راهبرد نجات اقتصاد ایران

این وبلاگ تلاشی فرهنگی جهادی برای توسعه و پیشرفت اقتصاد ایران است

راهبرد نجات اقتصاد ایران

این وبلاگ تلاشی فرهنگی جهادی برای توسعه و پیشرفت اقتصاد ایران است

جنگ اقتصادی از دیدگاه امام خمینی

-صحیفه امام خمینی جلد 11 صفحه 425


وظیفه شرعی برای کسب استقلال اقتصادی

اگر ما در هجوم اقتصادی هم واقع شدیم که هجوم اقتصادی اسباب این بشود که وابسته به یک کشور دیگری باشیم، این هم یک وظیفه شرعی است که ما باید خودمان را نجات بدهیم. هر که ازش هر کاری می‌آید راجع به اقتصاد باید بکند. ننشیند یک طبقه [که‌] یک طبقه دیگر بکند. رعیتها کم کاری نکنند. آنهایی که در کارخانه‌ها کار می‌کنند کم کاری نکنند، سستی نکنند، امروز ملت شما در حال جنگ اقتصادی است. اینطور نیست که یک وقت آرامش باشد، بگویید خوب ما نمی‌خواهیم زیاد منفعت ببریم. این اختیار با خودتان است. اینجا دیگر اختیار با مردم نیست. این اختیاری است که خدا دست اوست و او امر کرده است به این معنا. یعنی نمی‌شود که ما تحت نظارت یک کشوری باشیم که به دین اعتقاد ندارد و ما برویم تحت بیرق کُفر. این یکی از مسائل مهم است. ما


از نظر ایشان وقتی که اعیان و اشراف و متمکنین و یال و کوپال دارها متصدی امور یک کشور شوند. قهرا اینها مردم را به حساب نمی آورند، اما در عین ظلم و جوری که به مردم روا می دارند در مقابل قدرتمندتر از خودشان خاضع خواهند بود [سخنرانی ایشان در جمع اعضای دولت - هفته دولت 7/6/61] و بهمین خاطر است که تصریح می کنند که هر قدر کشور بطرف فقرزدایی و دفاع از محرومان حرکت کند، امید جهانخواران از ما منقطع و گرایش ملتهای جهان به اسلام زیادتر می شود. [فریاد برائت - مرداد 1366] و بالاخره در پیام به روحانیت (3/12/1367) با صراحت بیشتری اظهار می دارند:


که مفاهیمی از قبیل جنگ حق و باطل، جنگ ایمان و رذالت و... در یک کلام در قالب مفهوم جنگ فقر و غنا قابل جمع هستند.


لکن در همه جا باید این مطلب بشود که دو اصل را باید همه، همه قشرهاى ملت مراعات کنند: یکى اینکه ادراک این را بکنند که ما اگر اقتصادمان تابع خارج باشد آن وقت یک روز مى‏بینید که خارجیها نمى‏خواهند به ما چیزى بدهند، و وقتى که در را بستند ما باید تسلیم آنها بشویم که هر چه مى‏گویند عمل کنیم. و این شایسته یک مملکت اسلامى، یک جمهورى اسلامى نیست که پیوسته به غیر باشد در اقتصادش، در گندمش، در جوش، در برنجش، در اینها. این باید با همت   (صیحفه امام خمینی جلد 11 صفحه 427)


با این که حصر اقتصادى مى‏کنیم. و آن دولتها هم بسیارشان با اینها موافق‏اند، و لو اینکه ملتها موافق نیستند. لکن خوب بعضیها موافق‏اند با اینها. و ما باید در عین حالى که به نظر من این هیاهوها هیچ واقعیتى ندارد، لکن ما چنانچه در سطح یک احتمال ضعیفى هم بدهیم باید مجهز بشویم. شما در حال جنگید الآن. یک جنگى است که جنگ اقتصادى است، و یک محاربه‏اى است، یک محاربه‏اى الآن ما بین اسلام و کفر است. محاربه اقتصادى یکیش است. (صیحفه امام خمینی جلد 11 صفحه 428)


اگر ما در هجوم اقتصادى هم واقع شدیم که هجوم اقتصادى اسباب این بشود که وابسته به یک کشور دیگرى باشیم، این هم یک وظیفه شرعى است که ما باید خودمان را نجات بدهیم. 

پرتال امام خمینی

بدون شرح ؟



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.