راهبرد نجات اقتصاد ایران

این وبلاگ تلاشی فرهنگی جهادی برای توسعه و پیشرفت اقتصاد ایران است

راهبرد نجات اقتصاد ایران

این وبلاگ تلاشی فرهنگی جهادی برای توسعه و پیشرفت اقتصاد ایران است

راهبرد نجات اقتصاد ایران ( 515 ) طرحی برای ارزان کردن مواد غذایی تا 50% درصد.

یکی از زیانبار ترین آثار تحریم افزایش بی ضابطه و افسار گسیخته مواد غذایی است که نه تنها وضعیت فعلی زندگی مردم ایران به شدت در تنگنا و فشار می گذارد .

بلکه آینده سلامت جامعه را نیز به شدت مخدوش و موجبات هزینه های عظیم درمان و از کار افتادگی را رقم خواهد زد

دیری نخواهد گذشت که با فرزندان ضعیف تر کوتاه قد تر با انواع و اقسام بیماری دست گریبان تر روبرو خواهیم بود.

متاسفانه نبود بودجه دولتی از مسئولان کشور یک افلیج کامل ساخته است فلج های فکری و عملیاتی را شاهد هستیم که در طول تاریخ بی سابقه بوده است؟

از آن سمت بخش عمده مواد غذایی موجود در بازار بوسیله انحصار و عرضه قطره چگانی ناشی از عدم اطمینان به آینده انفجار قیمتی داشته و به قیمتهای تا 300 درصد بازار جهانی در داخل عرض می شوند؟

بطور مثال در حالیکه قیمت حبوبات در بازار داخلی تا یک بسته 900 گرمی به 75هزار تومان هم رسیده در بازار جهانی در بدترین شرایط تنی 665 دلار تا 1050 دلار عرضه می شود.

حتی اگر بالاترین قیمت هم مبنای نرخ قرار گیرد نرخ یک کیلو حبوبات در بازار داخلی خرده فروشی با احتساب حمل بسته بندی سورت و غیره نباید بیشتر از 35 هزار تومان بیشتر باشد.

این فاصله عظیم ناشی از عدم حساسیت و عدم رسیدگی به موضوع توسط نهادها و دولت هست متاسفانه این فاصله در برنج از قیمت دو برابر و نیم هم بیشتر است یک کیلو برنج خارجی در حالیکه قیمت 12000 هزار تومان تا 25 هزار توان ( در بهترین نوع و گرانترین اقلام ) با ارز معادل دارد در بازار داخلی تا 400 درصد گرانتر هم فروخته می شود؟

این فاصله های عظیم ناشی از بی تدبیری کوتاهی و عدم رسیدگی و همینطور عملیاتی نبودن طرحهای گذشته دولت است؟

چون دولت فاقد هر گونه طرح و هر گونه برنامه و روش است.

این نشان از نداشتن کارشناس و تفکر آزاد در دولت است انتصابات گسترده تعدادی تحصیل کرده اصول گر ا جوان بدون پشتوانه تجربه تنها با توصیه خواص کار را به داشتن لشگر بی خاصیت کشانده است؟

نه تنها دولت فاقد برنامه و نظر است حاضر هم نیست از نظر و تفکر دیگران هم استفاده کند . بر خلاف ادعای استفاده در عمل شاهد تکروی و عدم استقبال هستیم که می تواند برای کشور بسیار زیانبار باشد؟

آثار حرکات زیانبار آقای احمدی نژاد هنوز دارد تلفات می گیرد  . فراموش نکنیم که ایشان هم خود و هم اطرافیانش را کامل و جامع می دانست.

اما طرح پیشنهادی دو جنبه کشت و واردات شامل می شود .

در هر دو پیشنهاد نیازی به سرمایه گذاری و بودجه دولتی ندارند.

 طرح اول پیشنهاد کشت مواد غذایی و حبوبات بصورت ویژه توسط کشاورزان و بخش خصوصی است که با حمایت و هدایت دولت باید انجام گیرد.

در حالت کلی حبوبات در ایران در مناطق خاصی همچون غرب کشور و منطقه کرمانشاه بیشتر به حالت دیم کاشته می شود.

در حالیکه حبوبات می تواند در سرتاسر کشور کشت شده و بجای هندوانه خربزه حتی گوجه فرنگی و سیفی جات جایگزین گردد.

نیاز است دولت یک قیمت پایه و تضمینی برای خرید محصول مازاد اعلام کند .

و همینطور در یک سطح وسیع رسانه ای ( سایت های خاص ) نحوه کشت و برداشت توسط کارشناسان خبره کشت تجربه کرده آموزش داده شود.

بدهی است تشویق دولت می تواند سطح کشت و مقدار محصول به شدت افزایش دهد 

واز 823 هزار تن فعلی به دو برابر برساند.

اولین مزیت کشت گسترده حبوبات اینست که این محصول پایداری و ماندگاری طولانی دارد و حداقل دو تا چهار سال می توان آن را انبار کرد مانند هندوانه یا خربزه غیره نیست که سریع باید مصرف یا صادر شود.

دوم اینکه آب کمتری را مصرف می کند سوم اینکه امنیت غذایی بیشتری برای کشور به ارمغان خواهد آورد و قادر است کمبود پروتئین مصرف گوشت قرمز و سفید را جبران کند.

چهام کشت گسترده حبوبات قادر خواهد بود از واردات گندم بیشتر و حتی نهاده های دامی جلوگیری کند ( چون غلاف و باقی مانده کشت حبوبات مصرف دامی دارد)

اما پیشنهاد دوم فراخوان دولت از تجار خوش نام و شرکتهای فعال کشور جهت واردات تحت ضابطه حبوبات و مواد غذایی بصورت ویژه است.

بدین وسیله می توان از سرمایه بخش خصوصی جهت واردات مواد غذایی استفاده کرد تا قیمتهای جهنمی مواد غذایی در داخل تحت کنترل و عاقلانه ساخت.

بدهی است جهت تشویق بخش خصوصی تحت مشارکت جهادی برای ارزان شدن قیمت مواد غذایی نیاز است تشویق های خاص در نظر گرفت.

 ترخیص با حداقل تشریفات بدون تعرفه گمرکی برای سه سال ( این ترخیص گمرکی بدون تشریفات و بدون تعرفه یا تعرفه بسیار پائین مثلا 5 درصد در پائین آوردن قیمت نقش اساسی دارد کشور امارات بعلت قرار گرفتن در شرایط خاص شرجی بالا و عدم کشاورزی موثر از بالا بودن قیمت مواد غذایی رنج می برد مدت 20 سال تعرفه ورود مواد غذایی را صفر کرد تا به یک امنیت غذایی و ارزانی مواد غذایی دسترسی پیدا کند )

این دو روش ساده می تواند قیمت مواد غذایی در کشور به شدت کاهش دهد.

فروریختن قیمتها برای دولت یک پیروزی بزرگ خواهد بود که در هنگامه تحریم امکان پذیر است آن هم بدون تخصیص ارز خاص با ارز آزاد ؟

بیشتر آنچه در بازار می گذرد تابع جو روانی تحریم و آچمز بودن دولت است ؟

بخش خصوصی قائل است به اینکه حرفهای دولت و مجلس باد هوا است عملیاتی نیست دولت قادر نیست کاری کند فقط حرف می زند؟

در دولت  مردی همچون حاج قاسم سلیمانی وجود ندارد که حرف و عملش یکی باشد بی اعتمادی کامل به حرف دولت تصمیم دولت دارد بی داد می کند از آن سمت هم دولت و شخص رئیس جمهور مرتب مطالبی را مطرح می کنند که زمینه اجرایی ندارد کارشناسی شده نیست لذا به این بی اعتمادی دارد بیش از بیش دامن می زند.

بی اعتمادی به دولت در واقع از زمان روحانی رقم خورده اما متاسفانه همچنان دارد می تازد و تلفات میگیرد آن هم بیشتر از ضعیف ترین اقشار جامعه ؟

شواهد حاکی از آن است که نه فقط نخود تولیدی کرمانشاه در سال جاری مصرف نشده و در انبارها ذخیره شده است 

بلکه از دو سال قبل هم مقداری قابل توجه نخود و حبوبات مصرفی در داخل کشور وجود دارد.

شکست آثار روانی امنیت احتکار کنندگان اولین اثر این دو طرح می تواند باشد به شرطی که طی یک تبلغات موثر متمرکز و تصمیم به موقع اجرایی شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.