راهبرد نجات اقتصاد ایران

این وبلاگ تلاشی فرهنگی جهادی برای توسعه و پیشرفت اقتصاد ایران است

راهبرد نجات اقتصاد ایران

این وبلاگ تلاشی فرهنگی جهادی برای توسعه و پیشرفت اقتصاد ایران است

راهبرد نجات اقتصاد ایران ( 215 ) "رکود" بسیار سنگین از تبعات بحران ارزی و راه مقابله ؟

یکی از آثار کودتای ارزی رکود بعد از افزایش قیمت ارز است که گاهی بسیار سنگین و کمر شکن بروز می کند؟

با توجه به اینکه اقتصاد ما از قبل هم در رکود شش تا هفت ساله بسر می برد و با توجه به اینکه شدت افزایش قیمت ها بسیار سنگین و گاه تا سه برابر بود.

لذا رکود پس از کودتای ارزی هم بسیار سنگین خواهد بود همانند زلزله که در هر سرزمینی رخ دهد تا مدتها اقتصاد و گردش مالی در سرزمین زلزله زده را متوقف می کند

این زلزله ارزی هم چنین آثاری دارد متاسفانه دولت همچنان در این زمینه در خواب بسر می برد؟

اولین آثار افزایش قیمتها روی تولید خواهد بود چون واحدهای تولیدی بلافاصله با افزایش قیمت مواد اولیه تولید روبرو خواهند شد با توجه به اینکه قبلا هم در بحران به سر می بردند قادر نیستند یک دفعه افزایش سه برابری مواد اولیه را تحمل کنند از آن بدتر اکنون فروش کالا حتی مواد اولیه تولید منوط به پرداخت نقدی است؟

این هم از آثار شوم زلزله ارزی است در واقع اکنون تحویل کالا و مواد اولیه منوط به پیش پرداخت شد همانند تحویل ارز به قول خارجی ها منوط به ADWANCE PAYMENT  است که خود از آثار عدم اطمینان به قیمتها ( چون بازار ملتهب است هر لحظه امکان افزایش قیمت وجود دارد)

همینطور ناشی از عدم اطمینان به دولت و مقررات ورود کالا یا کار کرد عادی گمرک ناشی می شود.

که خود فاجعه دوم پس از زلزله ارزی است همانند بیماری های مسری بعد از زلزله ( تیفوس وبا )

عذر خواهی مرا به خاطر رک و پوست کنده صحبت کردن به پذیرید اگرچه در عمل این فاجعه دوم (رکود  سنگبن ) بدتر از تیفوس و وبا است؟

به هر حال این فاجعه رخ داده خرید نقدی مواد اولیه و کالا در حالیکه تولید با این مواد اولیه گران شده مقرون به صرفه نخواهد بود چون هنوز کالای تولیدی با مواد اولیه نرخ پایین در بازار وجود دارد.

نه فروشنده حالا آمادگی دارد این تولید گران بخرد نه مصرف کننده توانایی خرید کالا به نرخ گرانتر دارد؟

مصرف کننده به شدت مصرف خود را محدود خواهد کرد حتی طبق شواهد از خرید کالاهای گران خودداری و به خرید مواد غذایی ارزانتر رو خواهد آورد فروش گوشت و مرغ به شدت کاهش پیدا کرده فروش غذایی ارزان مانند ماکارونی و مشابه افزایش پیدا خواهد کرد

بطور کلی بعد از زلزله فروش مواد غذایی فرآوری شده کاهش وحشتناک و فروش مواد غذایی ارزان به شدت افزایش پیدا خواهد کرد .

در آمریکا پس از بحران مالی 2008 فروش ساندویچهای 2 تا 5 دلاری تا پنجاه درصد و فروش ساندویچ های 6 تا 8 دلاری تا هشتاد درصد متوقف شد.

در عوض ساندویچهای یک دلاری تا دو برابر افزایش فروش داشتند.

در واقع مصرف کننده ایرانی قبل از افزایش نرخ ارز هم توانایی خرید نداشت اکنون که جای خود دارد؟

نتیجه واحد های تولیدی یک به یک می خوابند و کارگران ترخیص می کنند.

و بیکاری حداقل دو میلیون نفری برخورد اول بازار با تورم و کودتای ارزی سه برابری است

هم اکنون بیش از نیمی از چاپخانه ها به علت گرانی کاغذ و گرانی بسیار سنگین مرکب و ملزومات چاپ در حال تعطیل و نیمه تعطیل هستند بعضی هم درب چاپخانه را بستند و کارگران اخراج کردند.

همینطور صنف تولیدی پوشاک  و سراج و کیف و کفش هم دچار همین وضعیت است.

بسته شدن یک واحد تولیدی کوچک ضرر زیان عظیمی برای اقتصاد ایران است 

چون دوباره شروع به کار آن با کرام الکاتبین    بعد از مدتی بسته بودن پرداخت عوارض مالیات بیمه پیدا کردن کارگران ماهر سابق دشوار و اگر محل اجاره ای باشد که کار بسیار سخت تر خواهد بود.

نتیجه عدم تولید چند هزار کفش پوشاک کیف .......... وابستگی بیشتر به واردات و وابستگی بیشتر به ارز خواهد بود.

وقتی در سر تا سر کشور چند هزار واحد تولیدی بسته شود آنوقت آثار عظیم بیکاری و رکود بسیار چشمگیر خواهد بود.

لذا ضروری است قبل از بروز فاجعه تدابیری اندیشید 

اولین گام پرداخت چند یارانه چند برابری حداقل دویست هزار تومانی حداقل برای سه مرتبه به فاصله هر دو ماه یک بار تا توان مالی عامه مردم کمی تقویت شود ( آقایان دولتی لازم است جهت ولخرجی برای عامه هم شده باشد کمی از آن ریالهای عظیمی که جهت فروش دلار در بازار فروخته اید خرج کنید)

اگرچه من اعتقاد به دادن یارانه جنسی حداقل 10 کیلو حبوبات بابت یارانه کالایی دارم این حرکت هم دولت از دادن کوپن به مردم بی نیاز می کند هم باعث پایین آمدن قیمت مواد غذایی خواهد شد.

دومین گام دولت اینست که در این موقع بحرانی کمی خساست کنار بگذارد و از درآمد آینده بخشش کند این گام بسیار ضروری و الزامی و حیاتی آست اگر گوش شنوایی باشد الحمدالله همه کر وکور شده اند بخصوص دولتی ها؟

روایت داریم اگر جان شما به خطر افتاد مال و سرمایه خود را بدهید و جانتان را به سلامت ببرید.

اکنون که دولت و معیشت ملت به خطر افتاد لازم است دولت اعلام کند هر واحد تولیدی که اکنون ایجاد شود برای بیست سال از پرداخت هر مالیاتی معاف است.

بدهی است شرایط این واحد تولیدی این است که ظرف حداقل 3 تا 4 ماه شروع به تولید کند ولو به شکل کوچک و تعداد کم تیراژ تولید ولو با مکان اجاره ای.

لازم است برای اینکار یک سامانه درست شود تا داوطلبان ثبت نام کنند.

اگر تبلیغات به موقع انجام شود حداقل این سرمایه گذاری به 200 میلیارد دلار خواهد رسید.

اگرچه دولتی ها همیشه این پیشنهاد ها را با بخل و خست بررسی کرده و ملوث می کند باعث می شود این طرح ها موفق نباشد ( این از لئین بودن تصمیم گیرنده حکایت دارد مثلا بخل می کند به جای بیست سال مدت پنج سال یا ده سال مطرح می کند یا بجای تمام مالیاتها فقط معافیت از مالیات ارزش افزوده اعلام می کند این حکایت از این دارد طرف برای خوردن و دزدیدن خودش بخل دارد کسی دیگری منفعت ببرد مبادا از سهم که می تواند اختلاس کند کم بیاید؟)

این طرح منافع عظیمی برای ملت دارد اگر بد خواهان بگذارند؟ 

حداقل منفعت آن اینست که اقتصاد کشور به رکود بیشتر دچار نمی شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.