راهبرد نجات اقتصاد ایران

این وبلاگ تلاشی فرهنگی جهادی برای توسعه و پیشرفت اقتصاد ایران است

راهبرد نجات اقتصاد ایران

این وبلاگ تلاشی فرهنگی جهادی برای توسعه و پیشرفت اقتصاد ایران است

راهبرد نجات اقتصاد ایران ( 455 ) پیشنهاد ایجاد پل دریایی بین قطر تا استان بوشهر ایران.

امروزه یکی از نمادهای پیشرفت اقتصادی کشورهای ایجاد تاسیسات عظیم دریایی خشکی و یا تونل های زیرزمینی بین دو جزیره یا دو قاره است.

اینک ایران با پیشرفت عظیم تکنولوژی و مهندسی مواد قادر است یکی از شگفت انگیز ترین شاهکار مهندسی ترافیکی و اقتصادی بر فراز خلیج فارس بین ایران و قطر به دنیا معرفی کند؟

بدیهی است هزینه سنگین اولین خوان اجرایی چنین پروژه است؟

اما باکی نیست این پروژه با توجه به توجیح اقتصادی و سیاسی عظیم خود به سرعت و کوتاه مدت می تواند این هزینه را جبران حتی درآمد زایی هم بکند>

با توجه به محاصره زمینی قطر توسط عربستان این پل می تواند راه عبور اتباع قطر و حتی شبه جزیره عربستان به اروپا و آسیا هموار کند .

و با توجه به عوارض بالا تردد در چنین بزرگراه های که بیش از 40 دلار برای هر سواری می توان امیدوار بود ظرف 5 سال تمام هزینه ناشی از سرمایه گذاری اولیه باز گردد.

همچنین عبور کامیونهای حامل مواد غذایی و صنعتی مورد نیاز قطر که قبل از محاصره به روزانه 500 دستگاه می رسید می تواند تضمین دوم درآمد چنین پل و بزرگراه اقتصادی باشد.

از لحاظ سیاسی هم این پل می تواند راه گشایی بسیاری در منطقه باشد تحت عنوان بزرگراه هوایی صلح و دوستی بر فراز خلیج فارس.

از لحاط اقتصادی این بزرگراه می تواند پلی باشد بین ایران و سایر کشورهای جنوب خلیج فارس برای صادرات انواع تولیدات کشاورزی و غذایی ایران همینطور ساخت پل هزاران ایرانی را مشغول کار خواهد کرد.

فقط مشکل ساخت چنین پل بزرگی با پایه های بزرگ بتنی متعدد اعتبار و سرمایه اولیه است؟

این مشکل هم با سرمایه گذاری کلان طرف قطری به نسبت هزینه مساوری بین ایران و قطر قابل تهیه است.

حداقل هزینه احداث چنین پلی 20 میلیارد دلار خواهد بود با توجه به مسافت 185 کیلومتری بین دو ساحل اگر چه در بین راه می توان چند جزیره ایرانی بین راه را هم به هم متصل کرد؟

هزینه بزرگترین پل مشابه در چین به مسافت 40 کیلومتر 2/3 میلیارد دلار بوده است.

اما با توجه به عمق بیشتر خلیج فارس در بعضی نقاط و همینطور ایجاد چند دهانه بزرگ 70 متر ارتفاع برای عبور کشتی های بزرگ هزینه کمتر از بیست میلیارد دلار نخواهد بود.

بدیهی است این پل طرف دو سال امکان افتتاح دارد به شرطی که طرف قطری تمام اعتبار پروژه را نقدا در اختیار شرکت های پیمانکاری قرار دهد و ایران سهم خود را بعد از پایان پروژه بصورت اقساط پرداخت نمایید یا از طریق عوارض عبوری وجه طرف ایرانی مستهلک شود؟

اما اصلی ترین شرط ایران باید ساخت پل توسط شرکت های ایرانی باشد اگرچه ناظر و مهندسین ناظر می توانند قطری یا اروپایی باشند.

این پل راه گشایی بسیاری از مشکلات قطر و ایران خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.