راهبرد نجات اقتصاد ایران

این وبلاگ تلاشی فرهنگی جهادی برای توسعه و پیشرفت اقتصاد ایران است

راهبرد نجات اقتصاد ایران

این وبلاگ تلاشی فرهنگی جهادی برای توسعه و پیشرفت اقتصاد ایران است

راهبرد نجات اقتصاد ایران ( 545 ) بایدن " ناکام و سرگردان" در سفر به خاورمیانه؟

سفر دو روزه بایدن رئیس جمهور آمریکا به فلسطین اشغالی و عربستان نمایش کاملی از افول قدرت دستپاچگی حیرانی و درماندگی یک ابر قدرت بود؟

این سفر پیامد شکست اقتصادی غرب از روسیه در جنگ اوکراین بود .

اولین سفر به اسرائیل بود درست پای پله های هواپیما در حالیکه فرش قرمزی برای استقبال پهن کرده بودند بایدن به چپ و راست نگاه می کرد حیران بود چکار باید بکند حتی به زبان آورد که اطرافیان به نشان دادند که باید از روی فرش استقبال باید جلو برود؟

این صحنه را با صحنه مسافرت بوش پسر به خاورمیانه مقایسه کنید .

آنجا رئیس جمهور آمریکا برای زمین و زمان خط و نشان می کشید افغانستان عراق تهدید می کرد ایران شدیدا مورد حمله لفظی قرار داد 

محکم صحبت می کرد دستور می داد اخطار صادر می کرد حتی مراعات حال میزبان را هم نمی کرد در حالیکه امارات روابط اقتصادی وسیعی با ایران داشت در ابوظبی بشدت به سیاست ایران در لبنان حمله کرد و ایران متهم به حمایت از تروریستها کرد.

اما سفر دو روز بیش بایدن به منطقه هیچ اثری از آن خط و نشان کشیدن ها نبود یک رئیس جمهور پیر فرتوت کم توان و مردد به نمایش گذاشت

تا جایی که حتی صدای بسیاری از هم پیمانان و آمریکایی ها را در آورد. 

بایدن به منظ.ور تامین نفت بیشتر و امضا قرار داد امنیتی بین اعراب و اسرائیل به منطقه سفر کرده بود که در هر دو مورد ناکام و دست خالی بازگشت

اسرائیلی ها سعی کردند آمریکا را در مقابل ایران تحریک و پوشش نظامی اقتصادی بیشتری را بدست آورند؟

اما بایدن دو دل سرگردان و مردد منتظر بود تا به نوعی مسئولیت دفاع از منطقه را به دوش اسرائیل و کشورهای عربی منطقه بیندازد.

این حرکت بقدری صریح و نمایان بود که صدای سیاستمداران و نظامیان اسرائیلی بلند شد حتی با همدیگر مجادله های طولانی را برگذار کردند.

تا جای که جمله ما بکلی از آمریکا نا امید شدیم از دولت مردان اسرائیلی در رسانه ها منطقه انعکاس یافت؟

یکی از عجایب این سفر این بود که هریک از سه ضلع اعراب اسرائیل آمریکایی ها سعی می کردند تا دیگری را به اظهارات شدید و مواضع عملی ضد ایرانی تشویق کند اما هر سه بسیار محتاط و خویشتن دار از چانب کشور خود سخن می گفتند.

در واقع باید اذعان کرد آمریکا از ترس ایران منطقه را ترک کرده اکثر پایگاه های آمریکایی در منطقه خالی و با حداقل نفرات مشغول وقت گذرانی هستند.

اگر نبود ترس از رسوایی آمریکا 80 درصد پایگاه هایش را بطور کلی تخلیه کرده بودو

حالا از اعراب می خواهد پیش مرگ اسرائیل شوند و با اتصال سامانه های هوایی به اسرائیل امنیت و عمق راهبردی برای اسرائیل ایجاد کنند.

در حالیکه آمریکا نسبت به امنیت آنها هیچ تضمینی ندارد که بدهد؟

اعراب چشم گوش بسته که نیستند می بینند پایگاهای آمریکایی از ترس ایران و حملات موشکی تخلیه شده است اساسا هیچ سیستم موثر دفاع هوایی در مقابل قدرت موشکی و پهپادی ایران در دنیا وجود ندارد؟

زمانی بیش از 85 عدد رزمناو و 30 هزار نیروی آمریکایی در پایگاه دریایی بحرین و منطقه در حالت آماده باش بودند فقط دو ناو هواپیما بر در خلیچ فارس و دوعدد در مناطق نزدیک خاورمیانه وجود داشتند .

در حالیکه امروز با همه سانسور ها آمریکا در کل منطقه 6000 نیرو بیشتر ندارد در حالیکه بیشتر آنها خدماتی و فنی هستند تا نیروی رزمی و هیچ ناو هواپیما بری در منطقه حضور ندارد؟

حمله روسیه به اوکراین درس بزرگی به اعراب داد غرب فقط از پشت جبهه می ایستد و نظاره گر است حالا ممکن است یک پشتیبانی مالی و لجستیکی نه چندان موثر انجام دهد اما دخالت یا حمایت نظامی هرگز؟

دیدند که هر چقدر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین تقاضای ایجاد منطقه پرواز ممنوع کرد آمریکا و اروپا حتی حاضر به صحبت کردن در این موضوع هم نشدند؟

این ترس عاقلانه اعراب وادار کرد تا موضوع ناتوی عربی و سیستم هوایی مشترک جدی نگرفتند و حاضر به همکاری در این مورد نشدند؟

بعد از تحقیر بایدن در فرودگاه جده و عدم استقبال سلمان و پادشاه مذاکرات هم نشان از خوش آمدگویی برای بایدن نبود.

بایدن دست خالی و دراز تر از پا به آمریکا برگشت ؟

نه از توافق نفتی ونه از پیمان دفاع هوایی مشترک خبری درج پیدا نکرد.

اسرائیل خیلی علاقه داشت تا در پناه اعراب در خط مقدم به جنایت های منطقه ای خود ادامه بدهد هر کجا را خواست بمباران کند هر که را خواست ترور کند و خیالش از ایران راحت باشد اما امکان پذیر نشد؟

باید اذعان کرد ایران چقدر بزرگ و عظیم شده که بیش از چهارده کشور در خاورمیانه با یک ابر قدرت مذاکره می کنند تا بر علیه او هم پیمان و متعهد شوند اما از ترس ایران شانه خالی می کنند و حتی حاضر به اعتماد به آمریکا هم نمی شوند.

این پدیده عجیبی است که در دنیا سابقه نداشته است؟

با وجود این همه قدرت ایران در داخل در اتخاذ تصمیم برای رها سازی اقتصاد خود این همه عاجز درمانده و گروکان گروهای مافیای اقتصاد خویش است؟

این دیگر نوبر است قدرت بزرگ جهانی درمانده تقسیم عادلانه نان در کشور خویش است؟

راهبرد نجات اقتصاد ایران ( 544 ) عوامل روانی که موجب شکست دولت در کنترل تورم شدند؟

دولت سیزدهم یکی از سخت ترین ماههای بعد از انتخابات را می گذراند با تورم 53 درصدی که بالاترین نرخ تورم در تاریخ 50 سال اخیر ایران  روبرو شده است .

تورمی که حتی در دولت روحانی و اقدامات جهنمی ترامپ هم سابقه نداشت؟

مشکل کجاست ؟ چند موضوع مفقود شده در دولت رئیسی وجود دارد که شخص رئیس جمهور و دولت بی تجربه آن از اهمیت اساسی آنها غافل هستند.

در حالیکه کشور بیش از هر موقعی نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی دارد دولت مرتب دارد امنیت هرگونه سرمایه گذاری به خطر می اندازد؟

اولین موضوع باز می گردد به وجود امنیت روانی در بازار صنعت تولید و کشاورزی این امنیت روانی به کلی مخدوش و سلب شده است؟

دقیقا این امنیت روانی بوسیله دولت و شخص رئیس جمهور مورد خدشه نا خواسته قرار گرفته است؟

درست مانند پزشک تازه کاری که برای بهبود بیمار اورا به شدت می ترساند تا بیمار بیشتر به حرف او گوش کند. به نسخه های او عمل کند اما در عمل این ترس باعث وخامت بیشتر مریض می گردد.

بیمار نیاز به دلداری دارد نیاز به امید و خوش رویی دارد بیمار نیاز به مداوا گری حاذق صبور آینده نگر دارد این ها اولین شیوه برخورد با یک بدن مجروح جسمی و یک مجروح روانی است که در دولت سیزدهم مفقود اصلی به شمار می رود.

آنچه مرتب از رسانه های دولتی منعکس می گردد عکس این الهام التیام بخشی است مرتب تهدید مرتب اخطار مرتب خط و نشان کشیدن است که روانه   بازار و اقتصاد کشور می شود؟

اداره دارایی مرتب دارد تهدید می کند کارتخوانها باید به مراکز مالیاتی وصل شوند حسابهای شخصی باید از حسابهای جاری مجزا گردد فرار مالیاتی داریم ؟

درست اول تشکیل دولت سیزدهم این حرکت ناشیانه رسانه ای شد با غفلت بخش روانی و مشاوران دولتی هر روز در بادکنک آن دمیده شد و هر روز بخش بیشتری از جامعه را زیر بمباران خبری خود قرار داد متاسفانه رسانه های نوشتاری و اصلاح طلب هم در این ترس و وحشت جامعه تورم زده و هراسان بیشتر و بیشتر دمیدند؟

نتیجه بسیار دردناک و خسران بار بود سرمایه های زیادی راه فرار از بازار در پیش گرفتند از سرمایه گذاری منصرف شدند سرمایهای فراری از تولید از صنعت از بازار از ساخت و ساز وقتی فرار می کنند به کجا پناه می برند یا به زیرزمینها و اقتصاد زیر زمینی می روند یا به خارج از کشور نتیجه هر دو برای کشور فاجعه است؟

بارها گوشزد کردیم اکنون وقت جراحی ارز ترجیهی 4200 تومانی نیست اما هیچ گوش شنوایی نبود آقایان عزم جزم کرده بودند تا اقتصاد کشور دچار وحشت کنند؟

حتی به لفافه گفته بودم حتی اگر شده شما جنازه این مترسک در مزرعه و جالیز اقتصاد ایران نگاه دارید .

اکنون هنگام  مالیات افزودن نیست اکنون موقع پلیس بازی در آوردن نیست اکنون موقع خط و نشان کشیدن نیست اکنون موقع تغییرات پایه های مالیاتی نیست تمام اقداماتی که شدیدا به ضرر دولت تمام شد؟

اکنون وقت افزایش حقوقهای 57 درصدی نیست بخش خصوصی توان چنین افزایشی ندارد بخش خصوصی خود مصدوم و مجروح بزرگ این تصادف بزرگ تحریم است ؟

اکنون وقت تخفیف دادن دولت است بخصوص اینکه این تخفیف ها بتواند چرخ اقتصاد کشور را به راه بیندازد؟

مانند ساخت و ساز مسکن مانند سرمایه گذاری در صنایع مانند سرمایه گذاری در تولید محصولات دامی و کشاورزی ؟

این برنامه ها می تواند چرخ تولید به گردش در آورند می توان به شرح ذیل برنامه دولت باشند.

1- معافیت کامل مالیاتی ساخت مسکن در سه سال آینده

2- معافیت 30 درصدی عوارض شهردای ها برای  جواز ساخت مسکن

3-معافیت مالیاتی برای واردات مواد غذایی از امروز تا دوسال آینده

4-معافیت کامل عوارض گمرکی و مالیات برای ورود ماشین آلات صنعتی

5-معافیت کامل عوارض جواز ساخت هر گونه کارخانه دامداری مرغداری 

6-معافیت کامل برای شرکتهای کشتیرانی و حمل نقل بین المللی

7-معافیت کامل مالیاتی برای شرکتهای صادر کننده 

8-معافیت کامل برای شرکت های وارد کننده دارو و تجهیزات پزشکی

9-معافیت کامل برای سه سال اول تولیدات شرکتی و کارگاهی

مشکل بعدی نیز در حوزه مجوزات شروع کسب کار و تولید است با همه تبلیغاتی که دولت سیزدهم برای آسان گیری کسب کار و تولید داده بود در عمل هیچ کار مفید و عملیاتی موثری انجام نشد؟

درب در همان پاشنه بهانه گیری و ممانعت تراشی سابق می چرخد که هیچ به علت افزایش تورم و مخارج سهم رشوه گیری و اشکال تراشی به شدت افزایش یافته است.

تبلیغاتی که انتظارات بخش خصوصی را باعث شده بود اینک با نا امیدی روبه بسته شدن هستند؟

سفزهای استانی و تخصیصهای بی پشتوانه هم مزید بر علت شده اند؟

اصولا دولت مبالغ عظیمی بودجه تخصیص نا یافته یا پرداخت نشده را در برنامه خود دارد فشار مضاعف به سیستم مالیات ستانی یا عوارض گیری نتایج برعکسی را بر زمین باقی می گذارند.

باید توجه داشت که بخش خصوصی خود از تغییرات اقتصادی به شدت زیان دیده و بعضا با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته است حالا فشار بیشتر به بخش خصوصی می تواند شیرازه کار از هم بگسلد؟

دولت اکنون فاقد ابزار و نیرو و توانایی کامل برای وصول مالیات بیشتر از این سیستم و قانون جاری مالیاتها کشور است.

لذا برای وصول بیشتر دست به تهدید مودیان مالیاتی زده بعضا نگاه خود پرداختی از مودیان دارد.

در حالیکه آنان که در تور مالیاتی دولت گرفتار شده و هستند بیشتر بخش متوسط و ضعیف اقتصاد ایران هستند که مکان ثابت و پرونده مالیاتی دارند.

در حالیکه دانه درشت ها مکان متغییر غیر ثابت زیر زمینی و غیر شفاف دارند.

اصلا تور صیادی اداره دارایی قادر به صید آنان نیست.با قوانین جاری و سیستم فعلی لذا به خاطر آنان که پشت پرده هستند اینان که جلو چشم هستند تنبیه کردن کار اشتباه و زیانباری است که دولت دارد مرتکب می شود؟

اصولا قوانین مالیاتی ایران کپی قوانین غربی با مبالغ وصولی عظیم و خیالی هستند تا 25 درصد که غیر قابل وصول و غیر قابل اجراء می باشند.

قوانین قدیمی غیر قابل انعطاف و غیر عملیاتی؟

نوشته شده اند برای کاغذ نه برای اجراء

مانند آرزوهای توسعه ای که نوشته و عمل نمی شوند؟

آقا شما از تمام پول در گردش کشور نیم درصد مالیات بگیرید یعنی یک دویستم هر گردش مالی مالیات وصولی کشور به سه برابر کنونی افزایش خواهد یافت؟

گماردن چند حزب الهی در راس کارشناسان مالیاتی و تشخیصی راه به ناکجا آباد خواهد بود با زیانهای هفت برابری .

دولت باید هرچه زودتر نسبت به تغییرات اساسی در ترکیب وزیران و کارمندان ارشد خود اقدام کند وگرنه با سر شکستگی استیضاح و برکناری همین نتیجه رقم خواهد خورد.

بخصوص بخصوص فقدان یک  استراتژیست اقتصادی سیاسی روانی و مشاور بلند پایه کاملا مشهود است.

فقدان چنین عنصری اکنون از نان شب برای دولت واجبتر است؟

مشکل اساسی اینجاست که جمع دولت خود را کافی دانا و کامل می داند در صورتی که چنین نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ 

آقای رئیسی این جوانانی که تحت نام دولت دور خودت جمع کرده ای نیاز به یک پیر باران دیده تجربه کرده و کاری دارند تا ترمز تندروی و خام پنداریشان را بگیرد بدون چنین مشاوری امکان موفقیت دولت غیر ممکن است؟

راهبرد نجات اقتصاد ایران ( 543 ) بازی پشت پرده برجام سرنوشت کشور رقم می زند؟

پیش از بیست سال است بازی هسته ای و برجام کشور در گیر خود کرده است. از یک سمت آمریکا و غرب در صدد است با این بهانه کشور دچار عقب ماندگی و فقر پریشانی کند از سمت دیگر سیاستمداران ایرانی تلاشی بی فرجام برای کسب اعتماد غرب بکار گرفتند که اصلا موضوعیت ندارد.

چون غرب خود می داند این بهانه ای برای سرکوب اقتصادی و سیاسی ایران است نه دلیل اساسی که اگر اینگونه بود بیست سال پیش اقدام به برخورد نظامی کرده بود .

اصلا جو عجیبی در سیاست مداران ایرانی وجود دارد که هنوز هم ادامه دارد شاید بشود از آن تحت نام خود شیفتگی افراطی یاد کرد؟

روزی که رهبر انقلاب با دادن اختیارات بسیار ویژه به شخص حسن روحانی رئیس جمهور فرماندهی شورای سران قوا را اعطا کرد ملت منتظر بود این شورا با تمرکز روی جنگ اقتصادی و تحرک کامل راهگشایی های عظیمی را رقم بزند؟

اما در عمل این شورا حاصلی جز خرابی نداشت تا جایی که در آبان ماه روحانی مدعی شد که گران کردن بنزین حاصل تصمیم شورای سران قوا بوده؟

که البته با تکذیب آقای رئیسی ( رئیس قوه قضاییه وقت ) معلوم شد دروغی بیش نبوده است.

درست مانند اینکه یک لحاف دوز بگذارید فرمانده هدایت یک کشتی اقیانوس پیما ( کاپیتان ) آنوقت باید شاهد کمترین خسارت به گل نشستن کشتی باشیم که شد.

در واقع این شورا برای این تشکیل شد که با فرامین و تصمیم های انقلابی در زمان کوتاهی کشتی اقتصاد ایران را به راه بیندازد و با مشورت با اقتصاد دانان بتواند اقتصاد کشور از منجلاب رکود تورم نجات دهد؟ شورایی که می توانست با درایت و مشورت عملکرد بسیار عالی از خود به جا بگذارد در حد یک چوب دستی خشک شده هم فایده نداشت .

عادت مراجعه به شورا و مشورت که هرگز در ریاست جمهوری ایران نهادینه نبوده و اجرایی نمی شود؟

اصلا رئیس جمهور مادر زاد عالم همه چیز دان همه تخصص در رحم مادر یاد گرفته زاده شده است تافته جدا بافته است ؟

بگذریم اما حالا چرا بازی پشت پرده تعیین کننده فرجام برجام است.

چون دو طرف به یک خود اتکایی کاذب رسیده اند برآیند قدرت دو طرف به یک توازن مصنوعی رسیده مبنی به اینکه طرف مقابل مجبور است شرایط مرا بپذیرد؟

من مجبور نیستم از یک سمت این مسابقه برجام بسیار سیاسی و رسانه ای شده است همه زوم کرده اند ببینند کدام طرف بازی واگذار می کند .

تا مدوام طرف کوتاه آمده را سرزنش کنند.

وجود این همه تماشگر خود به خود مانع و ترمز عجیبی در ماجرای برجام شده کار به آنجا رسیده که نه فقط نمایندگان و سناتورهای دو طرف در آن اظهار نظر که نظر سازی می کنند بلکه نگهبان کاخهای ریاست جمهوری و باعبان ها و آشپزها هم باید نظرشان تامین شود؟

شاید چه بسا دو طرف در خفا مذاکره می کردند خیلی زودتر به توافق رسیده بودند.

اما پشت پرده طرف غربی نیاز وافر به سوخت و نیاز وافر به توافق برای انتخابات آتی است شاید این بحران جنگ اوکراین طرف غربی مجاب به عقب نشینی کند که احتمال آن اکنون خیلی قوی نیست؟ چون اقتصا غرب خود را بی نیاز از نفت و گاز ایران می داند و رانده شدن اقتصاد ایران از چرخه اقتصاد جهانی امتیاز بزرگ تحریم خود می داند.

در واقع پشت پرده سفر بایدن به منطقه خاورمیانه و عربستان دو هدف عمده دارد  یکی یار گیری برای مقابله با برجام دوم مقابله با روسیه و عواقب جنگ اوکراین است که تحت لوای ناتوی عربی اسرائیلی اجرایی می گردد.

در واقع این مسافرت برای تحت فشار گذاشتن بیشتر ایران برای مذاکرات پیش رو است و کسب موضع برتر در مذاکرات برجامی یا حتی ترک برجام تحت شرایطی خاص.

دولت جدید ایران هم اعتقاد دارد حقوق ملت پایمال شده باید با استواری بایستد و حقوق خود را طلب کند این یک سمت قضیه است اما سمت دیگر دست خالی تحریم ها  در پشت پرده است.

اما پشت پرده ایران ضعف مرتب در اقتصاد و تورم است که هنوز مسلسل وار تکرار می شود بدون توقف یا تخفیف آن هیچ برجام و قرار دادی با ایران در کار نخواهد بود؟

پس تا اینجای کار دو طرف در مقام تقابل و ترمز قرار دارند و توافقی در کار نخواهد بود؟

اما اگر یکی از دوطرف بتواند شرایط خود را بهبود بخشد احتمال توافق بسیار بالا خواهد رفت چگونه؟

اگر  غرب شکست کامل در جنگ اوکراین تجربه کند شاید به شرایط ایران تن دهد اما سرنوشت جنگ در اوکراین به عوامل زیادی گره خورده است شاید هرگز برنده نهایی این جنگ مشخص نشود؟

طرف چینی و روسی ضد غرب برای مقابله های آتی خود نیاز فراوانی به حضور ایران در جبهه خود دارد لذا یک ترمز اساسی در توافق هم همین عدم همراهی چین و روسیه می تواند باشد.

ایران نمی تواند پشت پرده آمریکا یا چین و روسیه را تغییر دهد.

اما می تواند پشت پرده خود را تغییر دهد و مجددا برابر غرب صف آرایی کند.

هنوز هم دیر نشده همین شورایی سران قوا با استفاده از شرایط پیش آمده با مشورت حداقل هفت اقتصاد دان می تواند ورق به نفع جمهوری اسلامی ایران برگرداند.

این شورا می توانست بدون فرستادن طرح و لایحه به مجلس بدون اتلاف زمان دست به اتخاذ تصمیمات بزرگی بزند.

می توانست شرایط بازی به نفع ایران بسیار سریع تغییر دهد هنوز هم می تواند؟

اصلا یک سوالی اینجا مطرح است دولتهای ایرانی در مذاکرات گاهی حاضر بودند تا مبالغ عظیمی به طرف غربی واگذار کنند تا به توافق برسند.

حاضرند خیلی از امتیازات به ثمن بخس واگذار کنند.

اما همین دولتها حاضر نیستند در داخل به بخش خصوصی یک امتیازاتی ویژه مختص زمان جنگ اقتصادی واگذار کنند.

که اگر چنین کرده بودند اصلا نیاز نبود امروز مقابل غرب داستان ادامه دار وین قطر عمان بازی کنند؟

اگر امتیازات ویژه به بخش خصوصی داده شود چنان رشد اقتصادی رقم خواهند زد که اصلا موضوع برجام منتفی خواهد شد.

در واقع بدون مشارکت همگانی در این دفاع اقتصادی همانند بسیج نیروهای مردمی دفاع دولتی محکوم به شکست خواهد بود .

همان کاری که در جنگ با عراق دنبال شد در جنگ اقتصادی هم باید پیگیری شود؟

آزادی کامل در شروع کسب کار و تولید برای حداقل سه سال صدور جواز بلافاصله پس از شروع به کار 

اینجا یک پیشنهاد خاص روی میز می گذارم که تا کنون سابقه نداشته است.

ایجاد منطقه خاص ویژه حکومتی اسلامی در منطقه مکران ؟

تا حالا ما مناطق ویژه اقتصادی داشتیم یا مناطق آزاد اما منطقه ویژه حکومت اسلامی نداشتیم .

این منطقه می تواند یک زمین خالی از سکنه یا کم سکنه باشد و بر اساس قوانین اسلامی به ویژه اقتصاد اسلامی اداره شود.

اگر حکمرانی صحیح اسلامی با کمک روحانیون خوش فکر در این منطقه اجرایی شود و موفقیت کسب کند می توان برای سراسر کشور ازآن الگو گرفت؟

اما مکان پیشنهادی من سواحل و استان مکران است که با سکنه خیلی کم حدو د صفر و پیشرفت اقتصادی ناچیز اداره می شود.

دولت این منطقه را به با حکمرانی منحصر به اجتماع شش نفر به اضافه یک روحانی بلند پایه واگذار کند جمعا هفت نفر همگی ولایت مدار اسلامی عالم و هر کدام متخصص یکی از نیاز های مورد نیاز حکومت واگذار کند و در اداره منطقه هیچ نقشی نداشته باشد ؟

هرچه آنان در قوانین مصوب خود با استفاده  منابع اسلامی تصویب کنند آزاد باشند اجرا کنند عمل کنند حتی در قوه قضاییه یا مجریه منطقه خودشان.

جمهوری اسلامی ایران با یک تجمع و تراکم قوانین متضاد و مخلوط عملا کارآیی خود را از دست داده وجود چنین مکانی باعث رهایی کشور از خیلی مشکلات خواهد شد.

وجود یک روحانی بلند پایه مانند سید محمد مهدی میر باقری در راس این حکومت خود مختار محلی یک واجب الزامی است؟

چون شخصی مانند ایشان که با روح قوانین و حکومت اسلامی آشنایی کامل دارد و می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

بلاشک موفقیت یک منطقه کوچک می تواند بزرگترین موفقیت اجرایی اسلام بخصوص اقتصاد اسلامی رقم بزند.

خاصه آنکه منطقه مکران یک منطقه بسیار وسیع با 1000 کیلومتری ساحل و 5/7 میلیون کیلومتر مربع وسعت زمینه مناسبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی می تواند باشد؟

در هر حال واگذاری مناطق حکومتی و قید بندهای دولتی می تواند رشد اقتصادی بزرگی ایجاد کند به شرطی که بخیلان بگذارند

پشت پرده برجام ایران بدون تحرک اقتصادی چشمگیر در داخل کشور هیچ تغییر در کار نخواهد بود.

ایران بدون رشد اقتصادی و حکمرانی صحیح اقتصادی توان مقابله با تحریمها را نخواهد داشت؟

یکی از عجایب دنیا اینجاست دولت برای اجرای برجام حاضر به دادن هر امتیازی به خارج هست اما در داخل هرگز؟

راهبرد نجات اقتصاد ایران ( 542 ) تا وقتی دلار افزایشی است برجام محقق نخواهد نشد؟

مذاکرات قطر به خیابان بن بست منتهی شد از قبل هم مشخص بود آمریکا دنبال فروریزی بازار و امنیت اجتماعی ایران است نه برجام؟

موضوع شخصی نیست بایدن در حال چرت زدن تصمیم نمی گیرد یک تیم عالی از اندیشمندان مستقر در وزارت خارجه و پنتاگون مسئول بررسی آن لاین ایران هستند.

بیش از 168 متغیر اقتصادی اجتماعی و سیاسی ایران لحظه به لحظه چک می کنند تمام مطبوعات ایران فضای رسانه های اجتماعی و جو حاکم بر آحاد مردم زیر نظر مستمر آمریکا اروپا و اسرائیل قرار دارد.

بیش از پنجاه تن از دانشمندان ایرانی  مقیم آمریکا متخصص علوم اجتماعی سیاسی روانشناسی اقتصادی مشغول مشاوره دادن به این تیم آمریکایی هستند.

تا وقتی متغیر های سیاسی اقتصادی در ایران متزلزل و روبه بدتر شدن هستند هیچ برجام هیچ قراردادی با ایران بسته نخواهد شد.

این نوعی حماقت است وقتی پایه های کشور سست و لرزان است دشمن بخواهد به قدرت شما تمکین کند قرار داد ترک مخاصمه اقتصادی امضاء کند؟

تازه پس از امضاء هم دنبال شرطی کردن و فرو ریزی مجدد برخواهد آمد.

چون آنها را سست و فرو ریزنده می داند.

دشمن معتقد است اعتماد اجتماعی نسبت به دولت در قعر جدول قرار دارد لذا کافی است کمی فشار بیشتر کنیم اقتصاد و امنیت اجتماعی ایران فرو خواهد ریخت؟

به قول آن معدوم آنان تحلیل دارند بیش از 50 دانشمند روزنامه نویس   نفوذی بانکی نفوذی سیاسی نفوذی اقتصادی نفوذی مدیریتی داخلی ایرانی در استخدام دارند کوچکترین حرکت کشور زیر نظر دارند نظر سازی می کنند طرح سازی می کنند حملات روانی اقتصادی می کنند تخلیه روانی می کنند امید زدایی می کنند زمینه سازی می کنند ایجاد انتظارات اقتصادی تورمی می کنند ایجاد انتظارات شورشی می کنند؟

صلاحیت زادیی می کنند بی تصمیمی سازی می کنند معیوب سازی می کنند کشته سازی می کنند دلار سازی می کنند از دوستان دشمن سازی می کنند از خائن ها قهرمان سازی می کنند آخوند زدایی می کنند ؟ 

آنان در خلاء سخن نمی گویند درست در میدان دارند عملیات پیروزمندانه ای را رهبری می کنند؟

شما دارید در خلاء سخن می گویید شما بدون داشتن اطلاعات لازم رجز خوانی می کنید؟

مسئولان کشور در حالی از تضمین سخن می گویند که اصل جریان هم پا در هوا و مشکوک است .

دولت رئیسی برنامه متوقف کردن فشار اقتصادی را باید در صحنه  و میدان عملیاتی موفق را رهبری کند نه در فضای سخنرانی  نه در رسانه ها ؟

سخن از دستور دادن و قول دادن گذشته است تمام نشانه ها حاکی از افزایش لحظه به لحظه تورم حکایت می کنند 

 برای عملیات میدانی در اقتصاد نیاز به تیمی اندیشمند کارکشته و با تجربه است که فقدان آن بیش از بیش هویدا شده

وقتی می گوییم تیمی اندیشمند کار کشته با تجربه بلافاصله آقایان چون خود بیسواد هستند پناه می برند به دکتر های نسخه پیچ دانشگاهی که تمامشان بدرد کشیدن یک گاری سبزی فروشی هم نمی خورند؟

بدون پرده پوشی گستاخانه باید اذعان کرد تمام نیروی انسانی شما در این مبارزه جمعی رانت خوار مدارک تقلبی هستند که حقوق های نجومی میگیرند اما اگر روزی اخراج شوند قادر به دست فروشی هم نیستند؟

قادر به چرخاندن چرخ یک بنگاه کوچک اقتصادی هم نیستند؟

منظور از کارکشته یعنی کسی که در بازار تجربه بارها ورشکست شده یا تا مرز ورشکستگی پیش رفته است؟

یعنی شخصی مانند آقای عالی نسب نه هر مدعی خالی از محتوا؟

برای مبارزه با افزایش قیمت دلار و تورم باید هزینه داد آن هم انقلابی خیلی گستاخانه باید با چاقوی جراحی بخشی از بدن این اقتصاد مریض شده و عفونت کرده را زنده زنده کند و بیرون انداخت؟

باید یک جراحی خونین بدون بیهوشی و قاطعانه انجام داد تا کشور از افزایش نرخها در امان بماند؟

من پیشنهاد روی میز می گذارم اما هم اکنون پیش بینی می کنم با اعتراض و مخالفت عظیمی روبرو خواهد شد؟

اما چاره کار فقط همین است مرگ یک بار شیون هم یک بار .

آقای رئیسی عده ای در دولت های گذشته با دریافت شیرینی های کلان زیر میزی معیشت مردم را به گروکان یک مشت خبیث سود پرست داده اند

بدون پس گیری این امتیاز این کشور تا ابد گرفتار فقیر و بدبخت باقی خواهد ماند؟

نه فقط بدبخت آمریکا و برجام که بدبخت یک لقمه نان هم خواهد شد؟

آن امتیاز چه بود که ناموس اقتصادی کشور بر باد داد؟

آن امتیاز اجازه تاسیس بانک خصوصی در ایران بود.

همان امتیازی که بانک مرکزی را به حمال و پادو و گروکان بانک های خصوصی در آورد و اقتصاد کشوره بیچاره کرد؟

می خواهید بر بازار کنترل داشته باشید بر قیمت دلار تسلط پیدا کنید بانک های خصوصی را تعطیل کنید؟

آنوقت خواهید دید دولت بر اقتصاد کشور می تواند مسلط شود.

اصلا این موضوع قابل آزمایش هم هست وقتی دلار شروع به بالا رفتن می کند یک هفته بانک های خصوصی را تعطیل کنید.

آنوقت خواهید دید که قیمت ها ثابت باقی خواهند ماند.

در هر حال این عملیات سنگین و پر هزینه است اما اجتناب ناپذیر هم هست.

یا دلار ثابت و نزولی کنید اقتصاد کشور راه بیندازید تا اصلا موضوع برجام و مشکلات دیگر حل شود؟

یا اینکه بروید تسلیم شوید هر تضمینی آمریکا می خواهد بدهید قضیه را تمام کنید.

برای ثبات اقتصادی باید تمام بانک های خصوصی منحل و تعطیل شوند تا ملت نجات پیدا کند.

برای رشد سریع اقصادی باید کشور از قید مجوزات دولتی خلع ید کنید.

این راه حل مشکلات سیاسی و اقتصادی کشور است .

بدون تصمیم گیری در این دو نه اقتصادی باقی می ماند نه برجامی بوقوع خواهد پیوست نه رهایی انجام خواهد شد؟

بانکهای خصوصی منحل کنید ظرف یک هفته بخش عظیمی از سفته بازی دلار بازی مسکن بازی سکه بازی متوقف خواهد شد.

برای بانک های دولتی هم مقرارت سختی برای انتقال کلان وجه تنظیم کنید .

تورم خواهد مرد ؟

برجام به سرانجام خواهد رسید رشد تولید میسر خواهد شد توقف دلالی خواهد شد.

افزایش اشتغال به وقوع خواهد رسید و اقصاد کشور نفسی تازه خواهد کشید.

کشور را از حکومت رباخواران نجات خواهید داد؟

راهبرد نجات اقتصاد ایران ( 541 ) نیاز به برجام اروپا بسیار بیشتر از آمریکا است؟

سفر مجدد جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران در روز یکشنبه پنجم تیرماه نشان از نیاز وافر جامعه اروپایی به قرار داد برجام دارد.

این دومین سفر بورل به تهران در روزهای اخیر است بار اول در بازگشت به اروپا در فرودگاه آلمان دستگیر و بازجویی شد و تلفن همراه و کلیه مدارک او بازبینی شد ؟

این حرکت مشکوک نشان از بی اعتمادی جبهه آمریکایی عبری به تلاشهای بورل دارد.

اگرچه این سفرها ناشی از خواست جامعه اروپایی برای خاتمه مناقشه در خاورمیانه است تلاشی که بعد از محرز شدن شکست نظامی اوکراین در جنک با روسیه بسیار طرفدار پیدا کرده است.

تا جایی که این روزها شاهد تغییر کلام فرانسه و آلمان در مقابل ایران هستیم فرانسه تقاضا کرده که تهران با عقب نشینی از مواضع خود از فرصت سفر بورل به تهران استفاده کرده با دولت بایدن به توافق برجام باز گردد؟

ظاهرا ادامه جنگ روسیه و اوکراین و ورود آن به ماه پنجم آینده تاریکی را برای اتحادیه اروپا رقم خواهد زد از یک سمت فشار کمبود سوخت در زمستان پیش رو و از سمت دیگر کمبود غلات این اتحادیه را به همراهی و همکاری بیشتر با ایران تشویق کرده است.

اگرچه آمریکا به سبب استقلال بیشتر در تولید نفت و غلات آسیب پذیری کمتری نسبت به اتحادیه اروپا دارد.

لذا نیاز اروپا به برجام و جاری شدن سوخت ( نفت و گاز و میعانات گازی ) ایران خیلی جدی تر و واجب تر از هر زمان دیگری است

بخصوص بعد از خرابتر شدن روابط سیاسی اقتصادی با روسیه.

درست است فشار قیمتها آمریکا را هم تحت فشار بیشتر خواهد گذاشت.

گرانتر شدن بنزین و مواد غذایی جامعه آمریکای را دچار از هم کسیختگی بیشتری خواهد کرد.

اما نیاز آمریکا کمتر از اروپا و بیشتر روانی و قیمتی است تا نیاز واقعی؟

هر چند اتحادیه اروپایی معتقد است فشار تحریمی بر ایران آثار سوئی بر صلح در منطقه خاورمیانه بجا خواهد گذاشت و هر گونه جنگی در این منطقه آثار مسقیمی بر اروپا خواهد داشت.اولین نا امنی ناشی از نزدیکی جغرافیایی و زسیدن برد موشکهای بالستیک به اروپا دومین  آثار موج پناهندگان احتمالی سومین نتیجه مختل شدن رفت آمد کشتیرانی در خلیچ فارس و دامن زدن به کمبود سوخت خواهد بود.

آنچه بیش از بیش اروپا را در این مسئله فعالتر کرده نیازهای جاری و آتی این اتحادیه است نه دلسوزی برای ایران یا جامعه جهانی؟

آنان نشان دادند آنجا که چرخه تحریم و برخورد بین ایران و آمریکا به نفع آنان است سکوت و عدم تحرک عجیبی را به نمایش می گذارند 

نه فقط سکوت که مشارکت بسیار عمیق در زیر پوست تحریم های ثانویه آمریکا جاری می کنند.

اتحادیه اروپا در قیافه یک قدرت بزرگ اقتصادی ظاهرا عملکرد مخربی بر علیه ایران داشته است اما در قیافه قدرت سیاسی و نظامی بیشتر یک ببر بادکنکی بوده است.

خوب سخن می گویند خوب نمایش می دهند اما با اولین تشر آمریکایی و حتی اسرائیلی سریع به داخل لانه خود کوچ کرده و ساکت می شوند؟

بهر حال بهتر است این سفر مثبت تلقی کنیم و از آن استقبال کنیم ؟

به شرطی که ورای این سفر درخواستهای غیر معقول نداشته باشند.

و حکم محلل برای درخواستهای نامشروع بیشتر آمریکایی ها بازی نکنند.

بازی ایران و غرب ادامه دار و طولانی خواهد بود ؟

ایران لازم است با باز کردن شیر نفت در داخل اجازه دهد بخش خصوصی با پالایش و تبدیل نفت و گاز کشور از حالت تک محصولی نجات دهد.

برای ایران بسیار شرمساری است که با وجود این همه نخبه مانند کوبا و سومالی یک کشور تک محصولی باقی بماند؟

ایران کافی است که سیاستهای داخلی اقتصادی خود را عوض کند ظرف دو سال فروش داخلی و پالایش نفت و گاز به محصولات متنوع کشور برای همیشه از تحریم پذیر بودن خارج خواهد کرد؟

من تضمین می کنم اگر منطقه ویژه اقتصادی نفت و گاز به وسعت زیاد در جنوب کشور اعلام شود زمین با اجاره ناچیز و تولید بدون مالیات برقرار شود قبل از دو سال ظرفیت تولید ما از ظرفیت استخراج نفت و گاز پیشی خواهد گرفت.