راهبرد نجات اقتصاد ایران

این وبلاگ تلاشی فرهنگی جهادی برای توسعه و پیشرفت اقتصاد ایران است

راهبرد نجات اقتصاد ایران

این وبلاگ تلاشی فرهنگی جهادی برای توسعه و پیشرفت اقتصاد ایران است

راهبرد نجات اقتصاد ایران ( 597 ) آقای رئیسی کاش هرگز رئیس جمهور نمی شدید؟

امیدهای زیادی در بخش های عظیمی از مردم شکل گرفته شده بود که با رئیس جمهور شدن شما مشکلات زیادی حل خواهد شد عده زیادی معتقد بودند با رئیس جمهور شدن شما  عناد لجبازی تک روی و توهین ها و اختلاس ها از نهاد ریاست جمهوری ایران رخت بر خواهد بست.

و جای آن را خدمت تواضع و خوش قولی رونق اقتصادی انصاف اعتماد عمومی را خواهد گرفت؟

اما گذشت زمان نشان داد این فکر ها ایده خامی پیش نبودند.

اگر چه حضور شما باعث بهتر شدن بعضی حوزه ها شد ازجمله روابط بین سه قوه و فروکش کردن نزاعهای بین سران سه قوه اما در زمینهای دیگر مانند اعتماد عمومی رونق اقتصادی و به راه انداختن سرمایه های مردم و مشارکت عمومی و بخصوص تورم آمدن شما یک فاجعه بود.

مشکل از کجا آغاز شد  از روزی شروع شد که برای حضور در این مسند شما نیاز به همکاری داشتید لذا به همکاری نهاد ها و اصول گرایان نه چندان سالم تکیه کردید.

با مشاوران نه چندان امین و آگاه عجین شدید شما که آدم خوش قلبی بودید صادقانه مشاوران را پذیرفتید و از جمع وسیع مردم و متخصصان کشور به جمع کوچک ناقص و کم اطلاعی پناه بردید و اوامر قدرتهای پشت پرده را به دلخواه و یا اختیار یا اجبار  پذیرفتید.

از جمع دانشگاههای کشور که دریای عظیمی هستند به برکه امام صادق بسنده کردید و بجای استفاده از دریای بیکران دانای به جمع کوچکی از سفارش شده گان اکتفا کردید.

بیاد دارید روزی که به عنوان ریاست جمهوری انتخاب شدید خودتان یا دوستان با درست کردن یک سایت خواستار ثبت نام متخصصین و افراد مبرز در بکار گیری در سمت های مختلف چه تبلیغاتی عظیم را به راه انداختید؟

این کار نمایشی چه نتیجه ای داشت ؟

حتی یک نفر از آن ثبت نام کنندگان محل رجوع هم نبودند چه رسد به استفاده در مدیریت ها و مسئولیت ها؟

اگرچه گفته می شود این کار شما نبوده کار دوستان بوده اما چرا خاموش با این پدیده برخورد کردید؟ دروغ بود یا نمایشی بود یا " نگذاشتند"

هر چه بود از همان آغاز شروع شد.

نتیجه این اکتفا به جمع کوچک نا پختگان بی تجربه چه شد.

می خواهید نتیجه را برایتان باز خوانی کنم ؟

نتیجه در یک جمله نا امیدی عظیم مردم از ریاست جمهوری شما ؟

سال سوم شما هم دارد به پایان می رسد اما در همه زمینه ها کارنامه ناموفق و حتی بسیار ضعیفی را رقم زدید.

اولین ماموریت شما رفع مشکلات اقتصادی و ایجاد رونق اقتصادی بود.

باز خوانی پیام رهبری در زمان حکم تنفیذ ریاست جمهوری اسلامی ایران این بود حل مسئله اساسی اقتصادی کشور با برنامه بود

که توسط آقای محمدی گلپایگانی به نیابت از رهبری قرائت شد.

خوب شکست در این وظیفه می دانید چه خسران عظیمی را بر کشور حاکم خواهد کرد؟

شاید شما به تبعات عمیق این شکست نیاندیشیده اید؟

اولین نتیجه آن نا امیدی عظیم آحاد کشور و بخصوص جوانان را رقم خواهد زد.

دومین نتیجه طرد جناح اصول گرا از تمام انتخابات های آینده و حتی حذف دیگران این نتیجه را تغییر نخواهد داد بلکه اصلا موضوع عدم مشارکت را بیشتر و بیشتر رقم خواهد زد.

بگذارید یک یاد آوری بکنم از روزهای پایان حکومت احمدی نژاد که چه روحیه عجیبی از پشیمانی نفرت و دوری گزینی از او را در بین جناح اصول گرایان رقم زد؟

همه سعی می کردند از او برائت و دوری کنند همه سعی می کردند از آن جو نفرت و بد گمانی رها شوند.

یک جو عجیب ذلت نفرت شکست پشیمانی دوری گزینی از او بوجود آمد که زمینه ساز به مسند رسیدن یک شیخ مشکوک همچون آقای روحانی شد.

اگر آن زیاده روی ها آن حماقت ها آن ساده نگری ها نبود هرگز روحانی به ریاست جمهوری نمی رسید؟

دیری نخواهد گذشت که همه کسانی که با شما همراه بودند از شما هم به خاطر شکست ها دوری گزینند از همکاری با شما طلب استغفار کنند.

هیچ به چنین آثاری اندیشیده اید.

یک سال پنج ماه به پایان همیشگی کار ریاست جمهوری شما باقی مانده بهتر است در این پنج ماه آینده با تعویض صادقانه تیم اقتصادی خود زمینه شکست را به پیروزی تبدیل کنید؟

ممکن است باز هم پاسخ دهید ما به رشد پنج درصد رسیده ایم پیروز هستیم ( این ها خیالات خامی است که روی دیگر سکه را نشان نمی دهد) 

روزی که شما به ریاست جمهوری رسیدید قیمت ارز حدود 26 هزار تومان بود امروز حدود شصت هزار تومان یعنی دویست سی درصد افزایش تورم ها ( اگرچه مواد غذایی 400 درصد افزایش را هم داشته اند)

خوب شما در عرض سه سال 15 درصد رشد اقتصادی داشتید و 230 درصد تورم اگر این شکست نیست پس چی هست؟

تمام آمار اقتصادی مانند ضریب چینی  افزایش مالیاتها رکود تولید و خروج سرمایه ها نشان از شکست عظیمی دارند.

بگذارید بیشتر از این لجن ها را به هم نزنیم بوی بیشتری را متصاعد خواهد .

اما این مدت محدود مانده را اگر غنیمت بدانید شاید پیروزی عظیمی را کسب کنید و گرنه با این تیم اقتصادی بهتر است به بازنشستگی بیشتر فکر کنید.

اما تغییراتی که در این یک سال پنج ماه مانده می توانید انجام دهید.

1-تعین یک فرماندهی اقتصادی با انتخابات حرفه ای صنفی و اعلام اهداف کلان دولت برای تولید کامل نیازهای کشور در داخل اعم از کالاهای اساسی و صنعتی ( داشتن اهداف اقتصادی درست بیش از هزار برابر قدرت کشور را افزایش خواهد داد وقتی تکلیف بخش اقتصاد کشور مشخص باشد همه بر اساس آن برنامه های خود را تنظیم می کنند دولت شما فاقد اهداف است دو چیز قدرت کشور بسیار افزایش خواهد داد یک اهداف مشخص دوم اعتبار می دانید که اقتصاد کشور فقط توانایی دولت نیست اقتصاد ملی شاید بیش از صدها بار بیشتر از دولت است وقتی اهداف درست و واقعی تعیین شوند این صدها برابر سرمایه ها برای رسیدن به آن اهداف تشویق و سازماندهی خواهند شد اما اعتبار قدرت جادویی است که دولت دارد اما نمی داند نمی شناسد؟ وقتی شما با برنامه اعلام کنید برای ساخت هواپیمای بزرگ ملی هر چقدر اعتبار وام مورد نیاز باشد دولت آن را تهیه خواهد کرد بدهی است این ناممکن ممکن خواهد شد فرض کنیم این صنعت کلیدی 5000 میلیارد تومان وام نیاز داشته باشد اعتبار دولت آن را رنگ واقعی خواهد پوشاند ممکن است خود دولت ضعف مالی داشته باشد اما اعتبار آن دولت ضعیف قادر به انجام کارهای بزرگ است البته با اطمینان و کمک به بخش خصوصی و سهامی عمومی نه دولتی)

2-پایان کارهای نمایشی و سفر رفتن های بی فایده برای کشور ( وقتی یک سازنده و طراح ماشین برود در یک شهر دور افتاده یک ماشین خراب شده را تعمیر وصله پینه کند موفق است یا در محل کارخانه یک ماشین تولید یا طراحی کند؟ ) بیاید بنشینید فقط در مرکز و نظارت کامل کنید برای ابقای اقتصاد کشور که از نان شب برای کشور واجب تر است.

3- جنازه ورشکسته ها را از روی تولید بر دارید فشار بی سابقه سازمان تامین اجتماعی و سازمانهای بازنشستگی از روی تولید بردارید ( حداقل سه سال تنفس بدهید )

4-فشار مالیاتی از روی تولید بر دارید حداقل 7 ناحیه در محروم ترین مکانهای کشور برای تولید به مدت بیست سال معافیت کامل مالیاتی بر قرار کنید ( 1-آذربایجات غربی بخصوص مناطق کرد نشین 2-منطقه ایلام 3-منطقه خوزستان 4-منطقه سیستان بلوچستان 5-کرمان 6-خراسان جنوبی 7-خراسان شمالی )

5-بیاید یکصد اقتصاد دان جمع کنید ( بدون کار نمایشی که بارها انجام دادید حتی پانصد نفر جمع کردید دوربینها را به آنجا آوردید یک جلسه با شکوه اداره کردید بعد هم یک جمله از آن همایش عظیم اجرایی نکردید شاید هم نتوانستید یا نخواستید یا نگذاشتند؟ )

بله یکصد نفر جمع کنید و در ها را ببندید بگویید شما یک لیدر یک فرمانده اقتصادی را انتخاب کنید با رای گیری هر کس که انتخاب شد رشته کا ر را به او بدهید ( اگرچه قبول چند پیش فرض در این جمع ضروری است یک با احتمال باقی بودن تحریمها شخص انتخاب شود و دوم اینکه شخص انتخاب شده حتما باید دارای سوابق کار تجربی اقتصادی در سابقه باید داشته باشد در واقع دست جمع را باز بگذارید تا هر کس را خواستند انتخاب کنند)

6-تمام قید بندهای شروع کارهای تولیدی را بردارید هیچ شرطی را روی میز نگذارید اصلا بگذارید بی پرده صحبت کنم بیاید یک استان کشور زمینهای دولتی اش را کامل واگذاری کنید دولت هر چه زمین در استان سیستان و بلوچستان دارد به نیت تولید برای سی سال مجانی واگذار کنید سی سال بدون اجاره بدون وجه بدون منت بدهید به سرمایه گذاران بخش خصوصی .

اگر لازم شود یک چیز دولت فدا کند بهتر منافع سی سال دولت باشد از زمینهای لم یزرع سیستان یا کرمان یا خراسان؟

7-چند شرکت عظیم سهامی عمومی پذیره نویسی کنید برای عامه مردم برای موارد زیر

الف - استخراج گاز در حوزه شمال کشور حوزه چالوس ( دریای خزر ) و پارس جنوبی و آرش

ب-تولید کامل کامیون و اتوبوس ملی 

ج-تولید اتومبیل سواری کامل داخلی ( دو شرکت ایران خودرو و سایپا برای ملت فایده ای ندارند شده اند آبشخور کرکس ها و خیانت به تولید ملی حداقل پنجاه درصد تلفات جاده ای کشور مرهون خیانت این دو خودرو ساز هستند متاسفانه هیچ دولتی هم با آنها برخورد نکرد)

د-تولید موتور های بزرگ کامیون و صنعتی بزرگ

ز-تولید ژنراتورهای بزرگ دیزلی گازی  بادی خورشیدی

س-تکمیل کامل چرخه تولید فولاد مس روی منگنز 

ش-تولید و طراحی تراشه ها و بردهای الکترونیک

ص-تولید کامل قطار برقی دیزلی مترو 

ط-تولید کشتی و کشتی های رو رو

ع-تولید هواپیما ی بزرگ باری و مسافربری

ق-تولید کامل ماشین آلات راهسازی و عمرانی ( منظور تولید کامل است از صفر تا پایان حتی می توان بعد از ثبت نام سهام شرکت هپکو اراک به عنوان بخشی از آن واگذار کرد )

برای کشوری که مدعی است چرخه کامل فضایی و سفیه سازی دارد مایه شرم است که یک اتومبیل امن قابل اطمینان تولید داخل نداشته باشد یا قطار و کشتی ساخت خود نداشته باشد.

این سرمایه گذاری های عظیم می تواند بخش های خصوصی را به تلاشهای بیشتر تشویق کند.

8-استقلال کامل بانک مرکزی تحت حاکمیت مجلس و دیوان عالی محاسبات

9-تصویب پیوستن ایران به FATF توسط دولت و مجلس با قید اجرایی شدن در خواست های آن بعد از پایان تحریم ها ( این تصویب یک کار روانی و جنگ اراده ها است صرف تصویب نه اجراء مشکلات عظیمی را حل خواهد کرد)

10-کنار کشیدن دولت از صندوق ذخیره ملی و واگذار کردن استفاده کردن از این صندوق به بخش تولید بخصوص برای تولید ذکر شده در بالا.

امید است با این ده پیشنهاد خود ملت و کشور از مشکلات برهانید 

گوش کردن به پند پیران تجربه دیده ادب بزرگی است و نادیده گرفتن آنها شکست سرزنش بدنبال دارد .

یکی از توصیه های لقمان حکیم در قرآن مجید استفاده از تجربه پیران است در خطرات عظیم امید است مقبول افتد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.