راهبرد نجات اقتصاد ایران

این وبلاگ تلاشی فرهنگی جهادی برای توسعه و پیشرفت اقتصاد ایران است

راهبرد نجات اقتصاد ایران

این وبلاگ تلاشی فرهنگی جهادی برای توسعه و پیشرفت اقتصاد ایران است

راهبرد نجات اقتصاد ایران ( 529 ) جنگ جهانی " مواد غذایی "

این عنوان جدیدترین نام اطلاق شده در تاریخ جنگهای دنیا است ؟

سه سال پیش که این عنوان در رسانه های غربی بوسیله یک کمپانی تجاری مواد غذایی مطرح شد بسیاری مطرح کردن حتی نام این جنگ را محکوم کردند و بسیاری از رسانه های غربی داد سخن از دنیای پیشرفته سازمان ملل و اینکه هرگونه انحصار و احتکار مواد غذایی محکوم است بکلی منکر چنین واقعیتی شدند؟

اما امروز هرچه از جنگ روسیه و اوکراین می گذرد این ایده بیشتر و بیشتر دارد رنگ واقعیت بخود می گیرد world war foods.

قبل از پرداختن به موضوع لازم می دانم نکاتی چند را یاد آور شوم.

این موضوع مواد غذایی بسیار مسئله مهمی است شوخی یا زیاد از اندازه مطرح کردن خطرات آن هم بسیار خطرناک و ایجاد ترس در افکار عمومی بابت آن هم گناه بزرگی می دانم 

از سمت دیگر کوچک کردن خطر آن و نادیده گرفتن شواهد هم می تواند خطر بزرگتری را بدنبال داشته باشد.

انتخاب تیتر موضوع هم برای نگارنده خیلی سخت است اما وجدان من نمی گذارد آرام بگیرم امیدوارم همه چیز بزرگ نمایی پیش از واقعیت باشد و خبری در آینده نزدیک اتفاق نیفتد.

اما اهمیت حیاتی موضوع حکم می کند بسیار با دقت و احتیاط جوانب کار سنجیده شود و برای مقابله با آن تدابیر لازم اتخاذ و اجرایی شود؟

 در صورتیکه وقوع خطر از این ناحیه را حتی زیر 30 درصد بدانیم می توانیم با سرمایه گزاری ده میلیارد دلاری برای زیر ساخت تولید گندم و ذرت این خطر پشت سر بگذاریم .

اگر این اخبار غیر واقعی و بزرگ نمایی شده باشند بازهم کشور ضرری نمی کند چون این سرمایه گذاری در داخل برای زیر ساخت های کشاورزی انجام خواهد شد و برای آینده کشور مفید خواهد بود؟

اما اگر به اخبار وارده بی اعتنا باشیم و یک دفعه با بحران روبرو شویم هزینه کشور می تواند تا صد برابر افزایش یابد بازهم به نتایج خوبی نخواهیم رسید در کل غافلگیری و غفلت در این موضوع فاجعه است و فاجعه ساز؟

جنگ اوکراین چند وجه بزرگ داشت اول اینکه یک جنگ نبود چندین جنگ در این قالب رقم خورد.

این یک جنگ راهبردی تاریخی بلوک بندی شده و ریشه ای است.

جنگ نظامی قسمت کوچکی از بحران است.

جنگ رسانه ای و شناختی جنگ بزرگتر ماجرا است اگرچه روسیه در جنگ نظامی پیروزیهای داشته اما در جنگ بزرگ رسانه ای و شناختی تا اینجا کار شکست خورده است.

جنگ اقتصادی سومین صحنه درگیری بود که با شبیخون غرب داشت پیروز می شد اما هوشیاری بانک مرکزی و برگ برنده نفت و گاز روسیه توانست دفاع خیلی خوبی انجام دهد اگرچه هنوز پایان کار نیست؟

جنگ سیاسی چهارمین قسمت و جنگ سایبرپنجمین بخش دیگر ماجرا است.

جنگ ششم جنگ تکنولوژی و جنگ ابزار جاسوسی و ماهواره ای است

اما جنگ هفتم جنگ مواد غذایی است.

تمام این جنگها حالت بین المللی دارند یک طرف آمریکا ناتو و هم پیمانان سیاسی 

طرف دوم روسیه و کشورهای مربوطه هستند ؟

این کشورهای مربوطه احتیاج به توضیح دارد کشورهای سمت روسیه و طرفدار کرملین در یک حالت ابری آفتابی حرکت می کنند.

بعضی همچون بلاروس آشکارا وارد بحران شدند بعضی دیگر مانند چین و ایران  و پنجاه کشور کوچک و بزرگ مشروط و محدود .

اما

تمام پنج جنگ بالا حالت بین المللی دارد درست است در جبهه نظامی فقط اوکراین در گیر است اما تمام دنیا در این جنگ یا دست دارند یا از عواقب و شکست ها و پیروزی های آن سهم خواهند برد.

غرب سعی دارد با پیروزی در جنگ حالت یک جانبه گرایی و اقتدار تاریخی خودش پس از فرو ریزی بلوک شرق یا شوروی سابق احیا کند؟

لذا این جنگ حتی پس از پایان عملیات نظامی تا آخر ادامه خواهد داد.

این استمرار تاریخ جنگ این هشدار برای تمام جبهه مخالف غرب صادر خواهد کرد یا با ما هستید یا مخالف ما؟

دقیقا جملات بوش پسر در ابتدای جنگ افغانستان و عراق.

اینجا مکان بررسی ابعاد جنگ نیست از موضوع مورد بررسی خارج نشویم جنگ جهانی " مواد غذایی "

یکی از سرزمین های که غرب می خواهد در این جنگ بر آن تسلط کامل پیدا کند بازار " مواد غذایی " است 

آمریکا با شروع تمهیداتی از پنج ماه مانده به جنگ اوکراین با قصد تسلط به بازار شروع کرده است.

محدودیت فروش مواد غذایی بخصوص گندم و غلات به کشورهای غیر همسو دوم تغییر دولتهای غیر همسو بخصوص کشورهای تولید کننده مواد غذایی از جمله پاکستان و .........

شش کمپانی بزرگ مواد غذایی جهان که عمدتا" آمریکایی هستند در همین راستا اقدام به خرید محموله های بزرگ مواد غذایی و مواد اولیه تولیدات غذایی به شدت افزایش دادند در حالیکه عرضه به بازار روسیه و دیگران قطع یا به شدت محدود کرده اند.

توضیح اینکه شرکت های بزرگ بیش از 30 کمپانی هستند اما شش تای آن بسیار بزرگ هستند به گونه ای که بعضی بیش از چند کشور توانایی خرید عرضه و گردش مالی دارند؟

  • Nestle – $63.8bn. شرکت نستله با 63 میلیارد دلار سود در سال 2021
  • Sysco Corporation – $60.1bn.شرکت سایس کو کورپریشن با 60 میلیارد سود
  • JBS – $51.7bn. شرکت جی بی اس با 51 میلیارد سود
  • George Weston – $50.1bn.شرکت جورج وستون با 50 میلیارد سود 
  • Tyson Foods – $42.4bn.شرکت تایسون فود با 42 میلیارد سود
  •  Bunge – $41.14bn. شرکت بونچ با 41 میلیارد سود
  • همراه با شرکت های اقماری خود به شدت دارند روی خرید و تبدیل انبار مواد غذایی کار می کنند؟
  • نتیجه این بازی سودهای کلان در این بحران است اولین برگ شرکت در معاملات خرید احتکار و انحصار ؟
  • این شرکتها قبلا هم بازارهای انحصاری بزرگی را داشتند اما امروز دارند یک کودتایی غذایی به رهبری آمریکا و غرب اجرایی می کنند .
  • تا برای همیشه از دست رقبا خلاص شوند دیگر نه اوکراینی نه روسیه ای بتواند بخشی از بازار آنها را کسب کند
  • بعد از این شش کمپانی فقط دولتهای بزرگ هستند که توانایی خرید محموله های بزرگ کندم ذرت غلات و محصولات غذایی دارند
  • که عمدتا برای کسب سود کار نمی کنند دغه دغه تامین مواد غذایی مردم کشورشان را دارند. اما هر روزی که می گذرد اقلام و محموله های کمتری برای خرید بدست می آورند سود جویی کشورهای غربی و کمپانی های بزرگ عرصه فروش روز به روز محدودتر و گرانتر میکند بسیاری از کمپانی های تولید کننده که آمار فروش و تحویل آینده خود را اعلام کرده اند نشان می دهد زمین عرضه روز به روز تنگ تر و محدود تر شده است
  • از سمت دیگر 66 کشور هم محدودیت صادرات و خروج محموله های گندم و ذرت تصویب و اجرایی کرده اند متاسفانه در این لیست به تدریج نام بزرگترین صادر کنندگان گندم هم دیده می شود هند و آرزانتین دو تا از بزرگترین کشورهای صادر کنند اضافه شده هند موقتا اما آرژانتین تا پایان سال 2024 صادرات گندم آرد ماکارونی ممنوع کرد
  • فائو از گسترش محدودیت ها گله و شکایت کرده است اما هرروز به تعداد محدود کننده ها افزوده می شود. از سمت دیگر کاشت غلات و محصولات در کشورهای مختلف به علت خشکسالی کمبود اعتبارات و نا امنی نسبت به گذشته بسیار محدود تر و سخت تر شده است. لغو برنامه فروش و کنسل شدن تحویل کالا روی دیگر سکه است که بروز می کند درست مانند ماسک دزدی و توقیف محمولات ضد کرونا در دولت ترامپ. قول های کمک و فروش آتی هم مرتب دارند کمتر و کمتر می شوند آمار جدید سازمان فائو نشان می دهد 122 کشور از 200 هزار تن تا 13 میلیون تن نیاز به خرید گندم دارند در حالیکه کل تولیدات سال آتی فقط تکافوی 50 درصد بازار دارد. کل تولید گندم سال 2021 به 768 میلیون تن بالغ می شد اما برای سال 2022 حداقل 200 میلیون تن کسری تولید از مصرف وجود دارد
  • بدهی است سود جویی انحصار طلبی تمام مرزهای اخلاقی را زیر پا خواهند گذاشت.
  • ارزش کل معاملات گندم در سال 2021 به رقم بیسابقه دویست سی میلیارد دلار بالغ شده همین مقدار هم ارزش برای ذرت 245 میلیارد دلار بوده است اما پیش بینی سایت اکونومیک ترادینگ برای سال 2022 گندم این رقم چهار برابر معادل 1143 میلیارد دلار تخمین زده است در حالیکه تولید نه افزایش که کاهش خواهد یافت سی ان ان هم افزایش معادل چهار برابر و سایت های آمریکایی از واژه کراسیس یا دیوانگی و افزایش 3 برابری مبلغ برای سال 2022 و چهار برابری برای سال 2023 صحبت کرده اند .
  • همه آمار و ارقام غربی نشان از دوختن کیسه بزرگ و گشادی برای دو سال آینده دارند 
  • بدین ترتیب بسیاری از کشورهای فقیر با مشکلات عدیده ای برای خرید سال جاری و آتی خواهند داشت.
  • نا امنی در افغانستان و کشورهای همجوار هم به این کمبود و مشکلات خواهد افزود.
  • گران شدن مواد غذایی و نان به نا آرامی و تنش های سیاسی و امنیتی در کشورهای جهان بخصوص آسیای مرکزی خاورمیانه و آفریقا منتهی خواهد شد.
  • احتمال بروز جنگ نظامی در بین کشورهای آسیای غربی بالاتر خواهد رفت.
  • بی شک تلاطم سیاسی و امنیتی در کشورهای خرید کننده گندم بخصوص در کشورهای فقیر و نیازمند بیش از 50 درصد به واردات از هم اکنون قابل پیش بینی است که خود مشکل را مضاعف خواهد کرد. نمونه های جاری آن در ازبکستان و تاجیکستان دیده شده؟
  • شرایط بازار جهانی به سمت عرضه یک جانبه مواد غذایی و گندم حرکت می کند.
  • دور نخواهد بود لغت جنگ جهانی غذا برای حداقل پنج تا شش کشور انتهای جدول نیاز دوباره اطلاق شود.
  • مشکلات اقتصادی موجود در ایران و محدودیت پرداخت دستمزد ماهانه یک آسیب پذیری عمیق ایجاد کرده است واقعا اگر نرخ نان به کیلویی 45 هزار تومان یا یک دلار برای هر قرص نان به تهران برسد یک حقوق بگیر برای 3/5 نفر بخواهد فقط نان تهیه کند مشکل خواهد داشت نرخ یک دلار برای هر قرص نان هم اکنون در ترکیه و امارات جاری هست. 
  • فراموش نکنیم این بحران وارداتی و منشاء خارجی دارد قابلیت مقابله دولت هم محدود در دایره توانایی درآمد ارزی محدودتر است.در حالت افزایش بیشتر نرخ گندم و نان در بازار جهانی توانایی ما کمتر و کمتر خواهد شد 
  • اگر حدود ده میلیون تن گندم مورد نیاز وارداتی نرخی بالای هزار پانصد دلار در تن پیدا کند وضعیت تراز پرداختی کشور دچار مشکلات جدی خواهد شد.
  • پیشنهاد دارم یک نهضت کشت وسیع همه جانبه تحت رهبری دولت با دادن وجه پیش پرداخت و کمک ماشین آلات کشت و برداشت در وسعت وسیع تا دیر نشده لازم است اجرایی شود.
  • ایران هنوز امکانات وسیع و سرزمین بزرگی برای کشت دارد اگر تلاش دولت رهبری نهضت کشت به عهده بگیرد
  • بی شک ایران برای خرید از بلوک غرب مشکلات سیاسی و گرو کشی موشکی و غیره خواهد داشت؟
  • بی شک غرب در یک کفه ترازو همه امکانات موشکی دفاعی و در کفه دیگر مواد غذایی قرار خواهد داد. 
  • تحمیل شرایط تسلیم برای یک ملت گرسنه از غرب هیچ بعید نیست  آمریکا فقط قیافه مردمی بودن و لرد بودن دارد وگرنه در عمل هیچ شرط اخلاقی رعایت نخواهد کرد. 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.