راهبرد نجات اقتصاد ایران

این وبلاگ تلاشی فرهنگی جهادی برای توسعه و پیشرفت اقتصاد ایران است

راهبرد نجات اقتصاد ایران

این وبلاگ تلاشی فرهنگی جهادی برای توسعه و پیشرفت اقتصاد ایران است

راهبرد نجات اقتصاد ایران ( 496 ) استراتژِی گریز از تحریم و تهدید ؟

درگیری های روزمره و حرکات ایذایی مکرر دشمن بگونه ای دولت را درگیر کرده که فرصت اندیشیدن به آینده و حتی فردا را سلب کرده است؟

چه رسد به برنامه استراتژیک خروج از بحران و ورود به شاهراه مسابقه توسعه خاورمیانه ای و حتی آسیایی و جهانی؟

در واقع نبود یک رهبر کاریزماتیک در بعد اقتصادی و سیاسی در دولت و فقدان برنامه از پیش تدوین شده بیشتر دولت را به پرستار بیمار بحرانی اتاق آی سی یو تبدیل کرده ؟

بسیار تلاش می کند بسیار به اطرافیان دلداری می دهد ؟ اما خود می داند بدون یک دکتر حاذق و یک جراح عالی و کارکشته عاقبت بیمار روز به روز بدتر هم خواهد شد؟

نه تنها بهبودی حاصل نخواهد شد بلکه بحران های دیگر بیمار یک به یک عود خواهد کرد.

سیاست گذاری های محفلی فامیلی و عدم صلاحیت فکری اخلاقی عقیدتی و تسلط بر دادهای اطلاعاتی خلاصه کلام عدم صلاحیت کامل دست اندکاران و عدم کفایت ذهن های در گیر؟

از لحاظ اخلاقی و اسلامی چرا مرتب شکست می خوریم؟

چون مسئولان واقعا آنچه نشان می دهند و آنچه می گویند نیستند؟

نگاه کنید به الگوی سردار سلیمانی آنچه می گفت آنچه انجام می داد خالصانه و با تمام وجود و اعتقاد و تمام تلاش هایش در راستای اهداف جمهوری اسلامی ایران بود بدون ظاهر سازی مصنوعی بدون ریاست طلبی بدون ریا بدون غل و غش؟

چند درصد از مسئولان کشور مانند او هستند اگر نگوییم هیچ کس حداقل می شود گفت نود درصد دروغ میگویند؟

آنچه می گویند نیستند نشان آن نفاق بسیار بالای ظاهر آنها و زندگی خصوصی آنان است در بطن خویش بسیار به گناه آلوده هستند بسیار به مقام وابسته هستند بسیار به جمع مال علاقه مند هستند بسیاربه ..............؟

اگر اینان واقعا خالص و کامل بودند این همه شکست داشتیم ؟ 

این همه تبعیض این همه رفاقت بازی این همه فامیل بازی این همه محفلی این همه فقر و ثروت داشتیم؟

سالیان درازی است هیچ نیروی جدید سیاسی مدیریتی به مدیران کشور اضافه نشده مگر دستمال داران و چاکران سابق؟

با این دستمال داران نو کیسه و پائینتر از سطح خودتان کجا می شود کشور بهتر اداره کرد و از حلقه محاصره فیزیکی و روانی نظامی اقتصادی اطلاعاتی سیاسی اکنون کشور گریخت؟

لب کلام اکنون کشور در محاصره کامل اقتصادی سیاسی نظامی روانی نظام سلطه قرار گرفته است؟

خروج از این محاصره کار شما نیست ( منظور از شما مجموعه دولت مجلس ) به علت های زیادی شما هنوز وسعت توطئه درک نکرده اید؟

از درک آن عاجز هستید.

چاره کار در دو کلام نهفته است؟

1- استفاده از عقل عمومی و جمعی ؟

2- اطمینان به افراد حاذق خارج از نهاد و جمع اصول گرایان؟

چرا علامت سوال ؟ با همه ادعاها دولت رئیسی از نداشتن مغزهای عملیاتی و اقتصادی رنج می برد .

تمام زور اصول گرایان حاضر در حکومت همان خروجی مجلس است که در بهترین وجه نتیجه معکوس خواهد داد در همه زمینه های که منتظر وصول آن بودیم و مجلس بود.

پس در چنته چیز چشمگیری نیست پس باید دایره شمول و همکاری بزرگتری را اتخاذ کرد.

نداشتن برنامه و تخصص و بدتر از همه نداشتن وسعت نظر یک بیابان لم یزرع و خشک بوجود آورده که تداوم آن می تواند نابود کننده باشد.

آنچه معاویه در مقابل امام حسین و امام علی دنبال می کرد امروز گویای حرکت استکبار جهانی هم پیمانان خاورمیانه ای و آسیایی آمریکا است.

معاویه تبلیغ وسیع می کرد که امام فاقد درک اقتصادی است و نمی تواند معیشت و رزق شما را فراهم کند ؟

این ما هستیم که قادریم درهای نعمت را به سوی شما بگشایم؟

این همه فتنه ها خلاصه شده در باز کردن گره اقتصادی کشور تازه آن هم بلوفی بیش نیست بعد از وصول نتیجه مانند برجام مردم رها خواهند کرد؟

همانطور که معاویه بعد از پیروزی ظاهری مردم کوفه و عراق رها کرد و مردم برای گذران بخور نمیر شدن نوکران دمشق آن روز؟

حتی جنگ هم تابعی از اقتصاد شده است بدون پیروزی نسیبی در اقتصاد تمام پیروزیهای گذشته و خونهای ریخته شده به هدر خواهد رفت.

تمام فتنه ها جمع شده در این گره اقتصادی؟

چه کسی می تواند این گره اقتصادی را باز کند ؟

مجلس که نتوانست باید صادق باشیم نه می تواند نه نیروی فکری و تخصصی لازم را دارد نه حاضر است به این عدم توانایی اعتراف کند؟

دولت هم در دور اول درگیری با تورم و به راه انداختن اقتصاد بازی را باخت ؟

اگرچه نباید شانتاژ رسانه های اصلاح طلب نادیده گرفت که با انتشار گزارش غیر قابل قبول سازمان برنامه بودجه دولت روحانی به این شکست کمک کردند؟

انتشار این گزارش و اخبار این چنینی را خیانت به کشور می دانم لذا خواستار برخورد جدی قوه قضاییه هستم کمترین مجازات عاملین اعدام  و کنسل شدن مجوز انتشار باید باشد؟

این خیانت بسیار عظیم و در راستای حمایت نظامی اقتصادی از استکبار و اسرائیل است؟

وقتی استکبار می خواهد اقتصاد کشور زمینگیر و به نا امنی اقتصاد دامن بزند؟

چاره کار ایجاد امید و توازن است.

دست بردارید از مجوز بازیها دست بردارید از موافقت های اصولی برای خودی ها صحنه درگیری را تبدیل به دفاع همگانی کنید مانند بسیج عمومی مانند توزیع اسلحه برای همه مردم باید حتما دشمن مانند سوریه به کاخ ریاست جمهوری برسند تا شما رضایت بدهید؟

ما حدود صد هزار واحد صنعتی و تولیدی داریم که بسیاری خوابیده و یا بسیار پائینتر از ظرفیت کار می کنند .

چه عیبی دارد حاکمیت اعلام کند بدون کوچکترین مانع در نظر دارد این تعداد ظرف سه سال آینده به دو برابر افزایش دهد بدون تبعیض به هر متقاضی گواهی و موافقت اصولی تقدیم کند حتی بدون واگذاری یک متر زمین یا یک وام تضمین شده در واقع دولت اعلام کند بدون تسهیلات می خواهد صنایع کشور دو برابر کند.

یا تعداد مرغداریها و گاوداریها را ده هزار عدد دیگر افزایش دهد؟

اگر حتی نصف این حراج موافقت اصولی موفق باشد می دانید چقدر به قدرت و ثروت ملی افزوده خواهد شد؟

مسئولان به بهانه های واهی حتی در جنگ و پدیدار شدن آثار شکست حاضر به رها کردن این مجوزها نمی شوند؟

چون منافع آنان در خطر خواهد افتاد ؟

منافع مطرحه 

1- رشوه 2- شکسته شدن محدویت تولید فعلی و پائین آمدن قیمت ها 3- منافع ناشی از مجوز فروشی خواص 4- دست کشیدن از امضاء های طلایی و امتیازات آن پاداشها و حقوق های نجومی ؟

5- سقوط محبوبیت و مقامهای واهی 6- شکست روانی جنگ دشمن 7 سقوط روانی و عملی مجوزهای بیخودی و هویدا شدن آثار بسیار آزاد گذاشتن مردم و در واقع چشیدن مزه آزادی کسب کار توسط عموم؟

راهبرد نجات اقتصاد ایران ( 495 ) تهیه و تسهیل سرمایه گذاری کلان در تحریم؟

در تهاجم فرهنگی تحریمی اقتصادی غرب علیه کشور اولین شلیک به اعتماد عمومی به آینده اقتصادی کشور صورت می گیرد .

بدین سان تلاش می شود تا زمینه فرار و خروج گسترده سرمایه از ایران رقم بخورد متاسفانه همکاری نابخردانه بخشی از حاکمیت با جنگ ادارکی باعث تشدید و ترغیب بسیاری به این خروج سرمایه خواهد شد و چه بسا این نا امنی در عمق وجود جامعه بشدت رخنه خواهد کرد بگونه ای که حتی آنکه صد میلیون تومان سرمایه هم دارد در صدد است این مبلغ یا مخفی کند یا به ارز یا طلا تبدیل کند یا با خرید ولو وسایلی که به آن نیاز ندارد مانند ماشین و ملک و حتی خروج از کشور دور از دسترس قرار دهد؟

خوب دشمن را هرجی نیست اما خودی چرا ؟

این ناشی از کم اطلاعی و بی بصیرتی بخشی از حاکمیت است که با وساطت فامیلی خویشی جناحی قبیله ای به سمت های عالی دست یافته اند اما از درون خالی و بی اطلاع هستند متاسفانه بیشتر هم حالت امری نظامی دستوری دخالتی به خود می گیرند؟

و جملات آشنای محاکمه تعزیر زندان وزرات اطلاعات و غیره را راحت بر زبان جاری می کنند بدون اینکه از عواقب چنین سخنانی برای ملت خویش آگاهی داشته باشند؟

وقتی یک مسئول بلند پایه می آید در تلویزیون در رسانه در مقابل گرانی اجناس و مواد خوراکی و صنفی صنعتی از این قبیل کلمات استفاده می کند نشان از عمق فاجعه دارد؟

به قول بانک مرکزی ایران مجموعه نقدینگی کشور به رقم بی سابقه 3000 میلیارد تومان نزدیک شده است ؟

اگر دولت مسئولانه برخورد کند بخش عظیمی از این سرمایه را می توان در بخش تولید و سرمایه گذاری کشور قرار داد؟

اولین گام کسب اعتماد عمومی با رفتار مناسب است ؟

بدون شک می توان با ایجاد حداقل پنج شرکت سهامی بسیار  بزرگ کشور از بسیاری از کسریها نجات داد؟ چگونه ؟

اولین گام اینست که دولت اعلام کند اهداف این شرکت چیست ؟ ارزش سهام آن در نظر دولت چقدر با اعتبار و قانونی است از مالیات سهام معاف هستند فقط موقع خرید و فروش مبلغ کمی مالیات دارند مثلا فقط یک درصد و همینطور افزایش اعتبار و افزایش قیمت این سهام مورد تائید خواهد بود؟ چگونه ؟

1- دولت باید رسما اعلام کند یک شرکت بزرگ برای سرمایه گذاری در بخش انرژی ( نفت شامل استخراج حمل تصفیه احداث کارخانه پتروشیمی ) همینطور انرژی های جدید خورشیدی بادی و تمام شقوق انرژی های نو با حداقل سرمایه گذاری صد هزار میلیارد تومان (محدودیت در عرضه سهام در گام اول ) به مالکیت و مدیریت بخش خصوصی افتتاح خواهد کرد.

سهام این شرکت از اعتبار بسیار بالایی برخوردار خواهد بود و به عنوان وثیقه ملکی دادگاهی بانکی پذیرفته خواهد شد.

قابلیت به ارث رسیدن را دارد قابلیت نقد شدن در موعود سه ساله را دارا خواهد بود .

همینطور شرکت دوم با همین مقدار سرمایه گذاری در زمینه تولید کامیون و اتوبوس و انواع ماشین آلات سنگین.( توضیح اینه بخش خصوصی قادر به چنین سرمایه گذاری سنگینی در کشور نیست و امکان استفاده از سرمایه خارجی هم وجود ندارد)

شرکت سوم با حداقل همین مقدار سرمایه گذاری در استخراج و تبدیل معادن کشور با واگذاری حداقل یک یا دو معدن بزرگ کشور ( بخصوص در زمینه فلزات مورد نیاز کشور )

شرکت چهارم با حداقل دو برابر این سرمایه برای کندن کانال کشتیرانی از مکران تا ساحل دریای خزر بخصوص اگر شهر بزرگ مکران در ساحل دریای عمان به آن واگذار شود .

پنجمین شرکت بزرگ یک شرکت بزرگ در زمینه بندری کشتی سازی و هواپیما سازی خواهد بود با این شرط که دولت یک زمین حداقل پنجاه کیلومتر در 50 کیلومتر در سواحل سیستان و بلوچستان به عنوان محل تولید و محل ساخت کارخانه در اختیار این شرکت قرار دهد ( بخصوص اگر نزدیک کانال کشتیرانی و شهر بزرگ مکران باشد بسیار بهتر است ) بدون شک کشور سالانه به بیش از بیست هواپیمایی بزرگ مسافری و همین تعداد هواپیمای باری و کارگو نیازمند است و چند برابر این مقدار هم به هواپیمای کوچک و همین طور بالگرد تجاری احتیاج دارد اگر به یاد داشته باشید دولت روحانی در بعد از برجام اقدام به خرید بیش از دویست میلیارد دلار هواپیمای مسافر بری زد که موفق نبود درحالیکه با این مبلغ سرمایه می توان بزرگترین کارخانه هواپیما سازی کشور راه اندازی کرد چه بسا می توان بیش یکصد مهندس خارجی از سرتاسر دنیا استخدام کرد تا بهترین هواپیمای آسیا را تولید کنیم 

نکات و بایدهای زیادی در این زمینه وجود دارد که یک وقت دیگری موکول می کنیم

در این بخش فقط کافی است که ذکر کنیم شکست سنگین جو تحریم تنها به شعار نیست بلکه به عمل مسئولان و باز کردن و هموار کردن راه سرمایه گذاری هم بستگی دارد؟؟

وقتی چنین راههای بزرگی برای مردم باز شود .

آنوقت خواهیم دید چگونه مردم برای خرید این سهام دست و پا خواهند شکاند؟

چگونه این سهام به قدرت طلایی اقتصاد ایران تبدیل خواهد شد؟


راهبرد نجات اقتصاد ایران ( 494 ) فقدان رهبر اقتصادی استراتژیست در دولت رئیسی؟

جنگ اقتصادی غرب علیه ایران قسمت کوچکی از جنگ بزرگ تمدنی ادراکی  رسانه ای و اقناعی است که به رهبری صهیونیست جهانی و آمریکا رهبری می شود.

در واقع جنگ رسانه ای و روانی اولین و مهمترین پازل این درگیری است ؟

این درگیری نفس گیر با همکاری در خفا آما آشکار ترکیه اسرائیل جمهوری آذربایجان عربستان امارات بحرین و پاکستان در جریان است .

شاهراه اصلی این درگیری همان مرگ با هزار زخم خنجر و بالا بردن هزینه ایران است .

تغییر سیاست عربستان یا ترکیه سرابی پیش نیست اینان یاد گرفته اند مزورانه در روبرو ادعای صلح و دوستی کنند اما در اصل همان سیاستهای دشمنی را نتها کمتر که بیشتر پیگیری می کنند؟

آنچه شیر را کند روباه مزاج احتیاج است احتیاج ؟

ترس از درگیری مستقیم نظامی اینان را به این سیاست نفاق گونه سوق داده است بخصصوص بعد از آنکه آمریکا با تمام ضربات نظامی خورده از ایران در سرنگونی هواییمایی جاسوسی گلوبال و موشک باران عین اسد از جنگ مستقیم نظامی پرهیز کرد .

دولت های همسایه ایران سیاست صلح خواهی ظاهری و تهاجم حداکثری در خفا را پیشه کردند. 

اما هنوز هم لبه درگیری و خط تماس و خاکریز اول جنگ همان جنگ اقتصادی فشار مالی روانی بر علیه ایران است.

این درگیری اقتصادی برنده جنگ را مشخص خواهد کرد.

آن سوی جبهه متخصصان اقتصادی سیاسی و بانکی از دانشگاه های بزرگ دنیا و وزراء اقتصادی و مالی همراه سیاسیون متعدد مشغول فرماندهی جنگ هستند ؟

این سمت خاکریز تعدای مدافع با غیرت اما کم مهارت جزئ نگر و محدود در حال دفاع هستند؟

درست مانند جنگ با قزاقها در سریال میرزا کوچک خان در حالیکه فرماندهان روسی به جنگ در کوهستان جنگ با توپ و اثرات توپ در کوههای مجاور آگاهی کامل دارند مجاهدان میرزا بیشتر به تفنگ سر پر خویش و مهارت شخصی متکی هستند لذا نتیجه از همان ابتدا مشخص است.

فقدان یک استراتژیست اقتصادی در این جنگ بخوبی نماان است؟

در حالیکه دشمن سعی می کند کمبود قطعات یدکی و مواد اولیه مورد نیاز کشور وارد نشود یا جلوگیری شود سد داخلی کمرگ در عدم ترخیص کالاهای مورد نیاز فقط بوی خیانت می دهد کارشناسان سهم خواه گمرگ در حالی راه را برصنایع و تولید کشور بسته اند که کشور بیش از هر وقت دیگری نیاز به ترخیص در موقع ورود دارد.

فقدان نتیجه بخشی رفع موانع تولید و کسب کارها نشان از عدم همکاری کامل واحدهای " امضاء های طلایی " دارد؟

در واقع اداره یک کشور جنگ زده بحران زده با یک کشور در حال معمول بسیار متفاوت است. درکی که بدنه اقتصاد دولتی قادر به تفهیم و بالاتر تسهیل آن نیست؟

فرمانده این همه بی نظمی بی عملی بی قانونی کیست ؟

اصلا یک لیدر بزرگ سیاستمدار اقتصاد دان در دولت وجود ندارد آین آقایان محسن رضایی خاندوزی و............. غیره بیشتر یک فرمانده گردان هستند در اینجا تا یک سر لشگر ؟

هیچکدام قادر به دیدن صحنه درگیری از بالا نیستند؟

هیچکدام قادر به آینده این مبارزه و تهاجم نیستند قادر به تشکیل خط دفاعی آفندی و تهاجمی هم نیستند.

بدبختانه مرتب هم شعار می دهند بگیرید ( مالیات بگیرید ) مجازات کنید تعزیرات کنید؟

با این فرمایشات کشور به هیچ کجا نخواهد رسید؟

درست مانند فرماندهی که مغزش پوک شده باشد از شدت درگیری و خسارات وارد شده قادر به تصمیم گیری صحیح نباشد ؟

دارند عمل می کنند ؟

ببینید ما حدود یکصد هزار واحد تولیدی داریم در کشور وقتی دشمن سعی می کند این صد هزار دچار مشکل کند دچار توقف تولید کند یک استراتژیست تشخیص می دهد باید این تعداد به شدت افزایش داد با دادن امتیاز های گوناگون با دادن مجوز های در زمان جنگ فارغ از موانع معمول ؟

چطور ؟ مثلا فرمانده اقتصادی کشور می تواند اعلام کند در نظر داریم تعداد واحدهای تولید کشور از صد هزار به دویست هزار عدد افزایش دهیم لذا ظرف سه سال هر متقاضی بدون معطلی بتواند مجوز تاسیس بگیرد.

یا وقتی دشمن در صدد است امنیت غذایی کشور با در معرض تحریم قرار دادن مرغداریها و گاوداریها خدشه دار کند کمترین مبارزه اعلام دادن مجوز برای بیست هزار واحد جدید گاوداری و مرغداری جدید است و اعلام همکاری شدید برای تعطیل نشدن واحدهای موجود است؟

اما در عمل شاهد دست به خنجر شدن وزرات کشاورزی هستیم برای بزیدن گلوی واحدها موجود و دست اندازی شدیدتر برای دادن مجوز های جدید تقاضای رشوه بیشتر تقاضای فشار بیشتر بر واحدهای موجود هستیم؟

حتی دولت رئیسی که دو ماه از استقرار آن می گذرد. تا کنون قادر نبوده یک قانون تسهیل کننده را روی میز بگذارد .

حتی یک بخشنامه خوشحال کننده و تسهیل کننده نداریم ؟

هیچ یک از وزراء اقتصادی کشور در حیطه مسئولیت خود نتوانسته اند یک گام موثر بردارند؟

نه در صنایع نه در تجارت نه در کشاورزی نه در وزارت اقتصاد نه در مجوزهای بالا دستی نه در هیئت وزیران شاهد هیچ تفکر استراتژیکی برای هدایت و سرپرستی این کشتی سرگردان اقتصاد نیستیم؟

وقتی می خواهید کار بزرگی انجام دهید با عمله اکره دیگران که نمی توان فرماندهی کرد؟  استقلال اقتصادی کشور تامین کرد.

آقای عبدی ( اصلاح طلب مشهور ) در مصاحبه خویش از کاندیداهای ریاست جمهوری اصول گرا چند سوال مشخص مطرح می کرد یکی از این سوالات این بود چگونه می خواهید اقتصاد در حال تحریم راه بیندازید ؟

چگونه می خواهید سرمایه گذاری کنید سرمایه این کار از کجا تهیه خواهید کرد؟

متاسفانه در آن هیاهو انتخابات این سوالات گم شد ؟ کسی در صدد پاسخ به آنها نشد ؟

اگر کمی وضع انتخابات باز تر و تعداد کاندیداها بیشتر بود شاید پاسخ این سوالات همانجا مشخص می شد کار به امروز نمی کشید شاید هم به ابد نمی کشید؟

اما پاسخ این سوال منوط می کنم به راهبرد نجات 495 .