری و عمل کرد نا کافی و بی تدبیری؟

در صورت افزایش قیمت گندم در بازار جهانی به بالای 1500 دلار در هر تن یا قیمت 45 میلیون تومان برای هر تن گندم وضع ایران چگونه خواهد شد ؟

اصلا کدام کشورها حاضرند به ایران گندم بفروشند ؟

هر کیلو گندم 45 هزار تومان در مبدا به تهران برسد کیلویی 60 هزار تومان قیمت پیدا خواهد کرد؟

کدام دولت قادر است نان کیلوی 60 هزار تومانی به نرخ 3 هزار تومان عرضه کند؟

سوبسید 57 هزار تومانی برای هر کیلو برای 85 میلیون نفر یا 14/5 میلیون تن گندم معادل 826 هزار میلیارد تومان خواهد شد .

معادل دو برابر بودجه کل کشور چه کسی می تواند این پول از جیب مبارک پرداخت کند؟

چه کسی برای آن برنامه دارد؟

خانه از پای بست ویران است خواجه در بند نقش ایوان است؟

راهبرد نجات اقتصاد ایران ( 527 ) نان و گندم استراتژیک ترین غذای ایران؟

سرانه مصرف نان گندم در ایران حدود سه برابر مصرف کشورهای خاورمیانه و شش برابر مصرف اتحادیه اروپا است.این یک سابقه تاریخی حتی چند هزار ساله دارد مربوط به امروز هم نیست با نگاهی به تحقیقات دکتر ویلم فلور می شود دریافت این مصرف حتی در دوره ساسانیان و جود داشته در دوران صفویه به این سمت تنوع غذایی مصرف گندم داشته ایم اما همچنان قوت اصلی کشور ایران بر مبنای نان و بخصوص نان گندم استوار است.

شاید بشود گفت نان سیاسی ترین با اهمیت ترین کالایی استراتژیک و تاریخی ایران به شمار می آید که در گذشته هم باعث و بانی نا آرامی ها و درگیری های متعددی شده است یا عامل اصلی بوده یا یکی از عوامل اصلی به شمار می آمده  ؟

امروز با توجه به تغییرات جهانی در وضع تولید و توزیع گندم و غلات به علت کرونا و جنگ اوکراین این اهمیت دو چندان شده است؟

این اهمیت جهانی گندم می رساند بیش از پنجاه کشور دنیا به واردات و خرید گندم نیازمند هستند 

اما در ایران این اهمیت به علل مختلف به ده برابر افزایش پیدا کرده است ؟

بعلت تحریم چهار سال گذشته بعلت سیاست های فقر زا بعلت کم کاری دولت های گذشته در سرمایه گذاری برای کشاورزی و تکمیل زیر ساخت های مورد نیاز کشت وسیع گندم و تولید غلات ؟

بیشترین تسهیلات در زمینه ساخت سیلو و حتی کارخانه های آرد می باشد که بیش از ظرفیت مورد نیاز ساخته شده اند.

اما در زمینه اصلاح کشت و کمک به کشت بارانی و آبیاری مدرن بیشترین کوتاهی وجود دارد.

خشک سالی های اخیر یکی از عوامل ده برابر شدن اهمیت گندم و نان شده است.

فقر عمومی عدم درآمد عامل افزایش شدید مصرف نان بوده است به شکلی که مصرفه سرانه از 117 کیلو در سال 1396 به سرانه 165 کیلو در سال 1400 رسیده است.

قاچاق گسترده کالاهای اساسی  گندم و آرد و فقر شدید تر در مناطق مرزی که تشدید کننده خروج سوخت و گندم آرد و مشتقات آن بیسکویت ماکارونی رشته شیرینی بوده است

کمبود شدید مواد غذایی در کشورهای همسایه ایران و قیمت های بالا؟

احتکار بسیار سریع و همگانی در کالاهای اساسی به علت تفکر محرومیت نسبی ( این تفکر یک احساس عقب ماندن فقیر تر محتاج تر بودن را غالب کرده است متاسفانه  هرچه محرومیت نسبی ایجاد شده بر اساس تفاوت میان انتظارات و توانایی‌ها شدیدتر باشد، آن گاه نارضایتی شدیدتر و احتمال و شدت خشونت هم بیشتر خواهد بود)

خشونت در محروم کردن دیگران و سود بردن بیشتر حرص زدن نه فقط در اقشار ضعیف که در ثروتمندان هم به شدت گسترش یافته است؟

این اهمیت ده برابری به علت حذف پروتئین های دیگر هم هست گوشت قرمز و سفید به علت قیمت بالا سرانه بسیار اندکی کسب کرده اند.

متاسفانه باید اذعان کرد اگر گندم نان و مشتقات از روی سفره ایرانیان حذف کنیم تقریبا چیزی باقی نمی ماند.

هیچ کالای دیگری نمی تواند خلاء این کالای استراتژیک را پر کند.

آخر آنکه بحران بسیار شدید تر از آنچه که دولت فکر می کند هست و ابعاد سیاسی امنیتی تجاری تحریمی آن برای دولت مردان پوشیده است.

دولت های 60 سال اخیر ایران در این ناتوان سازی شریک و مقصر هستند .

دولت ها پول نفت را مانند غنیمتی مفت یافته هزینه کردند بیش از شصت سال است نفت می فروشند با پول آن حجم عظیمی گندم با قیمت مفت در ایران توزیع کردند ؟

شصت سال است یارانه ای عظیم به گندم می دهیم و کشت و کشاورزی گندم ایران تنبیه و عاجز می کنیم تخریب می کنیم یادم هست گندم در قبل از انقلاب زیر ده ریال در کیلو برای پخت نان توزیع می شد دقیقا چند ریال ارزنتر از کرایه حمل 1000 کیلومتری گندم از خرمشهر به تهران؟

درست است گندم از آمریکا وارد می شد اما در واقع مفت توزیع می شد.

همین موضوع کشاورز عاجز از کشت کرده بود کشاورز حتی وجه بذر ریخته در زمین بعضی سالها برداشت نمی کرد کشاورزی ایران نابود کردیم؟

یادم هست روستایی گندم تولیدی خودش را  دو ریال در کیلو هم به زور می فروخت؟

سیاستهای کشور بعد از انقلاب هم با همین فرمان ادامه پیدا کرد کار به جای رسیده است که کشور بزرگ ایران در هفت قرن قبل برای بسیاری از کشورهای همجوار گندم و جو تولید می کرد امروز به زور 4/5 میلیون تن تولید دارد؟

گزارش های تاریخی نشان می دهد ایرانیان با وجود کم آبی بیش از چند هزار سال بدون نیاز به واردات غذایی در تولید گندم خودکفا و حتی صادر کننده بوده اند.

بگذریم جنایت های دیروز به اینجا رسیده است که سرنوشت دولت رئیسی به تهیه و توزیع گندم نان و آرد و تنظیم توزیع آن وابسته شده است؟

امروز هر گونه کم کاری سیاسی کاری ندانم کاری سرنوشت بسیار محتوم و خطرناکی را به کشور تحمیل خواهد کرد.

حوادث پنج روز گذشته از دهم اردیبهشت هزار چهارصد یک تا پانزدهم نشان داد که این موضوع چقدر پتانسیل بالای دارد به سرعت می تواند کشور دستخوش بحران کند ؟

افزایش قیمت آرد صنعتی به تبع افزایش چند برابر ماکارونی و نان فانتزی ساندویچ موجی از اعتراضات آرام و مجازی بدنبال داشت که تا بحال مسبوق به سابقه نبوده است؟

متاسفانه دولت هم کما کان دارد تصمیمهای ناپخته غیر کارشناسی و آزمایشی اعلام می کند.

سوال اینجاست یکی آدم پخته دنیا دیده متعادل در دولت نبود که راهنمایی کند تا شاهد  اینچنین شتابزده و ناگهانی تغییر جهت نداشته باشیم؟

این همه لشکر دکتر متخصص وزیر وکیل در دولت چرا اینقدر غیر کارشناسی و غیر معمول و سوال بر انگیز نتیجه می گیرند؟ 

مشکل در نداشتن تجربه موثر است بگذریم اگرچه من با سخن آقای عبدی موافقم بزرگترین دشمنان دولت رئیسی دوستان نا آکاه و وارونه نشان ده میدانم اگرچه خیلی اوقات هم سخنان آقای عبدی را هم وارونه می دانم؟

آقای رئیسی استفاده از تجربه های غیر دولتی را در صدر کارتان قرار دهید آنان که نه نام می خواهند نه نان حاضرند چهره پوشیده نیمه شب در کنار شما حاضرشوند نصایح و تجربیات خود را منعکس کنند و غیب شوند؟

هفته قبل مقاله ای نوشتم تحت عنوان شورش دوم نان در ایران پس از هشتاد سال؟

سایت الف با کمال بزرگواری بدون درخواست من این مقاله با تغییر نام تحت نام پیشنهاد و هشداری به دولت در مورد کالای اساسی منتشر کرد؟

متاسفانه دوستان دولتی بیش از دو ساعت نتوانستند متن پیشنهاد تحمل کنند؟

مقاله از روی سایت حذف شد با حذف این اطلاعات مشکل حل می شود؟

بار دیگر  راه حل زیر اعلام می کنم باشد که گوش شنوایی باشد.

چرا گفتم گندم و نان پاشنه آشیل دولت سیزدهم است؟

چون دولت اگر راه اشتباهی انتخاب کند تمام هستی و بودجه خود را هم در این قضییه خرج کند قادر به مدیریت و تهیه نان مکفی و آرامش در این زمینه نخواهد بود؟

نان خودش ارزش مادی کمی دارد اما آرامش در وجود آن آرامش در توزیع آن هزار برابر ارزش ریالی آن می ارزد آرامش و رحمت فراهم می کند برای سایر فعالیت های مردم؟

این مسئله چاه ویلی است که هرچقدر در آن پول گندم آرد بریزید قادر به کنترل آن نیستید و نخواهید بود؟

یک مشکلی وجود دارد در مدیران ارشد دولتی که خود را خیلی قدرتمند و توانا می پندارند بخصوص اگر مدیران مربوطه تازه وارد باشند دیدن این همه اقتدار و کرنش اطرافین این همه بودجه بیشترشان گول می خورند خود را خیلی قدرتمند تر از واقع می پندارند به همین اندازه هم تصمیمات غیر عادی و نامتعادل می گیرند.

در حالیکه این موضوع تواضع و واقعیت دیدن حقیقی می خواهد دکتر مهندس پزشک نمی خواهد یک متقی صد در صدی می خواهد متواضعانه خاشعانه واقع بینانه بدون غرور بدون تعلل مشورت کند بهترین تصمیم اتخاذ کند در تمام دولت چنین موردی نیست یا خیلی کم است؟

حل مشکل نان هزار چشم هزار مغز هزار تواضع می خواهد.

چرا؟ این مسئله 99 هزار سوراخ دارد که قابل کنترل نیست.

99000 نانوایی در کشور وجود دارد که هر کدام خود می توانند محل هدر رفت منابع باشند که هستند؟

بیشترشان منتظرند از این نمد برای خود کلاهی بدوزند؟

دولت حتی در هر نانوایی ده عدد دوربین کنترل هم بگذارد قادر به کنترل نخواهد بود.

نه فقط نانوایی ها سیلو ها کارخانه های آرد شرکت های حمل و توزیع و کارگران مربوطه هر کدام می توانند عامل هدر رفت باشند؟

از آن سمت وجه کلانی هزینه می شود اما مقدار کافی به دست مصرف کننده اصلی نمی رسد.

تنها راه کنترل  استفاده از روش سهمیه بندی دیجیتال به شرح زیر است.

فقط این روش می تواند آرامش و رضایت همه آحاد فراهم کند.

قبل از شرح راه حل باید کمی آمار کمی و کیفی گندم آرد مرور کنیم 

هر کیلو گندم در صورت آرد شدن و گرفتن سبوس تا 750 گرم تقلیل وزن پیدا می کند .

در حالیکه همین سبوس ارزشمند بی قیمت و گاهی هم مجانی حیف میل می شود .

بهتر است دولت اعلام کند فقط یک نوع آرد آن هم آرد با سبوس کامل فقط توزیع خواهد کرد این تصمیم فقط تا 22 درصد در هزینه آرد صرفه جویی خواهد کرد ( بخش خصوصی می تواند آرد تخصیصی هر چقدر می تواند الک کند و سبوسش را بگیرد )

این آرد کامل حداقل بیماریهای عارضی کشور تا 20 درصد کاهش خواهد داد بخصوص در خانواده های فقیر که قوت غالب فقط نان است.

آرد کامل گندم تا 97 درصد وزن گندم حفظ کرده و نان بهتری هم تحویل می دهد .

هر صد کیلو آرد به 60 تا 90 لیتر آب نیاز دارد تا خمیر شود فقط سنگک 90 لیتر آب می خواهد باقی نانها همان 60 تا 70 لیتر آب می برند.

مقداری از آب موقع پخت و سرد کردن نان تبخیر می شود حدود 17 تا 20 درصد لذا از هر 160 کیلو خمیر با احتساب نمک و افزودنی های دیگر حدود 130 کیلو نان تحویل می دهد. در مورد سنگک این مقدار 145 کیلو است.

با توجه به سرانه مورد نیاز هر ایرانی به 165 کیلو نان برای نفر باید 126 کیلو آرد اختصاص دهد ( 165 کیلو بیشترین مقدار سرانه تخصیصی برای هر فرد در سال است که کودکان نصف این مقدار هم نمی توانند مصرف کنند اما بهتر است سهمیه اشان کامل در نظر گرفته شود)

با توجه به جمعیت 85 میلیونی کشور با احتساب 3 درصد کسری آرد کردن کشور به 11 میلیون تن گندم نیاز دارد.

با توجه به مصرف 2 میلیون تن آرد صنعتی این مقدار به 13 میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد.

حتی با احتساب 6 میلیون اتباع خارجی این مقدار به 14 میلیون تن بیشتر افزایش نخواهد یافت.

اما توزیع دیجیتال به این شکل است که برای هر ایرانی یک کارت نان مانند کارت سهمیه بنزین صادر شود و هر شخص بتواند ماهانه چهارده کیلو نان خریداری کند با نرخ نازل و اگر کمتر مصرف کرد با نرخ آرد آزاد بتواند باقی مانده مصرفش را به دولت یا نانوایی ها بفروشد.

حالا که تنها چاره توزیع نان کارت سهمیه و دیجیتال است بهتر است این کارت مولتی باشد و امکان افزایش سایر حبوبات و شیر مواد غذایی دیگر هم در طراحی آن منظور شود تا در آینده موفقیت توزیع نان بتوانیم در سایر محصولات گسترش دهیم .

فقط این سیستم توزیع می تواند آرامش به سطح جامعه باز گرداند باقی روشها هدر دادن منابع و تولید نارضایتی عمیق خواهد بود بدهی اس اتباع خارجی مقیم ایران که اقامت رسمی دارند با همین نرخ و غیر مجاز ها با نرخ آزاد باید نان تهیه کنند.

هر روش غیر عادی ساده انگاری می تواندمنابع عظیم استراتژیک امنیت غذایی کشور به تاراج غارت و قاچاق واگذار کند؟