راهبرد نجات اقتصاد ایران

این وبلاگ تلاشی فرهنگی جهادی برای توسعه و پیشرفت اقتصاد ایران است

راهبرد نجات اقتصاد ایران

این وبلاگ تلاشی فرهنگی جهادی برای توسعه و پیشرفت اقتصاد ایران است

راهبرد نجات اقتصاد ایران ( 427 ) دعوت مجدد آمریکا از ایران برای مذاکره نتیجه تغییرات در ؟

درست در هنگامه تظاهرات داخلی در آمریکا بر علیه دولت و شکست سیستم پزشکی آمریکا در مقابله با کرونا و پدیدار شدن آثار اقتصادی کرونا بصورت هم زمان هم ترامپ هم برایان هوک خواستار بازگشت به میز مذاکره شدند.

این همزمانی سیاست مداران ایرانی را به اشتباه انداخت که این درخواست مجدد برای مذاکره محصول پایین آمدن محبوبیت ترامپ برای انتخابات آتی آمریکا است ؟

لذا آمریکا و شخص ترامپ به این توافق برای انتخاب مجدد در نقش رئیس جمهور نیاز به این توافق دارند؟

از وزیر امور خارجه تا کارمندان ارشد دولتی و حتی سر مقاله نویسان و بزرگان قم همگی در این زمینه قلم فرسایی کردند و دعوت به مذاکره را رد کرده و منتفی دانستند؟

حتی گامی جلو تر گذاشته بعضی طلب امتیازات بیشتر از اوباما برای مذاکره مجدد طلب نمودند.

حتی رسانه های غربی نیز با شیطنت فراوان همین تحلیل را روی میز گذاشتند تا ایران آن را بیشتر از گذشته مورد توجه قرار دهد؟

شکی نیست که کمتر شدن اعتبار سیاسی ترامپ یکی از عوامل این بازگشت به میز مذاکره است اما دلیل اصلی نیست؟

دلیل اصلی اصلا در آمریکا و اروپا نیست دلیل اصلی این همه اصرار و تمنا در داخل ایران است.

چه دلیل و یا دلایلی باعث این تغییر شده است.

اما واقعیت موضوع و آنچه باعث این درخواست مجدد مذاکرات شده بیش از هفتاد درصد تغییرات پیش آمده در تهران است نه در آمریکا؟

اما چه تغییراتی در تهران به وقوع پیوسته که طرف آمریکایی غرورش را شکسته و مجدد در خواست مذاکره را روی میز گذاشته است؟ 

تغییرات زیر آثاری از شکست ترامپ در سیاست فشار حداکثری خودش را در آینده بسیار نزدیک لمس و مشاهده کرده است پیش بینی کرده .

 این تغییرات تهران ؟

1- تغییر ساختار سیاسی مجلس به اکثریت اصول گرایان و مخالفان با برجام و سازش و بروز یک تحول خواهی اقتصادی در بین اعضاء نمایندگان جدید مجلس.

2- شکست روحانی در سیاست های مورد نطر خودش اعم از برنامه های اقتصادی صلح جویی به مسلخ بردن کشور تحت لوای مذاکره با کدخدا و همین طور سقوط و یا بی اثر شدن نظرات روحانی در حاکمیت ( در واقع طرف آمریکایی زودتر از خود تیم روحانی به شکست و برکناری ضمنی او پی برده است) همینطور تغییرات بسیار محسوس در جو عمومی کشور و همراهی اکثریت به پیروی از سیاست عدم آشتی با پیمان شکنان و جو ضد آمریکایی بوجود آمده در کشور در حالیکه وقتی برجام به نتیجه رسید کشور های آمریکایی و اروپایی محبوبیت زیادی در بین ایرانیان داشتند اما اینک این محبوبیت تبدیل به نفرت شده است درست همان احساسی که سیاه پوستان آمریکای نسبت به دولتمردان آمریکایی دارند. آمریکا با دست خودش چنان نفرتی خرید که در تاریخ 200 ساله اخیر ایران این نفرت بی نظیر است هر چه دولت ایران سعی می کرد این جو ضد آمریکایی درست کند ناموفق بود اما این تغییر بدست شخص ترامپ به احسن وجود محقق شد؟

3-تمام شواهد حاکی از فرو ریزی تحریم ها حکایت دارد؟ در واقع اقتصاد کرونا زده غربی هم اکنون نیز بسیار صدمه پذیر شده است متاسفانه ایران در این زمینه فعال نیست هم اکنون ایران می تواند با پرداخت تهاتر هر کالای را در اروپا حتی آمریکای شمالی و جنوبی خریداری کند حتی چند صد میلیارد دلار

4- فروریزی ضمنی و تدریجی همینه آمریکا در جریان انتقال بنزین به ونزوئلا و آماده کردن افکار عمومی دنیا برای مراودات بیشتر ایران با کشورهای مختلف.

5- تغییرات محسوس در سیاست های اقتصادی بخش داخلی ایران برای نیل به خودکفایی نسبی در تولیدات و جبران کسری های اولیه بخصوص اینکه هیاهوی اولیه تحریم ها هم فرونشسته و کشور به تدریج دارد روی پای خودش می ایستد اگرچه این سیاست باید از اول توسط دولت پیگیری می شد که نشده امید است مجلس با مصوبات سریع و محکم کار را تمام کند.

این پنج دلیل آمریکا را نه فقط شخص ترامپ به عقب نشینی آشکار وادار کرده است.

نه تغییرات در سرزمین اصلی آمریکا؟

اینک شروع روند پیروزی با ایران است اگر بصورت ملموس در جهت آن حرکات شتابان داشته باشد.

بخصوص اینکه رئیس جمهور آینده ایران هر کسی باشد صلح طلب از نوع روحانی نخواهد بود.

در واقع آمریکا هم سیاست مداران وابسته خود را در ایران از دست داد هم یک جو عمومی ضد آمریکای و حتی ضد غربی در کشور مستولی کرد.

 ایران باید دوسال پیش روحانی را برکنار و موانع تولید از سر راه برمی داشت می توانست ماه ها قبل آثار پیروزی را نمودار کند.

نه اکنون که آثار تحریم و کرونا اقتصاد کشور را به کلی ضعیف کرده است.

اگرچه باز هم دیر نشده هرچه زودتر این تغییرات به وقوع به پیوندد می تواند پیروزی ایران رقم بزند.

راهبرد نجات اقتصاد ایران ( 426 ) توزیع نا برابر فرصت ها با آمدن کرونا به فلاکت ختم شد؟

ابعاد تخریب اقتصادی اجتماعی کرونا بسیار بیشتر از بعد پزشکی و تلفات انسانی آن بوده است؟

قبلا گفته می شد 3 سال طول می کشد تا اقتصاد ها به وضع قبل از کرونا باز گردنند.

اما اینک رسما اعلام شد تا ده سال طول می کشد تا اقتصاد آمریکا و اروپا به وضع سابق بازگردد شاید هم هرگز به وضع اقتصادی سال 2019 در بسیاری اقتصادها بازگشت نداشته باشیم؟

اما اقتصاد ایران قبل از کرونا با توزیع نابرابر و توزیع به نورچشمی ها و فساد رنج می برد اینک در تخریب کرونا و تحریم همینطور مدیریت ناسالم دارد به فلاکت محض منجر می شود.

چشمهای که کور است وضع آمریکا را می بیند اما از دیدن مشکلات داخلی عاجز است.

حداقل در آمریکا یک غذای مجانی توزیع می شود در بسیاری از نقاط ایران همین هم نیست؟

حالا صف های آنان طولانی شده اینجا اصلا غذایی نیست.

فرق آقایان با مردم عادی این است که شکمشان سیر است وضعشان تغییر نکرده قادر به درک تغییرات نیستند؟

وضع تورم بسیار افسار گسیخته در حال پیشروی است بخصوص قیمت مواد غذایی بیداد می کند.

قیمت برنج و حبوبات بسیار افزایش یافته نسبت به سال گذاشته بیش از نرخ تورم رسمی و حتی غیر رسمی در حالیکه بسیاری از خانواده ها از تهیه مواد غذایی حتی با نرخ های سال قبل مشکل داشتند.

اینک بکلی ناتوان شده اند

در قانون اساسی قید شده (طبق اصول 19 و 43 ) دولت موظف به تامین مسکن خوراک پوشاک بهداشت درمان آموزش  آحاد مردم ایران است.

همه پیشکش فقط اینک وضع خوراک و تغذیه مردم با حداقل ها رعایت کنید ؟

همان هم آقایان با دادن شعارهای بزرگ و بلند پشت گوش می اندازند؟

بله آقای روحانی ما هم با کوپن مخالفیم اما اینک اگر دولت سریعا دست به اصلاحات در کشور نزند همان نان خالی هم به بسیاری نخواهد رسید با این وضع فعلی قیمت اقلام خوراکی بیش از حداقل حقوقها خواهد شد تازه اگر شغلی و حقوقی باقیمانده باشد؟

شواهد حاکی از حداقل 4 میلیون بیکار شده کرونایی حکایت دارد؟

تازه بقیه شاغلین هم وضع بسیار متزلزلی دارند با ادامه رکود تحریم حداقل این تعداد بیکار به دو برابر تا پایان سال بالغ خواهد شد.

دولت باید قبل از باز توزیع مجدد فرصت ها برای حداقل تغذیه یک تصمیم بسیار سریع بگیرد.

نیاز است با استفاده با کارت هوشمند نسبت به توزیع مواد غذایی و حداقل پروتئین افراد در معرض آسیب فکر جدی بشود.

دولت که عافیت طلب و رفاه زده بی تدبیر است از مجلس یازده هم باید پرسید آقا حساسیت شما کجا رفته؟

نکند دل مشغولی به قبضه کامل دولت مجلس رئیس جمهوری شما را از خدمت به موقع و خدمت به وضع مردم غافل شوید؟

چشمهای که صبح تا شب اخبار آمریکا را دنبال می کنند ای آقا 40 میلیون بیکار صفهای طولانی ......

اولا نسبت به جمعیت 300 میلیونی ما بیشتر از آمریکا آسیب دیده ایم.

کشور ما قبل از کرونا هم با 12 میلیون بیکار مواجه بود  اینک نیز آمار دقیقی وجود ندارد؟

به علت وضع شکننده بسیار خطرناک اقتصاد ایران به شرح 

1- چون بسیاری از شاغلین ما جزء اقتصاد خرد و خود اشتغالی بوده است و قبلا هم گردش مالی آن هم تکافوی مخارج یک خانواده را نمی کرد متاسفانه بیش از 6 میلیون خود اشتغالی که اغلب هم مشمول بیمه بیکاری نمی شوند.

2-مخفی بودن اشتغال بسیاری با قرار دادهای زیر یک سال که در جریان کرونا تمدید نشدند.

3-فروش نرفتن بسیاری از محصولات تولیدی های داخلی و حتی وارداتی شاهد فرو ریزی بسیاری از کسب ها خواهیم بود.

4-افت شدید فروش اغذیه و کافه رستورانها در ایران نشان از قلت درآمد دارد 90 درصد کاهش در گردش مالی و توقف حضور گردشگر در هتل ها بیشتر ناشی از فقر و اندیشه نگران برای روزهای آینده است در حالیکه در کشورهای ثروتمند با افزایش سفارش به رستورانها مواجه هستیم.

5-هنوز آسیب شناسی کلی از اقتصاد بعد از کرونا مشخص نشده است اما شواهد از برچیده شدن بسیاری از کافه ها آبمیوه فروشی ها اغذیه فروش ها حتی بستنی فروشی های سنتی و رستورانها  دارد.

این صنوف یک چهارم بازار تشکیل می دهد بطور کلی رفتار مصرف کننده به شدت تغییر کرده و خواهد کرد. مصرف شیر و مواد لبنی تا 40 درصد اگرچه دبیر انجمن تولیدکنندگان شیر خام رقم 21 درصد رسمی مطرح کرده است می تواند روی سلامتی مردم تاثیر جانکاهی بگذارد.

6- تقلیل محسوس فعالان اقتصادی و محدودیت تردد همراه با ازدیاد مشکلات بر بازار می تواند اثر دراز مدت و مرگباری باقی بگذارد توضیح اینه وضع اقتصاد ما قبل از آمدن کرونا هم خراب بود

با یک آپارتاید مذهبی قومی و جناحی در واگذاری های امتیازات روبرو بودیم.

عده ای با رویگرد سپردن امتیازات به خودیها و یا هم جناحی ها گوی سبقت از آفریقای جنوبی قبل از ماندلا را ربوده بودند؟

این سالهای اخیر هم تقریبا هیچ امتیاز یا جوازی بدون دریافت رشوه یا واگذاری جناحی و گروهی صادر نشد.

کار به جایی رسیده است که هیچ تقاضای بدون همراهی نفوذ و رشوه امکان پذیرفته شدن ندارد.

حالا این وسط عده ای طرح سرمایه گذاری در ایران با دریافت 250 هزار یورو تصویب می کنند؟

کدام احمقی حاضر است در چنین محیط مملو از کثافت بخل رشوه مالیات عوارض باج خواهی کارمندان دوایر مختلف سرمایه گذاری کند؟

اما چرا اگر کسی از دست داعش یا طالبان گریخته باشد شاید ایران انتخاب کند آن هم شاید برای اول کار چونکه از عالم دنیا بی خبر است همچو که آشنا شد مطمئن باشید رحل هجرت آغاز خواهد کرد.

باید خودمان اذعان کنیم با مردم بد تا کردیم بسیار هم بد چه لزومی دارد ایرانی حقارت و تحقیر اروپایی ترکیه ای اماراتی بپذیرد اما حاضر به سرمایه گذاری در خانه خودش نباشد؟

حتی مسئولان از خدمت مرخص شده یا بازنشسته هم برای سرمایه گذاری از ایران می گریزند؟

یکی نیست از ایشان سوال کند شما چرا همین گندی است که خودتان زدید.

جواب مشخص است با سرمایه ریسک نمی کنم؟

کرونا فرصت خوبی به حاکمیت داده است تا تمام امتیازات جاهلی و قبلی را الغا کنیم .

فرصت خوبی هست تا همه را مساوی در مقابل قانون و مردم ببینیم ؟

ایا وقتش نرسیده است؟

چرا وقتش رسیده بسیار هم دیر شده است نگرش یکسان اعطاء یکسان امتیازات می تواند فردا صبح انقلابی در صنعت کشاورزی و تجارت کشور به پا کند؟

اگر خناسان و بخیلان و تمامیت خواهان رئیس به دنیا آمده بگذارند.

همین فردا صبح اعلام کنید ده صد هزار جواز تاسیس کسب کشت یا صنعت بدون هر گونه تفاوت و تبعیض واگذار می شود.

ببینید چه انقلابی در تولید و کسب کار ایجاد خواهد شد.

من به دولت روحانی هیچ امیدی ندارم اما شاید مجلس بتواند این سد شکنی را پیشه کند.

به شرطی که آقایان سمت مال جاه خواهی نکنند؟  

راهبرد نجات اقتصاد ایران ( 425 ) ارث روحانی "سرزمین سوخته" نه یک دولت "ورشکسته"؟

این روزها مجلس و گروهای فعال سیاسی از تحویل یک سرزمین سوخته توسط روحانی به دولت بعدی سخن می گویند.

اگر چه این تخمین صحیح نیست ؟

چون روخانی بدنبال بازگشت به قدرت است اما با یک واسطه نمادین فرض یک دولت دیگر با رهبری یکی از خادمین صدیق خودش؟

برای همین دارد ساز کاری را تدوین می کند تا هر دولتی بعد از او روی کار بیاید نتواند کار کند؟

الف بای این دولت تحویلی یک دولت ورشکسته با چهار تا پنج برابر بدهی بودجه سالیانه به بانکها به تامین اجتماعی به پیمانکاران به بازنشستگان ؟

دولت روحانی در صدد است با هزینه بسیار سنگین برای کسب محبوبیت بین اقشار خاص ( طبقه ثروتمند ) هزینه های نجومی بر ملت ایران تحمیل کند .

هزینه های که محل تامین ندارند بدون بودجه هستند.

فاقد توجیح اقتصادی هم هستند ؟

اگرچه دولت بیش از چهار سال است این رویه را پیش گرفته اما اکنون به آن سرعت و عمق بخشیده است؟

مقدار دقیق بدهی کلی دولت نامشخص و پنهان است اما عدم تلاش دولت برای جبران کسری بودجه نشان از یک حرکت هدفمند برای شکست دولت بعدی در حال انجام است.

مقدار زیادی اوراق قرضه دولتی با سررسید سالهای آینده تعداد زیادی پروژه غیر قابل اتمام مانند پروژه مسکن اجتماعی و ملی با ایجاد بدهی کلان بدون اجراء در دست عمل است.

علاوه بر بدهی های جاری و افزایش شدید نقدینگی ناشی از ولخرجی دولت حاکی از یک هدف آتی دارد.

روحانی و اصلاح طلبان می دانند برنده انتخاب رئیس جمهوری آینده نخواهند بود.

لذا در صدد هستند تا یک بمب ساعتی زیر پای دولت بعدی بکارند تا قادر به شروع هم حتی نباشند؟

تحریم و کرونا هم به روحانی کمک کردند تا او پروژه خود را با دست یازیدن به مشکلات اقتصادی ناشی از بستن بازار و تحریم لاپوشانی کند.

روحانی در صدد است بعد از شکست زود هنگام دولت بعدی مجددا با دست آویز مذاکره و توافق با کدخدا به صحنه بیایند؟

این شاخصه عدم تمایل به تصیحیح بودجه تصیحیح مخارج دنبال کردن اهداف خیانتی را در آینده نزدیک در خود پنهان دارد؟

روحانی بسیار موذی تر از دیگر رئیس جمهورهای قبلی است؟

نشان به آن نشان که مقام دستور دهنده حمله به دانشجویان در خوابگاه دانشگاه تهران خودش بود اما در مناظره کاندیدا های رئیس جمهوری در سال 92 طوری وانمود می کرد که شخص دستور دهند قالیباف یا دیگران ( اصول گرایان ) هستند.

روحانی خوابهای شومی برای دولت و ملت تهیه دیده است؟

روحانی حتی پروژه در تنگنا گذاشتن رهبری را هم بارها کلید زده؟

گاهی مستقیم و بسیاری وقتها غیر مستقیم؟

بسیار مراقب این مار خوابیده در حاشیه باشید او زهر بسیاری در سرنوشت ملت خواهد ریخت اگر مراقب نباشیم؟

او همانند گروه حجتیه منتظر است تا ظلم و فساد افزایش یابد تا ایشان دوباره به صحنه بازگردد؟

در واقع اسب تراوای او خونین تر و غمگین تر از آمریکا است ؟

چون او در خانه عمل می کند آمریکا در خارج؟

در واقع او نقش اساسی در بازگشت آمریکا می خواهد ایفا کند بیش از 30 دلیل قانع کننده برای این تحلیل وجود دارد باشد تا سر فرصت از دلایل پرده گشایی کنم؟

بی شک دولت تحویلی او ورشکسته کامل خواهد بود. 

راهبرد نجات اقتصاد ایران ( 424 ) خروج از بحران اقتصادی نیاز به "برنامه " یا "معجزه " دارد؟

بعضی از بزرگترین اقتصاد دانان معتقد هستند وقتی رکود و بحران اقتصادی به بن بست و ایستایی رسید.

برای خروج علاوه بر برنامه به معجزه هم نیاز داریم تا اقتصاد کشوری بحران زده را به وضع فعال و عادی  بازگردانیم؟

در قرون گذشته برای رهایی از چنین بن بست هایی جنگ و انتقال بحران به کشور ثالث پیشنهاد می شد.

اگرچه آمریکا و اسرائیل در قرن بیست یک هم از این روش برای گشودن فشارهای اقتصادی و سیاسی استفاده می کنند؟

اما بطور کلی در دنیای معاصر برای خروج از بحران و رکود یک ابر پروژه یا یک مگا پروژه برای خروج از بحران توصیه می شود؟

همانند پروژه مارشال بعد از جنگ جهانی دوم یا پروژه بزرگ راه ابریشیم توسط چین یا برنامه های بازسازی آلمان ؟

این پروژه ها می توانند به منزله یک موتور ملی یا موتور جهانی اقتصاد کشورهای درگیر به فعالیت و رشد زود هنگام ترغیب کنند.

اگر چه کشور ما درگیر با یک بوروکراسی و فساد اداری مزمن هم هست لذا ترکیب فساد و عدم کارآیی اداری و بوروکراسی رکود اقتصادی نهادینه شده غیر قابل بهبودی را سبب خواهد شد.

اما یک برنامه تحریک ساخت ساز خارج ازسیستم دولتی فقط با اعطای امتیازات به بخش خصوصی می تواند " معجزه " به پا کند.

به شرطی که طراحان و واگذار کنندگان اصلی پاک دست و پاک نیت باشند.

و تمام مسیر را مین زدایی و ریل گذاری کرده باشند.

لذا ابر پروژه ساخت 7 میلیون مسکن فضل که در راهبرد 423 اشاره شده می تواند موتور محرک کل اقتصاد ایران و تمام بخش های اقتصادی کشور باشد .

همانطور که میدانید کمبود بودجه و نبود روحیه فداکاری و اضافه کاری کارمندان دولت عملا دولت را از توانایی موتور محرک بودن خارج کرده است.

لذا نیاز است این حرکت با توان بخش خصوصی داخلی و یا خارجی ایرانی انجام شود.

منظور از خارجی ایرانی سرمایه داران ایرانی مقیم خارج هستند چه در موقع اوج تحریم ها هیچ کشوری کمک مالی و یا وام خارجی به ایران نخواهد داد.

این پروژه 7 میلیون مسکن فضل حداقل 20 امتیاز ویژه و اثر جنبی خواهد داشت به شرح ذیل

1-اولین اثر آن بکار گیری و اشتغال حداقل 3 میلیون نفر به صورت مستقیم و 5 میلیون بصورت غیر مستقیم خواهد بود.

می دانیم رونق ساختمان سازی حداقل 170 صنعت کارخانه ای و هزاران صنف را فعال خواهد کرد.

بلافاصله پس از آهن آلات ساختمانی و کاشی سرامیک سیمان سنگ بری درب پنجره عایق کاری و هزاران قطعه مستقیم مورد نیاز در دوم نیازهای ساختمانی دور پرده مبلمان منزل لوازم آشپزخانه و غیره فرا خواهد رسید و این روند همچنان ریشه دار و مسلسل وار گردش خواهد کرد

2- باعث ایجاد شور شعف و امید بخصوص در جوانان خواهد شد بخصوص قشری که خریدار و سرمایه گذار خرد برای ابتیاع این واحد ها خواهند بود

3- روحیه ازدواج و فرزند آوری به شدت تقویت خواهد کرد.

4- روحیه کار و تلاش در کشور به شدت تقویت خواهد شد چون خریدارن این واحدها باید از پس تهیه مخارج خرید و قسط مسکن فضل بر آیند نسبت به تلاش بیشتر و سرمایه گذاری های شغلی خود اقدام خواهند کرد.

5-تعیین زمینهای جدید برای ساخت و ساز دایره کار سازندگی و جغرافیای شهرها استان های کشور به شدت تغییر خواهد داد.

6-بانکهای کشور به منظور صحنه پرداخت و گردش مالی فعال خواهند شد.

7- تعداد زیادی از کارگران فصلی و مهاجر مقصد و مکان استقرار پیدا خواهند کرد چه بسا بسیار نزدیک به محل سکونت خود شغل پیدا کنند و همین موضوع از مهاجرت جلوگیری خواهد کرد

8- توان سرمایه های سرگردان خانوادگی را به یک هدف ملی تزریق خواهد کرد و بازار های موازی غیر مولد را از ضرر و زیان ملی ( بخصوص افزایش ارز ) نجات خواهد داد .

9-توان بازار داخلی به سمت تهیه اقلام مورد نیاز تحرک پیدا خواهد کرد لذا صنوف بیش از احتکار به فروش بیشتر ترغیب خواهند شد بخصوص در نواحی کم برخوردار.

10-ایجاد تحرک در بازار کار و روی آوردن بخشی از نیروی انسانی به مسکن فضل باعث ایجاد کمبود و  تحریک تقاضا در سایر بخشها خواهد شد. روی آوردن افراد با تجربه به کارهای ساختمانی از قبیل نصب لوله کشی کابینت سیم کشی و غیره باعث بوجود آمدن تقاضای بیشتر به نیروی انسانی و افزایش دستمزدها خواهد شد همین موضوع روی امنیت شغلی کارگران تاثیر مثبت و بسزایی را ایفا خواهد کرد .

11-تحریک بازار کار موجب رونق در بیمه تامین اجتماعی خواهد شد هم افزایش کارگران بیمه شده نسبت به بازنشستگان هم افزایش درآمد بیمه تامین اجتماعی را از سوق دادن به ورشستگی نجات خواهد داد.

12-تحرک ساخت ساز باعث کمبود مواد اولیه فولادی معدنی ( گچ و سیمان آزبست لوله مس آلمینیوم باکلیت پلاستیک ) خواهد شد و بسیاری از معدن کاران و صنایع تبدیلی نجات پیدا خواهند کرد.

13-سیستم حمل نقل کشور اینک در رکود کامل بسر می برد با افزایش حمل نقل مصالح ساختمانی نیروی انسانی و ماشین آلات ساختمانی تمام گروه های وابسته و تعمیر کاران قطعه فروشان و قطعه سازان به تحرک جدید فعال خواهند شد.

14-سیستم تولید آب و برق کشور در معرض تقاضای جدید فعال تر خواهد شد.

15-سیستم های مخابراتی لوازم خانگی الکترونیکی ساختمانی از قبیل درب بازکن دوربین مدار بسته و سیستم هشدار های الکترونیکی بازار پر رونقی را تجربه خواهند کرد.

16- شرکتهای فنی نقشه کشی پیمانکاری مهندسی به شدت فعال خواهند شد بخصوص شرکت های پیمانکاری که اینک فاقد هر گونه تقاضای دولتی و بخش خصوصی هستند.

17-اسکان جمعیت در مکان های برنامه ریزی شده می تواند کمبودهای فنی مناطق مورد هدف را کاهش دهد نظیر اهدا مسکن و آپارتمان بدون ثبت نام شده برای کادر پزشکی پرستاری بیمارستانی یا مهندسی در مناطق محروم برای اقامت 5 تا ده ساله .

18- حمایت از نیروهای نظامی و انتظامی جدید در مناطق مرزی با تکمیل خانه های ملکی و امکانات مسکن فضل .

19- تدوین آرایش سرزمینی در مناطق مورد نیاز کشت و یا صنعت های خاص در نواحی جنوبی سواحل مکران مرزهای شرقی کشور حتی جزایر خلیج فارس تدوین برنامه برای شغل و مسکن زوج های جدید در مناطق مورد نیاز بخصوص مناطق خالی از سکنه حتی ساخت شهرهای جدید در خلاء های سیاسی امنیتی کشور

20- تحریک نیروی مدیریتی جوان کشور با اهداف سکنا و ازدواج دانشجویان فارغ التحصیل نخبه با اهداء مسکن فضل اقساطی برای نیل به جلوگیری  خروج از کشور و هدیه همزمان شغل و مسکن در نواحی محروم و مورد نیاز برای یک برنامه 7 ساله.

اینان حداقل مزایای چنین طرح بزرگی هستند که می توان در قالب مسکن به ملت ایران تقدیم کرد به شرطی که بخیلان فکر اندیشه عمل ساز نشد نمی شود نداریم نمی توانیم نیست امکانات نداریم ساز نکنند. 

راهبرد نجات اقتصاد ایران ( 423 ) نیاز مبرم بازار به محرک اقتصادی پسا کرونا برای بازگشت؟

رفع رکود سنگین اقتصادی ناشی از کرونا نیاز به محرک های اقتصادی کلان دارد.

اقتصادهای بزرگ دنیا گاه تا دو تریلیون دلار برای گذر از این بحران به عنوان بودجه انبساطی هزینه کرده اند این مبلغ در آمریکا به 10 درصد تولید ناخالص در سنگاپور به 20 درصد تولید ناخالص ملی رسیده است

چین بیش چهار تریلیون دلار هزینه کرده است تاکنون اما از ظواهر امر اینگونه پیدا است که این مبالغ تنها پیش پرداخت هستند .

و مبالغ هزینه دولتها بصورت نهایی اعلام نشده است.

اما رکود در ایران بسیار سنگین تر از نوع اروپایی و آمریکایی است چون ایران دومشکل تحریم و کرونا را به صورت هم زمان تجربه کرده و قبل از این دو فقدان مدیریت و فساد سیستماتیک به کلی اقتصاد ایران را ویران و تخریب کرده بود.

اینک اقتصاد کشور ضعیف ترین و سنگین ترین رکود هفتاد سال اخیر را دارد تجربه می کند .

و عجیب تر اینجاست ضعیف ترین و بی عرضه ترین دولت تاریخ هفتاد سال اخیر هم اکنون بر مسند کار است.

همزمانی این دو با هم می رود تا وحدت ملی و یک پارچکی نظام سیاسی کشور را در معرض آسیب قرار دهد؟

دولت و سیستم اطلاعاتی کشور هم از میزان نارضایتی و خشم ناشی از بیکاری و فساد بر آورد دقیقی ندارد؟

درگیری فساد دولتی و مقامات ظرفیت اطلاعاتی کشور به خود مشغول کرده است.

امروز هیچ تهدید خارجی و مشکل خارج از مرز قادر به ایجاد بحران و تهدید امنیت ملی نیست؟

اما قصور در حمایت از اقشار آسیب پذیر و اختلاس دولتمردان و بحرانهای محلی حتی روستایی ظرفیت بالای دارند برای تبدیل شدن به بحرانهای ملی؟

در زیر پوست شهرهای آرام کشور یک موج های سهمگین و خروشانی از فشار نارضایتی فقر بیکاری بحران خانوداگی و اضطراب جمعی در جریان است .

بسیاری از درگیری های مردم با یکدیگر منشا اقتصادی دارند؟

و عجیب اینجاست این درگیری ها مانند موج در یک روستا حتی یک شهر امواجی از تاثر و ناامیدی بدنبال دارند؟

امروز یک درگیری کوچک خانوداگی می تواند جمعیت زیادی را با خود همراه کند؟

لذا نیاز است تا هر چه زودتر دولت با تدوین یک محرک عظیم اقتصادی رکود سنگین کشور را به رشد و تلاش بیشتر تبدیل کند.

بدیهی است دولت مقروض و مفلوک مالی مدیریتی قادر نیست مانند کشورهای اروپایی یا آمریکایی و حتی آسیایی بودجه عظیم انبساطی فراهم کند؟

لذا اینجاست که یک ابتکار تاریخی می تواند مشکل را به بهترین وجه ممکن حل کند .

یک محرک عظیم برای ساخت مسکن با بودجه مردمی ملی و صندوق توسعه ملی.

همه می دانیم رونق ساخت ساز حداقل 70 صنف و کل اقتصاد کشور را به سرعت می تواند به تحرک وادار کند؟

بخصوص در بازار ایران که مسکن ملکی عامل بسیاری از تلاش ها بوده و هست.

ساخت مسکن می تواند عامل بزرگی در شکستن فضای بسته اقتصاد باشد.

لذا پیشنهاد یک برنامه برای ساخت حداقل 30 در صد خانه های موجود می تواند تمام مردم ایران را صاحب خانه کند 

البته به شرطی که فردا صبح تما این 30 درصد یا هفت میلیون آپارتمان آماده باشند این امکان ندارد چون ساخت این تعداد آپارتمان حتی با بکار گیری چند میلیون نفر حداقل 3 تا چهار سال زمان خواهد برد و تا آن موقع حتما تعداد خانوارهای ایرانی حداقل 20 درصد افزایش خواهد یافت.

اما چگونگی اجرای این طرح ؟

دولت با فروش اوراق قرضه ملی طلا به مردم بوسیله بانک ملی و بانک مسکن کار را آغاز کند.

و شرط نماید هر شخصی که خواستار ثبت نام برای دریافت مسکن این طرح بگذاریم اسم این پروژه را مسکن فضل حداقل باید یا فروش یکصد گرم طلا به دولت برگه قرضه ملی مسکن فضل را دریافت کند

یا پس از پایان پروژه برای دریافت هر مسکن فضل خریدار حداقل باید معادل یکصد بیست گرم برگه طلایی قرضه ملی مسکن فضل به اضافه قیمت اضافی به دولت یا بانک مربوطه پرداخت کند؟

هر شخص خریدار این طرح برای شروع حداقل باید با ده گرم طلا که ده برگه قرضه طلایی خواهد بود شروع کند و بتدریج سرمایه در گردش خرید قرضه ملی مسکن افزایش داده به رقم صد گرم برسد.

دولت با این سرمایه می تواند این طرح شروع کند با مدیریت سازمان های ملی مسکن یا بنیادهای وابسته به سپاه حداقل 7 میلیون آپارتمان در سرتاسر کشور ساخته و به مردم تحویل شود .

بدیهی است برای تحویل مسکن فوق دولت تمام برگه های قرضه ملی را پس بگیرد و با مردم تسویه کند .

بدیهی است این اوراق بین مردم بصورت بی نام قابل خرید فروش یا به ضمانت گذاشتن وام شخصی قابل استفاده است.

مردم هم در طرح مسکن شرکت کرده اند هم سرمایه خود را بصورت اوراق طلایی نقدی در اختیار دارند و می توانند هر لحظه که نیاز داشتند بفروشند .

حتی افزایش قیمت طلا یا اوراق هم قابل امکان هست لذا این طرح یک چاقوی دولبه است هم کمبود سرمایه ساخت مسکن فراهم می کند هم قابل تبدیل دارد و بعنوان سرمایه در گردش می تواند قرار بگیرد.

اما برای تسریع در ساخت و گردش این پروژه مسکن فضل توصیه می شود هر شرکت و سازمان شرکت کننده در ساخت باید برای تضمین پروژه هم با ارواق طلایی تضمین بدهد .

حتی دستمزد پرداخت کند؟

اگر بتوان تمام گردش مالی این پروژه عظیم در دو بانک مسکن و ملی متمرکز کرد.

از قبال این گردش مالی عظیم حتی این دو بانک قادرند پس از پایان پروژه به خریداران بابت بقیه پول مسکن فضل وام هم بدهند حتی وام اقساطی بلند مدت.

این همه مزایا به اضافه تمهیدات دولت برای تهیه زمین از طریق املاک ملی یا خرید املاک ناپایدار و کلنگی می تواند یک پروژه ملی بازسازی هم به حساب آید.

بدیهی است استفاده از تمام امکانات دولتی و ملی می تواند بزرگترین ساخت ساز تاریخ چند هزار ساله کشور را رقم بزند.

این پروژه می تواند در جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت مسکن در کشور هم جلوگیری کند با عرضه مسکن بیشتر.

مزایای این طرح که در قالب بیع متقابل عرضه شود می تواند اقتصاد کشور را نجات دهد.

وسعت این مزایا در این مقال نمی کنجد نیاز به یک مقاله مفصل دارد.

باشد که وقتی مقتضی تشریح امتیازات داشته باشیم.