راهبرد نجات اقتصاد ایران

این وبلاگ تلاشی فرهنگی جهادی برای توسعه و پیشرفت اقتصاد ایران است

راهبرد نجات اقتصاد ایران

این وبلاگ تلاشی فرهنگی جهادی برای توسعه و پیشرفت اقتصاد ایران است

راهبرد نجات اقتصاد ایران ( 511 ) اولویت های اشتباهی تنگه های احد خالی ؟

روز گذشته طی مراسمی در سالن همایش های صدا و سیما با حضور رئیس جمهور از طرح 17 میلیارد دلاری 48 طرح بزرگ گروهای فولادی و پتروشیمی ایران پرده برداری شد.

گفته شد این طرح ها سبب توسعه واشتغال 85 هزار نفری خواهد شد؟

در اینکه درست هنگامه تحریمهای عظیم دشمن طرحهای سرمایه گذاری قادرند یک تحرک و تلاش اقتصادی ایجاد کنند شکی نیست.

اما توسعه  طرحهای معدنی فولادی و حتی پتروشیمی در کوتاه مدت چقدر مثمر ثمر خواهند بود و چگونه قادرند دیوار تحریم مورد خدشه قرار دهند جای شک است.

هزینه چنین سرمایه های سنگینی در معادن در تسویه فاضلاب شهری در توسعه خوراک فولاد مبارکه تاثیر آنی و کوتاه مدتی بر توسعه و فرو ریختن دیوار تحریمها ندارند؟

توسعه این صنایع سنگین لازم اما زمان بر و دیر بازده هستند اصولا هم کار آفرینی آنچنانی ایجاد نمی کنند.

چون این صنایع نیاز به ماشین آلات سنگین یا خطوط تولید بسیار سنگینتر و گرانتر دارند بازده آنها هم در حداقل زمان دو تا ده سال بتدریچ نمودار خواهد شد.

اما من نفس کار تحسین می کنم در مقابل خاموشی و سکوت دولت روحانی حداقل دولت رئیسی فعال و به نقش رسانه و بازیگری در آن اهتمام دارد.

اما این تکلیف از روی ما و دولت بر نمی دارد؟

اول اینکه واقعا چنین سرمایه های در بخش نیمه دولتی ( خصولتی ) و بخش خصوصی ایران وجود دارد  

دوم اینکه آنها حاضرند این سرمایه در اختیار دولت و ملت قرار دهند با ضوابطی معین شکی نیست.

اما این جا های ذکر شده بهترین مکانهای سرمایهگذاری هستند در این هنگامه عود فشار و تحریم؟

بدهی است خیر حداقل می توان 30 پروژه ملی اقتصادی اثر گذار در فروریختن و بی اثر کردن تحریمها روی میز گذاشت که هم بخش خصوصی و خصولتی بهره اقتصادی لازم ببرد و هم بارهای بزرگی از پیش پای اقتصاد ایران برداشته شود؟

من تعدادی از این طرح ها در ذیل می شمارم بدون اینکه بخواهم اولویتبندی زمانی رعایت کنم 

امید است مسئولان کشور به این تنگه های احد خالی از سرباز و مدافع توجه عاجلی بکنند؟

1- پروژه تکمیل خط آهن بندر انزلی آستارا جهت اتصال کریدور راه آهن ایران به روسیه.

2- پروژه تکمیل راه آهن خرمشهر بصره ( اتصال راه آهن ایران و عراق )

3- پروژه تکمیل راه آهن چابهار به زاهدان-مشهد - سرخس ( به طول 1350 کیلومتر که 760 کیلومتر تکمیل و متصل بقیه منتظر چند قطعه کلیدی است )

4-طرح تکمیل پروژه بندر چابهار ( که سالها  است منتظر هند و چین باقی مانده ) 

5- طرح تکمیل جاده ترانزیت چابهار تا زاهدان و تا ساحل میناب و بندرعباس.

6-طرح تکمیل حلقه های مفقوده پتروشیمی ( رزین اصلی PET ) مواد یو وی  ضد تابش خورشید UV( جهت ساخت روکش های گلخانه های کشاورزی که به شدت قیمت آنها افزایش پیدا کرده است حتی به قیمتی معادل چهار برابر قیمت زمین گلخانه ) و مواد مورد نیاز دستگاههای تزریق پلاستیک از جمله PVC/ ABS/POM/PPو حتی UPVC

7-تکمیل کریدور ارمنستان به روسیه.

8- تهیه یا تولید کشتی های رو رو ( تریلی وکامیون بر) به تعداد 10 عدد در دریای خزر و همینطور در خلیچ فارس

9-تکمیل تولید پمپ های انژکتور جهت اتومبیل سواری و کامیون تراکتور این خط تولید با وجود واردات هنوز فعال نیست سالانه هزاران پمپ وارد می شود ( مشکلات بر می گردد به مصادره بانکی خط تولید )

10-تولید الکتروموتورهای استب موتور مورد نیاز تمام صنایع لوازم خانگی اداری صنعت

11- تولید کشتی های حمل گاز مایع LNG / LPG در مقیاس بزرگ و اقتصادی

12-تولید کامل کامیون در داخل کشور

13-تولید کامل اتوبوس در داخل کشور

14-تولید ورق آهن استنلس استیل کامل

15- خط تولید الیاف مصنوعی ( نساجی ) در تیراز بالای شش هزار تن ( rayon/acetate/polyesters/polyurethanes/nylon)

16- خط تولید کانتینر های یخچال دار خط کامل ساخت ایران

17-خط کامل تولید اتومبیل برقی هیبریدی

18- پروژه تولید گاز LNG  تبدیل گاز طبیعی به گاز مایع قابل حمل با تانکر که از سال 1386 رقم خورده هنوز به انجام نرسیده است

این پروژه کلید حمل گاز باکشتی به سرتاسر دنیا است

19-ساخت شهر بزرگ وسواحل مکران 

20- بهره برداری از میدان عظیم گازی چالوس در دریای خزر

این ها بعضی از حلقه های مفقوده اقتصاد ایران هستند این عدم ها یک سابقه تاریخی عجیب دارند مخلوطی از ندانم کاری خیانت عدم اولویت شناسی هر کدام در پائین دست خود هزاران واحد اقتصادی تولیدی را متوقف یا درمانده کرده اند 

این تنگه های احد هجوم دشمن نیاز دارد در کوتاه ترین زمان ممکن ترمیم یا ساخته شوند وگرنه حلقه دشمن تنگ تر و تیغش برنده تر خواهد شد 

شاید بتوان اذعان کرد راهبران اقتصاد ایران نه راه را بلد هستند نه از ماشین اقتصاد ایران اطلاعی دارند نه کاربلد هستند؟

ژانویه‌ی ۱۹۳۹ ویتگنشتاین نوشت: بر زندگی نشسته‌ام مثل سوارکار ناشی بر اسب، این را که همین حالا پایین نمی‌افتم فقط به نجابت اسب مدیونم!

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.